Pinterest-Logo

Den snabbast växande sociala mediekanalen under 2014 var Pinterest och det har kommit att bli en betydande sökmotor. Vi ser en ändring i sökvanor när Pinterest används flitigare för att söka och inhämta information. 
Det är inte förvånande med tanke på att vi knyter an lättare till bilder och visuella sökresultat till skillnad från sökresultat med textlänkar. Pinterest är en plattform där besökarna kan planera och inspireras genom pins och anslagstavlor. Det räknas till ett av de bästa sociala medieverktygen för att optimera och dela visuellt innehåll.

Statistik från MDG Advertising visar att 60% är mer benägna att kontakta ett företag när en bild dyker upp i samband med sökningen. En Pinterest sökning svarar genom att ge produkter som för användarna närmare sina drömmar och visioner. Därför bör man, förutom att optimera innehåll för Google, även optimera sitt visuella innehåll.

Över 69% av användarna uppger att de har köpt en vara eller hittat något som de vill köpa efter att ha gjort en sökning på plattformen. Det är viktigt att ha i åtanke om man är verksam inom mode och inredning- men även resebranschen, upplevelser, hotell- och restaurangbranschen- som är ett par av de dominerande kategorierna.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *