Visits fortsätter satsa mobilt – 3 certifieringar inom Mobile Sites

Trenden i det digitala landskapet är tydlig: det är en mobile-first värld vi lever och verkar i. 100% av svenskar mellan 16-25 år använder smartphones¹.

 53 procent lämnar en webbsida om den tar mer än 3 sekunder att ladda

https://www.thinkwithgoogle.com/articles/mobile-page-speed-website-load-time.html

För att ytterligare säkerställa vår kompetens och våra tjänster inom digital marknadsföring har vi på Adtraction Visits under våren breddat vårt utbud av tjänster. Detta för att än bättre kunna hjälpa våra kunder lyckas i en allt mer mobil värd där tillgänglighet, hastighet och dynamik kommer att avgöra vem som lyckas och vem som försvinner.

Vi har därför under den senaste månaden sett till att tre av våra konsulter nu är certifierade inom Mobile Sites! Detta är en ny certifiering från Google som syftar till best practice inom skapande, hantering, mätning och optimering av mobilsidor. Huvudfokus inom certifieringen är på design samt laddningstid och hur vi kan förbättra användarupplevelsen.

Kontakta oss på info@visits.se för mer information.

¹https://www.thinkwithgoogle.com/nordics/research-study/consumer-barometer-explore-our-new-mobile-trends-and-audience-insights/

Visits blir nu en Google Premier Partner

Vår SEM avdelning har under åren växt och många av våra kunder har varit med oss sedan start, något som vi ser som ett tecken på att de utvecklats i samråd med oss och att vårt sätt att driva fram deras affärer mot resultat uppskattas.

Utmärkelsen innebär att vi som byrå har en lång och stor erfarenhet av annonsering i Google Adwords och att vi levererat goda resultat åt våra kunder. Det innebär också att vi hanterar en Adwordsspend av den högre klassen och att vi har en ständigt växande kundbas.

Vi är stolta över att vi nu uppnått högsta Google Partner status.

Är du inte redan kund hos oss, mejla oss så ser vi hur vi kan jobba tillsammans.

adtraction_visits_premier-google-partner

Customer match i AdWords

google adwords

 

Kundmatchning, även kallat Customer Match tillåter dig att ladda upp dina kunders e-postadresser och data som du har samlat in från dina webbplatser, appar, butiker och så vidare.

Funktionen gör det möjligt att skapa annonser som är skräddarsydda efter kundsegmentet som man vill nå via sök, Youtube Trueview och Gmail Ads. Annonsörerna kan ladda upp kund- och e-postlistor eller eller gå via AdWords egna API. Google matchar sedan e-postadresserna mot de inloggade användarna på Google och enskilda adresser görs anonyma. Det är första gången som Google tillåter annonsörer att rikta annonser med hjälp av kundägd data i AdWords.  Annonsörerna kan med andra ord att skapa annonser som är riktade till målgruppen som de själva har valt med hjälp av egna e-postlistor.

Remarketinglistor för sökannonser (RLSA), gör det möjligt för användare att bjuda på och annonser som är anpassade till publiken när de söker på Google. Remarketinglistor är byggda med cookies, som användare kan radera eller blockera och är inte är mobilanpassade. E-postadresser och användarinloggningar, å andra sidan, är mer stabila i alla enheter.

 

Vloggen är den nya bloggen!

LinkedinIman Aldebe

Den här månaden bjuder vi på en inspirerande intervju med designern och bloggerskan Iman Aldebe. Vi möts på Napolyon Bistro & Bar och sätter oss ner för sia om framtiden i sociala medier. 

Vi har tidigare skrivit om att Snapchat är i ropet och att det används flitigt av företag utomlands. I Sverige är Snapchat på frammarsch och man har som företag fortfarande möjligheten av vara bland de första ut. När vi var sociala på Facebook upptäckte vi att Iman använder sig av Snapchat för att visa hur det går till bakom kulisserna på hennes företag, Happy Turbans. Iman tog emot sina första beställningar redan i gymnasiet när hon var 16-17 år gammal. Modeintresset har funnits där sedan hon var sex år gammal och hon piffade upp hennes mamma och hennes mammas väninnor. Hon startade sitt företag för att hon tidigt såg en lucka i muslimskt mode och insåg att det inte fanns något modernt på marknaden för modeintresserade kvinnor.

“Jag fokuserar på att skapa nya marknader” säger Iman, som tillverkar sina produkter hållbart i så stor utsträckning som möjligt. Hon gillar att röra om i grytan och säger att det gör henne kreativ. Iman säger att hon strävar efter att ha balans mellan privatliv och jobb. Iman använder sig av ett antal sociala mediekanaler dagligen för att marknadsföra sitt företag, främst Facebook, Instagram, Pinterest, Snapchat och hennes egna blogg Iman Aldebe. På Facebook har hon dels en privat Facebook fanpage Iman Aldebe Facebook och dels en fanpage för Happy Turbans. Hennes privata Facebook fanpage speglar bloggen och ger insikt i hennes liv och företag.

11050148_10153299772769853_7078380371923352172_nAntonRenborg_Skiss_MG_6886E3Q2343Iman_AntonRenborg1

Iman har cirka 50 000 följare på sin Instagram och följer själv både stora och mindre konton för inspiration. “Fördelarna med att vara aktiv i sociala medier är att man får mer kontroll över sitt varumärke och att man kan släcka frågeställningar snabbt”, säger Iman. För att ha kontroll över vad som skrivs och för att alla sociala medier ska följa en röd tråd uppdaterar hon sina kanaler själv. Satsningen på sociala medier har gjort det möjligt för henne att bygga relationer på sina egna villkor. Genom att använda sig av Snapchat ger hon kunderna en inblick i processen och de kan ta del av produktionsutvecklingen.

Vidare säger hon att hennes blogg har haft den största effekten och bidragit med flest samarbetsmöjligheter. På bloggen har hon cirka 30 000 besök per dag och hennes blogg besöks av läsare, kunder, media och så vidare. Iman säger att folk hellre går in på hennes blogg än på hennes hemsida och att det är lättare att bilda sig en läsarkrets via bloggen.

Frågan om framtiden är näst på tur och det märks att Iman kommer att ha mycket att säga till om den! De nya plattformarna kommer att växa, som Snapchat, Pinterest och vloggliknande format, tror Iman. Som en aktiv bloggerska med en välbesökt blogg säger hon att vloggar bara kommer att öka i popularitet och delvis eller helt ersätta det traditionella bloggformatet. Även om bloggen för det mesta har fört med sig fördelar, har den också fört med sig några svårigheter och hinder. En svårighet med att vara en publik person är att man tar risken att ens idéer och koncept kan komma att efterliknas av andra. Iman säger att hon strävar efter att hålla sin blogg företagsmässig men att en del läsare efterfrågar en mer personlig kontakt, vilket man inte alltid känner sig bekväm med eller har tiden för att kunna ge. Om hon möter ett fan in real life kan mötet vara avgörande för hur relationen till läsaren blir framöver.

100957-4a5b4c85dde44ffda18bf208928513bfIMG_9593100957-f0daf06af42447f59de7f3fdfad354b0

Slutligen frågar vi Iman om hon kan dela med sig av sina bästa sociala medietips till våra läsare och det gör hon gladeligen. Första tipset hon delar med sig av, är att följa “trendiga” plattformar och använda sig av dem. Se till att vara först ut på dessa och använd dig även av internationella plattformar som inte har kommit till Sverige och den Skandinaviska marknaden än. Pinterest och Snapchat är två exempel på populära sociala mediekanaler som är populära i USA och genom att använda sig av dem kan man lättare nå ut till en internationell publik. Genom att vara synlig på flera sociala mediekanaler, breddar man sin målgrupp och når ut till fler.

