Adwordsannonser och AMP

AMP Googl Visits KonverteringVisits har under året i nära samarbete med Google arbetat med att undersöka effekterna av att implementera AMP. AMP är en teknologi utvecklad av Google för att kraftigt öka den mobila upplevelsen av en webbsite. Google publicerade i början av juni en artikel där ett av våra tester beskrivs:
https://www.thinkwithgoogle.com/nordics/case-study/amp-helps-monetti-cut-page-load-time-by-84-grow-adwords-conversions-by-19/

AMP for e-commerce

Vi har under de senaste månaderna utvecklat ett system för att skapa en AMP-version av en webbsite. Vi samarbetar nu med ett 10-tal e-handlare där vi implementerar systemet för att öka deras konvertering från mobila enheter. Ett resultat av den data som Google har tagit fram från våra gemensamma tester är att de inom 2 veckor kommer att gå live med AMP för Adwords.
https://adwords.googleblog.com/2017/09/speed-up-your-search-text-ads-with-amp.html

Hur jobbar ni med AMP?

Har ni en strategi för att möta mobile first –direktivet som Google går live med under 2018? Kontakta Visits för att titta på hur vi kan hjälpa er, skicka gärna ett mail på: [email protected]

Google och Visits höll event om AMP och PWA

Event about AMP and PWA gets started

I takt med mobilmarknadens framfart har laddningstider blivit av allt större vikt för att kunna erbjuda besökare en så pass bra användarupplevelse som möjligt och lyckas få till affären på internet.

AMP och PWA är två nya standarder som hjälper oss nå de målen och vi träffade igår flera av våra kunder för att lyssna till Subir Majumdar från Google Dublin samt berätta om våra otroligt positiva erfarenheter utav AMP.

Vi vill först och främst tacka alla som var där och våra medarrangörer på Google för ett väldigt givande frukostsemenarium!

Gårdagen sparkade igång med att vi fick det stora nöjet att lyssna till Subir Majumdar från Google Product & Sales Activation – Mobile. Subir började med att konstatera att mobile är den snabbast växande teknologin någonsin för att sedan berätta om AMP och PWA med flera intressanta case.

”The web is dead” basunerade Wired ut 2010 efter att apparna tycktes vara på väg att helt dominera folks mobilanvändande. Vi kan efter de senaste årens utveckling konstatera att webben inte på långa vägar är död, utan har snarare gjort en sensationell comeback. Subir undrade lite skämtsamt om författaren till den ökända artikeln idag möjligen förlorat jobbet.

 

AMP – Accelerated Mobile Pages

The next gen mobile web amp pwa

Så vad är AMP? Det är vindsnabba mobilversioner av er site som ligger som undersidor och endast ses av besökare på mobila enheter. Vi har själva sett en stor minskning i laddningstid, lägre bounce rate samt en markant förbättrad konverteringsgrad för våra kunder.

En vanlig missuppfattning om AMP är att man behöver göra om hela sin site till AMP-sidor. I verkligheten så ligger de som undersidor och kompletterar er vanliga site som fortfarande visas för era desktopbesökare.

 

PWA – Progressive Web Apps

En annan mycket intressant ny trend inom mobil webbutveckling är Progressive Web Apps, förkortat PWA. I korthet så är PWA mobilanpassade siter som har samma funktionalitet som appar fast väger betydligt mindre och laddas in snabbare. PWA-siter är lätta och väldigt välkonverterande. Aliexpress påstår att deras konverteringsgrad på iOS ökat med hela 82%.

Subir berättade vidare om flera lyckade case och avancerad funktionalitet som exempelvis Air Berlin vars PWA-site gör det möjligt för besökare att få tillgång till sina boardingkort offline samt smidigt lägga till en länk till detsamma på home-skärmen på telefonen.

Ett annat lyckat exempel var Nigerias motsvarighet till Amazon, Jumia som genom sin PWA-site skickat push-notiser till sina kunder med påminnelser om övergiven varukorg. Resultat? En niofaldig ökning av konverteringsgraden. Förvänta er att PWA-siter kommer att bli allt vanligare inom en snar framtid.

 

Vårt AMP-case med Monetti

Efter Subir så var det tur för Martin från Visits att berätta om vårt test-case med lånförmedlaren Monetti. Genom att bygga AMP-sidor lyckades vi sänka sidladdningstiden från 3.8 till 0.6 sekunder. När vi A/B testade AMP-sidorna mot deras vanliga sidor såg vi en ökning av AdWords-konverteringen på mobila enheter med 28%!

Läs caset i sin helhet, som lyfts fram av Google här:

AMP helps Monetti cut page load time by 84%, grow AdWords conversions by 19%

 

Behöver ni hjälp med att skapa AMP-sidor eller vill veta mer? Kontakta oss på [email protected]

Visits blir nu en Google Premier Partner

Vår SEM avdelning har under åren växt och många av våra kunder har varit med oss sedan start, något som vi ser som ett tecken på att de utvecklats i samråd med oss och att vårt sätt att driva fram deras affärer mot resultat uppskattas.

Utmärkelsen innebär att vi som byrå har en lång och stor erfarenhet av annonsering i Google Adwords och att vi levererat goda resultat åt våra kunder. Det innebär också att vi hanterar en Adwordsspend av den högre klassen och att vi har en ständigt växande kundbas.

Vi är stolta över att vi nu uppnått högsta Google Partner status.

Är du inte redan kund hos oss, mejla oss så ser vi hur vi kan jobba tillsammans.

adtraction_visits_premier-google-partner

Customer match i AdWords

google adwords

 

Kundmatchning, även kallat Customer Match tillåter dig att ladda upp dina kunders e-postadresser och data som du har samlat in från dina webbplatser, appar, butiker och så vidare.

Funktionen gör det möjligt att skapa annonser som är skräddarsydda efter kundsegmentet som man vill nå via sök, Youtube Trueview och Gmail Ads. Annonsörerna kan ladda upp kund- och e-postlistor eller eller gå via AdWords egna API. Google matchar sedan e-postadresserna mot de inloggade användarna på Google och enskilda adresser görs anonyma. Det är första gången som Google tillåter annonsörer att rikta annonser med hjälp av kundägd data i AdWords.  Annonsörerna kan med andra ord att skapa annonser som är riktade till målgruppen som de själva har valt med hjälp av egna e-postlistor.

Remarketinglistor för sökannonser (RLSA), gör det möjligt för användare att bjuda på och annonser som är anpassade till publiken när de söker på Google. Remarketinglistor är byggda med cookies, som användare kan radera eller blockera och är inte är mobilanpassade. E-postadresser och användarinloggningar, å andra sidan, är mer stabila i alla enheter.

 

SearchLove #5: Rand Fishkin – Rankingfaktorer

Dag 2 här på SearchLove i Boston började med Rand Fishkin från MOZ som pratade om kommande rankingsignaler. Det genomgående temat var (föga förvånande) användbarhet samt vikten av att vara ett varumärke.

Några av punkterna som Rand presenterade var:

  • vikten av att få sitt Brand förknippat med sökord som du vill ranka på. Exempelvis om många söker efter ”SAS flyg” kommer SAS att ranka bättre på flyg.
  • Besöksvägar som rankingsignal, att Google använder sökvägar som rankingsignal. Ex. om Google identifierar användare som söker efter ”bästa nudlar” på 5-10 olika sätt och alla slutar efter att kommit till en viss sida kommer den sidan ranka bättre på dessa/relaterade sökningarna för att göra sökvägen kortare för besökare
  • Sidor med korrekt/aktuell information kommer att vinna mer synlighet i Googles SERP, prioriterade område för Googles Quality Raters är bland annat Hälsa och sport resultat

I sig var mycket av det han sa inget nytt direkt, men ändå intressant höra resonemanget bakom teorierna och teorierna kring Googles utveckling.

Övriga TakeAways:

  • Folk har fått varningar för att blocka CSS/JS i Webamster Tools
  • Googles ingenjörer kommer i framtiden inte veta varför en sida rankar eller ej. Maskiner kommer att avgöra ranking i allt större utsträckning
  • Sidor som skickar vidare trafik kommer få det allt svårare att synas, ”Best experience = the full experience
  • Googles annonser får färre impressions än tidigare
  • Att byta till HTTPS har en liten fördel för organisk synlighet
  • Googles Mobile Update har gett små fördelar till mobilsajter, dock väldigt små

Google Adwords ett system i ständig utveckling

Stefan Jönsson är ansvarig för PPC på Adtraction Visits, Stefan har mer än 10 års erfarenhet från att driva kampanjer i Google annonshanteringssystem Adwords. Under de åren har han skapat sig en enorm erfarenhet, Stefan är certifierad Google-partner och driver idag flera stora Adwordskonton.

