Google straffar AMP-sidor som inte visar allt

Google straffar amp
AMP skapades för att förbättra prestandan på webbsidor i mobilen. Det kan ju kännas naturligt att bara visa en del av innehållet för att sedan låta användaren klicka på en länk för att komma till den “vanliga” siten och läsa hela innehållet. Det skulle ju göra hela processen ännu snabbare, något som borde tilltala Google.

Men Google väljer istället att från och med den 1 februari 2018 börja skicka ut varningsmeddelanden om ”manual action” via Search console och förhindra att sidorna cachas vilket innebär att man inte uppnår de fördelar som AMP-cachning innebär, bland annat ett större utrymme i serpen.

För att undvika detta så gäller det att AMP-versionen av en sida skall i huvudsak vara identisk med originalversionen av samma sida (den canoniska sidan). Google skriver: “… the same critical content as its non-AMP equivalent…” det innebär att de viktigaste delarna av innehållet skall finnas representerat i sin helhet på AMP-versionen.

AMP på Nordic eCommerce Summit

Keynote AMP Nordic eCommerce MalmöVisits besökte Nordic eCommerce i Malmö i Oktober. Här nedan hittar du ett youtubeklipp där Martin Holmin som är CTO på Folkefinans håller Keynote om AMP.

Martin jobbar tillsammans med oss på Visits som senior technology advisor i vårt project AMP for Ecommerce. Visits har skapat en plattform för att hjälpa e-handlare att implementera AMP utan att behöva göra några större ingrepp i sin e-handelsplattform. Det är en snabb väg för att komma igång med AMP och bygger på en robust systemarkitektur som driftas på servrar med mycket hög kapacitet. Fördelarna med AMP är bland annat minskad bouncerate och ökad konvertering.

Adtraction Visits blir Add Visits

Under åren har vi har ständigt utvecklat våra tjänster och produkter i nära samarbete med våra kunder med våra kunder. Vi har i dagsläget ett betydligt bredare tjänsteutbud inom Online-marknadsföring än när vi startade för 6 år sedan. För att fortsätta vår utveckling tar vi nu nästa steg och lanserar flera av våra tjänster internationellt. Primärt handlar vårt fokus om att stärka våra tjänster inom mobil närvaro där vi tillsammans med Google arbetar med tekniker som AMP/PWA.

Ett kvitto på att vi är på rätt väg inom mobil närvaro är att Google lyfte fram vårt Case om Monetti under Google på Partner Summit i New York den 28 september i år .
AMP VIsits Google

Nytt namn och företagsprofil!

För att markera vår satsning och för att förtydliga vad vi erbjuder, byter vi namn till ADD M Visits. Men vi kommer fortfarande att kalla oss för Visits. Bolaget har samma ägare som vid starten 2012 och Adtraction Marketing AB är fortfarande en av våra huvudägare.

Ett led i vår nya strategi är att vi har låtit ta fram en ny logotyp.
Add Visits

ADD Visits erbjuder Online-marknadsföring med fokus på att generera konverterande trafik från sök. Adtraction erbjuder affiliatemarknadsföring och har verksamhet på ett tiotal marknader i Europa. Namnändringen tydliggör både för våra kunder och för våra samarbetspartners vad Visits respektive Adtraction erbjuder.

Vi ser fram emot fortsatta affärer och nya samarbeten!

Adwordsannonser och AMP

AMP Googl Visits KonverteringVisits har under året i nära samarbete med Google arbetat med att undersöka effekterna av att implementera AMP. AMP är en teknologi utvecklad av Google för att kraftigt öka den mobila upplevelsen av en webbsite. Google publicerade i början av juni en artikel där ett av våra tester beskrivs:
https://www.thinkwithgoogle.com/nordics/case-study/amp-helps-monetti-cut-page-load-time-by-84-grow-adwords-conversions-by-19/

AMP for e-commerce

Vi har under de senaste månaderna utvecklat ett system för att skapa en AMP-version av en webbsite. Vi samarbetar nu med ett 10-tal e-handlare där vi implementerar systemet för att öka deras konvertering från mobila enheter. Ett resultat av den data som Google har tagit fram från våra gemensamma tester är att de inom 2 veckor kommer att gå live med AMP för Adwords.
https://adwords.googleblog.com/2017/09/speed-up-your-search-text-ads-with-amp.html

Hur jobbar ni med AMP?

Har ni en strategi för att möta mobile first –direktivet som Google går live med under 2018? Kontakta Visits för att titta på hur vi kan hjälpa er, skicka gärna ett mail på: info@visits.se

Google och Visits höll event om AMP och PWA

Event about AMP and PWA gets started

I takt med mobilmarknadens framfart har laddningstider blivit av allt större vikt för att kunna erbjuda besökare en så pass bra användarupplevelse som möjligt och lyckas få till affären på internet.

AMP och PWA är två nya standarder som hjälper oss nå de målen och vi träffade igår flera av våra kunder för att lyssna till Subir Majumdar från Google Dublin samt berätta om våra otroligt positiva erfarenheter utav AMP.

Vi vill först och främst tacka alla som var där och våra medarrangörer på Google för ett väldigt givande frukostsemenarium!

Gårdagen sparkade igång med att vi fick det stora nöjet att lyssna till Subir Majumdar från Google Product & Sales Activation – Mobile. Subir började med att konstatera att mobile är den snabbast växande teknologin någonsin för att sedan berätta om AMP och PWA med flera intressanta case.

”The web is dead” basunerade Wired ut 2010 efter att apparna tycktes vara på väg att helt dominera folks mobilanvändande. Vi kan efter de senaste årens utveckling konstatera att webben inte på långa vägar är död, utan har snarare gjort en sensationell comeback. Subir undrade lite skämtsamt om författaren till den ökända artikeln idag möjligen förlorat jobbet.

 

AMP – Accelerated Mobile Pages

The next gen mobile web amp pwa

Så vad är AMP? Det är vindsnabba mobilversioner av er site som ligger som undersidor och endast ses av besökare på mobila enheter. Vi har själva sett en stor minskning i laddningstid, lägre bounce rate samt en markant förbättrad konverteringsgrad för våra kunder.

En vanlig missuppfattning om AMP är att man behöver göra om hela sin site till AMP-sidor. I verkligheten så ligger de som undersidor och kompletterar er vanliga site som fortfarande visas för era desktopbesökare.

 

PWA – Progressive Web Apps

En annan mycket intressant ny trend inom mobil webbutveckling är Progressive Web Apps, förkortat PWA. I korthet så är PWA mobilanpassade siter som har samma funktionalitet som appar fast väger betydligt mindre och laddas in snabbare. PWA-siter är lätta och väldigt välkonverterande. Aliexpress påstår att deras konverteringsgrad på iOS ökat med hela 82%.

Subir berättade vidare om flera lyckade case och avancerad funktionalitet som exempelvis Air Berlin vars PWA-site gör det möjligt för besökare att få tillgång till sina boardingkort offline samt smidigt lägga till en länk till detsamma på home-skärmen på telefonen.

Ett annat lyckat exempel var Nigerias motsvarighet till Amazon, Jumia som genom sin PWA-site skickat push-notiser till sina kunder med påminnelser om övergiven varukorg. Resultat? En niofaldig ökning av konverteringsgraden. Förvänta er att PWA-siter kommer att bli allt vanligare inom en snar framtid.

 

Vårt AMP-case med Monetti

Efter Subir så var det tur för Martin från Visits att berätta om vårt test-case med lånförmedlaren Monetti. Genom att bygga AMP-sidor lyckades vi sänka sidladdningstiden från 3.8 till 0.6 sekunder. När vi A/B testade AMP-sidorna mot deras vanliga sidor såg vi en ökning av AdWords-konverteringen på mobila enheter med 28%!

Läs caset i sin helhet, som lyfts fram av Google här:

AMP helps Monetti cut page load time by 84%, grow AdWords conversions by 19%

 

Behöver ni hjälp med att skapa AMP-sidor eller vill veta mer? Kontakta oss på info@visits.se

AMP and Adwords = Better conversion rates

At Visits, we realized the importance of AMP early and started to build AMP-pages to our clients as soon as we understood that AMP can help our clients to sell more.

During the last months we have been running tests using Adwords Experiments. We were especially interested in seeing how AMP and shorten loading times affected conversion rates on our clients. Below we are presenting results from an A/B-test made on a client active in one of the most expensive segments in search engine marketing; finance.
Impressed by our findings, we are now building more and more AMP-pages for most of our large and enterprise clients, across all markets.” Says Leif Grenevall, CEO of Adtraction Visits.

Interesting results from one of our A/B test’s performed on a clients Adwords-account in which we sent mobile clicks to the AMP-page within the finance segment during 18:th March to 16:th April 2017:

Method:

We added the AMP URL as the mobile final URL on the ads. We tracked clicks on the application button on both versions (Original and AMP). The design and appearance was identical on both the original and the AMP version. The results are presented below.

Conversions:

AMP: 244 conversions (14,66% CVR)
Original page: 205 conversions on the original pages (11,45% CVR)
(An increase in CVR of 19,02 % compared to the original page.)

Costs:

CPC for AMP: The average CPC was 7,85% lower on AMP than on the original pages.

Load time:

AMP: 0,6 seconds (DOM Content Loaded)
Original page: 3,8 seconds (DOM Content Loaded)

Visits.se is a Swedish based SEO agency founded 2012 with headquarters in Stockholm, Sweden and offices in Lund and Helsinki, Finland.
As a Google Premier Partner with m-site certification Visits today serves companies within Financial Services, Retail, Travel and Digital Contentment across 27 markets.

Visits fortsätter satsa mobilt – 3 certifieringar inom Mobile Sites

Trenden i det digitala landskapet är tydlig: det är en mobile-first värld vi lever och verkar i. 100% av svenskar mellan 16-25 år använder smartphones¹.

 53 procent lämnar en webbsida om den tar mer än 3 sekunder att ladda

https://www.thinkwithgoogle.com/articles/mobile-page-speed-website-load-time.html

För att ytterligare säkerställa vår kompetens och våra tjänster inom digital marknadsföring har vi på Adtraction Visits under våren breddat vårt utbud av tjänster. Detta för att än bättre kunna hjälpa våra kunder lyckas i en allt mer mobil värd där tillgänglighet, hastighet och dynamik kommer att avgöra vem som lyckas och vem som försvinner.

Vi har därför under den senaste månaden sett till att tre av våra konsulter nu är certifierade inom Mobile Sites! Detta är en ny certifiering från Google som syftar till best practice inom skapande, hantering, mätning och optimering av mobilsidor. Huvudfokus inom certifieringen är på design samt laddningstid och hur vi kan förbättra användarupplevelsen.

Kontakta oss på info@visits.se för mer information.

¹https://www.thinkwithgoogle.com/nordics/research-study/consumer-barometer-explore-our-new-mobile-trends-and-audience-insights/

Visits blir nu en Google Premier Partner

Vår SEM avdelning har under åren växt och många av våra kunder har varit med oss sedan start, något som vi ser som ett tecken på att de utvecklats i samråd med oss och att vårt sätt att driva fram deras affärer mot resultat uppskattas.

Utmärkelsen innebär att vi som byrå har en lång och stor erfarenhet av annonsering i Google Adwords och att vi levererat goda resultat åt våra kunder. Det innebär också att vi hanterar en Adwordsspend av den högre klassen och att vi har en ständigt växande kundbas.

Vi är stolta över att vi nu uppnått högsta Google Partner status.

Är du inte redan kund hos oss, mejla oss så ser vi hur vi kan jobba tillsammans.

adtraction_visits_premier-google-partner