Jag frågade Stefan om hur han ser på Adwords utveckling från ett relativt enkelt annonshateringssystem till dagens komplexa plattform.

“Adwords har utvecklats väldigt mycket sedan systemet lanserades år 2000. Det som från början var ett ganska enkelt system för att mata in textannonser och knyta ord till respektive annons är nu ett mycket avancerat verktyg för att styra och kontrollera annonsering i Google och i Googles displaynätverk.

För dig som annonsör har variationsmöjligheterna och mätbarheten blivit så mycket större. Detta har lett till att en allt större del av marknadsbudgeten läggs på sökordsannonsering och en stor del av TV-budgeten läggs ofta på Youtube. Mätbarhet är ledordet, möjligheten att mycket exakt mäta trafikflöden och annonseffektivitet gör annonsering på Internet generellt blir väldigt effektivt. Att annonsera via sökmotorer är ännu mer effektivt eftersom det går att så specifikt identifiera användarens behov och önskemål.

Adwords är om ett verktyg som i grunden är gratis, utvecklingen har dock lett till en komplexitet som gör att det inte längre är så enkelt att driva kampanjer på egen hand om de skall ge full effekt. Idag jobbar många med stora produktfeeder som innehåller tiotusentals produkter och att koppla retargeting mot besökaren för att exponera annonserna flera gånger för samma person. En adwordskampanj kan optimeras på en uppsjö olika sätt. Alla de här faktorerna betyder sammantaget att det ofta är mer kostnadseffektivt för ett företag att använda externa partners som hanterar annonseringen.

Visits erbjuder just de här tjänsterna, vi har lång erfarenhet av att driva både små och stora kampanjer samt teknisk kompetens för att t.ex. implementera Google Tag Manager (vilket ytterligare ökar möjligheterna till spårbarhet och mätning). Vi har dessutom utvecklat ett eget hjälpmedel för att hantera produktfeeder. Adfeed Verktyget hjälper kunder med stora produktfeeder att effektivisera sin annonsering för att uppnå maximal ROI.”

Vill du veta mer om våra tjänster inom SEM?
Sitter du med ett eget adwordskonto och vet inte riktigt hur du skall göra för att maximera effekten av ditt investerade kapital?
Tveka inte att höra av dig till oss så berättar vi vad vi kan göra för att hjälpa dig!

AdFeed – Google Shopping och Produktannonser via AdFeed

Vi på Adtraction Visits har under en längre tid arbetat med både Google Shopping och Produktannonser från AdFeed med goda resultat. Nedan vill vi ge dig en överblick av dessa två begrepp och vad de betyder för oss.

Vad är Produktannonser via AdFeed?

AdFeed är vår benämning på produktannonser som vi skapar genom våra verktyg för att driva trafik via Google Adwords och Bing Ads. Produktannonser via AdFeed är vanliga Adwords eller Bing annonser, men vi annonserar endast direkt mot produkter eller sidor som finns i en datafeed.

Vad skiljer då annonsering via Google Shopping och Produktannonser via AdFeed?

Google Shopping och produktannonser via AdFeed inriktar sig på två olika annonsutrymmen på Google. I bilden nedan visas Google Shopping annonser i den röda rektangeln medan Produktannonser via AdFeed kan visas i de gröna rektanglarna.

Google Shopping och produktannonser

Produktannonser konkurrerar med andra ord med vanliga Adwordsannonser i det betalda sökresultatet. I bilden ovan ser ni exempelvis att Adidas syns i både i det betalda och det organiska sökresultatet men inte i Google Shopping. Tror ni Adidas missar försäljning genom att inte även finnas där?

Varför ska vi använda oss av Google Shopping OCH Produktannonser via AdFeed?

Vår tes är att desto bättre synlighet du kan få för dina viktigaste produkter ju större sannolikhet är det att du vinner besökaren och säljet.

Hur kan en Produktannonser via AdFeed se ut?

En produktannons har samma förutsättningar som en normal Google Adwords annons. Annonsrubriken kan vara upp till 25 tecken, annonstexterna får vara upp till 35 tecken var och visnings-URL får vara 35 upp till tecken. Utöver det gäller samma regler med specialtecken och budskap som för vanliga Adwords annonser även för Produktannonser via AdFeed.

Nedan är ett exempel på en annons via AdFeed (vi har valt att dölja visnings-URL):

adfeed-ad

Detta är en annons som pekar direkt till en produkt på annonsörens webbsida. Priset är samma som är angivet i såväl datafeeden som på hemsidan. Ni ser även att produktnamnet förekommer i annonstexten och delar av produktnamnet förekommer även i annonsens rubrik vilke.

Varför kan vi inte skapa Produktannonser själva?

Det är klart att ni kan, men vill ni även löpande hålla de uppdaterade med rätt priser, uppdatera/ta bort produkter som försvinner eller ändras, justera bud för att öka ROI?

Med våra system och erfarenhet hjälper vi er att skapa och hantera detta. Vi tar även bort produkter som utgår och uppdaterar URL:er och pris för produkter som byter namn eller pris. För en av våra kunder har vi skapat, lagt upp, löpande optimerat över 30 000 unika produkter med produktspecifika annonser och landningssidor för varje produkt.

Hur kan vi komma igång med Produktannonser via AdFeed och/eller Google Shopping?

Det som behövs är en feed i CSV, XML eller liknande med alla era produkter. Har ni inte en produktfeed idag får ni gärna kontakta oss så hjälper vi er skapa en produktfeed.

Läs mer om våra lösningar för produktannonsering under AdFeed.

Not provided nu även för Adwords

Google kommer att sluta att erbjuda sökordsdata i sin referrer-data även för Google Adwords. Detta innebär att du i referrern inte längre kommer att kunna se vilka sökord som dina besökare använder för att hitta din sida, precis samma som det idag är för organiskt sök.

Det går mycket rykten på webben om detta just nu, men det verkar som att om du kopplar ditt Google Adwords och Google Analytics kommer du fortfarande att se sökordsdata i Google Analytics, men vi vet faktiskt inte just nu om det stämmer.

Källa:

So Google Analytics will still have paid keywords via Adwords gclid linking, but every other Analytics Package won’t. Happy times for them.
https://twitter.com/HoloMarkeD

Det ska fortfarande gå att få ut sökordsdata via Google Adwords API och exempelvis deras rapport för att se vilka sökord som används. https://developers.google.com/adwords/api/docs/appendix/reports#search-query

För mer information läs:
http://googleadsdeveloper.blogspot.ca/2014/04/security-enhancements-for-search-users.html
http://www.wordstream.com/blog/ws/2014/04/09/paid-search-queries-not-dead

Vi hoppas kunna återkomma med mer information inom kort.

Visits introducerar Acquisio!

Acquisio Adwords bid management

Vi har under 2013 ökat antalet kundkonton i Adwords med över 200%. Ökningen innebär att vi behöver effektivisera hanteringen av dessa och samtidigt som vi vill även förbättra kundrapporteringen.
Vi har därför valt att börja jobba med verktyget Acquisio något vi ser som ett viktigt steg i att erbjuda våra kunder absolut bästa möjliga service.

Vi kommer under februari successivt flytta över alla våra Adwords kunder till det nya verktyget. Som adwordskund ingår alltid grundinstallation av Acquisio och vårt mål är att effektivisera kundhateringen, öka klickfrekvensen och ytterligare förbättra kundernas resultat.

Acquisio som jag även tidigare arbetet med har många fördelar och kommer att effektivisera hanteringen av rapporter, kampanjhantering, kampanjoptimering, bid management och mycket mer, meddelar Stefan Jönsson ansvarig för Google annonseringen på Visits.

Behöver du hjälp att effektivisera Adwords!?
Ta kontakt med Visits om du vill sänka dina adwordskostnader, få mer och bättre trafik och konvertera fler besökare till betalande kunder. Vi har lång erfarenhet av att optimera adwordskampanjer till toppresultat och är Google Certifierade.