Imans andra tips är att hålla sig à jour i internationella nyheter och vara uppdaterad i vad som händer i världen. Vi avslutar intervjun med att Iman visar oss Systrarna Lejonhjerta:s Instagram-konto. Systrarna har tack vore sitt artistiska koncept och sina innovativa bilder, hamnat på omslaget till Vogue. Iman säger att de har en unik prägel på sitt konto och att konceptet skiljer sig från det man vanligtvis får se på Instagram (vardagsinstagram, matkonton, träningskonton, modekonton). Att sticka ut och våga göra något annorlunda är ett tips som tål att upprepas. 

Vi tackar för den insiktsfulla tiden vi har fått spendera med Iman och ser fram emot att följa henne på hennes resa!

 

Google ger sig på hackade siter

Google loggaAtt hacka andras siter för att på olika sätt utnyttja dem för att få trafik till egna siter och projekt är ett stort problem och det är även ett problem för Google då serpen ofta smutsas ner av hackade siter. Google inriktar sig nu ytterligare på detta och har lanserat flera algoritmförändringar som syftar till att hitta hackade siter och minska rankingen för dem.

Det finns lite olika metoder att använda hacking för att få en positiv effekt på sin SEO, en är att hacka siter och lägga in länkar på dem till sina egna siter och en annan är att hacka siter och lägga upp eget innehåll på dem som hackern sedan försöker få att ranka genom att bygga länkar till landingssidorna.

5 % av sökfrågorna påverkas

Google räknar med att ca 5% av sökfrågorna påverkas av förändringen vilket innebär att du som Googlare kommer att få se ett annat resultat på en del av dina sökningar än du gjorde innan uppdateringen. I första hand påverkas sökfrågor inom de områden som vanligen angrips bland annat Sex, Läkemedel och mode (kopior).


Läs Googles uttalande här!

 

Snabbast växande gruppen på Facebook

baby_boomers1

 

Den demografiska sammansättningen ändras på den ledande sociala medieplattformen. Generation Z, födda efter 1995, kommunicerar främst med bilder och använder sig sparsamt av text. Den här förändringen har Facebook fått erfara, när en fjärdedel av Generation Z lämnade nätverket förra året. I Facebooks demografiska rapport från 2014 ser man en signifikant ökning av en annan åldersgrupp- användare i åldrarna 55 och uppåt. 

Förändringarna i åldersgrupperna på de sociala medierna påverkar alla företag som är aktiva i sociala medier och som marknadsför sina produkter och tjänster online. Att ha det rätta valet av sociala mediekanaler och en strategi som passar målgruppen är avgörande för att satsningarna ska ge resultat.

Under samma period som den yngre generationen lämnade nätverket var det en tillväxt på över 80% bland 55+ användarna. Det här beteendet kan man själv känna igen bland sina föräldrar. Det första sociala mediekanalen som mina föräldrar började använda sig av var just Facebook och det är den enda kanalen de använder sig av i dagsläget.

Faktumet är att de ser Facebook som sin “bas” och Facebooks undersökningar visar på att deras kanal är den mest populära bland vuxna som bara använder sig av en social mediekanal. Ökningen av babyboomers och seniorer tros ha skett tack vore bättre content på Facebook som åldersgruppen lättare kan identifiera sig med. Dessutom har kunskapen om sociala medier ökat bland de vuxna användarna och förståelsen är bättre kring hur plattformen fungerar.

Varför är det här så viktigt? Affärsmöjligheter! Om din målgrupp är yngre och trendkänslig kan det vara läge att tänka om kring vilka kanaler och innehåll du delar med dig av och hur du ska rikta din annonsering. Om din tjänst eller produkt tilltalar den äldre generationen, då finns det en hel del outforskade möjlighet på Facebook. Den här gruppen är ofta köpkraftig, mer lojal och inte lika trendkänslig som Generation Z. För att öka engagemanget bland 55+ användarna har vi ett par värdefulla tips som du kan ha i åtanke.

  • Uppmuntra målgruppen att dela och kommentera inlägg med sina vänner och familj . Generation Z delar oftare inlägg och bilder utan att tänka sig för på samma sätt. Med babyboomers och seniorer är det kvalitet framför kvantitet som gäller.
  • Använd dig av tydliga och skarpa bilder i din marknadsföring på sociala medier. Yngre målgrupper som är trendkänsliga tenderar att dras till mer konstnärliga bilder medan äldre målgrupper föredrar ett mer lättförståeligt bildspråk. Givetvis ska du och bör du vara kreativ även här, men du behöver inte ha filter och specialeffekter lika mycket i åtanke som när du marknadsför mot Generation Z.
  • Sträva efter att bygga långsiktiga relationer på sociala medier och inkludera målgruppen i processen. Alla, oavsett åldersgrupp och demografisk sammansättning vill känna att de tillhör en gemenskap och att de kan bidra.

Refererande trafik skriver över den verkliga källan i Google Analytics

Google Analytics är ett fantastiskt verktyg för att kunna se vilka källor som ger försäljning, men det gäller att säkerställa att Google Analytics mäter din försäljning korrekt och att verkligen kontrollera att rätt källa sätts för försäljning.

Ett vanligt problem som vi stöter på är att olika betaltjänster skriver över den faktiska källan i Google Analytics. Detta innebär att du inte längre kan se vilken källa som gett försäljning.

Exempelvis:

  1. Besökaren kommer till din sida via en Adwordsannons
  2. Besökaren väljer en produkt och lägger den i kassan
  3. Besökaren fyller i sina uppgifter och klickar på betala
  4. Besökaren skickas till en betallösning på en annan domän som en internetbank eller PayPal exempelvis.
  5. Besökaren skickas tillbaka till din domän och din tacksida för ordern och försäljningen sparas i Google Analytics.

Google Analytics kommer nu i steg 5 att tillskriva denna order till den domän som betallösningen ligger på och inte din Adwordsannons som drev in besökaren till din butik! Detta beror på att Google Analytics tillämpar last click wins i sina rapporter och i detta exempel kommer det sista klicket från en betallösning.

För att se om du har problem med att betallösningar skriver över dina faktiska källor i Google Analytics kan du gå till:

Acqusition –> All Traffic –>Referrals och sortera på Ecommerce Conversion Rate

Referral_Traffic_-_Google_Analytics

I bilden ovan ser vi att källa är gfs.nb.se och secure.handelsbanken.se som är två olika betallösningars domäner.

Ser du några betallösningar här betyder det med största sannolikhet att du inte mäter din försäljning korrekt och att du inte via Google Analytics kan se vilka källor som konverterar korrekt.

Lösningen?

Du bör blockera spårningen av domäner som är betallösningar i Google Analytics. Detta gör du genom att gå till:

Admin –> Property –>Tracking Info –> Referral Exclusion List och sedan lägga in de domänerna som du anser vara betallösningar.

Google_Analytics

Här är en lista på domäner som  betallösningar använder som kan vara en bra början att blockera i Google Analytics:

internetbank.swedbank.se
secure5.arcot.com
secure.handelsbanken.se
acs1.swedbank.se
securesuite.co.uk
gfs.nb.se
acs2.swedbank.se
acs1.edb.com
dirbet.seb.se
ecommerce.payex.com
acs3.3dsecure.no
cap.attempts.securecode.com
paypal.com.se
acs4.3dsecure.no
paypal.com
acs1.luottokunta.fi
acs2.luottokunta.fi
acs3.sparebank1.no
acs4.sparebank1.no
acs2.edb.com
verkkopankki2.danskebank.fi
ebank.aktia.fi
business2.danskebank.fi
payment.certitrade.org
ppipe.net
3dsecure.paylife.at
secure6.arcot.com
compasscard.wlp-acs.com
3dsecure.barclaycard.de
belgium-3dsecure-uvg.wlp-acs.com
german-3dsecure.wlp-acs.com
hvbmc.cardinalcommerce.com
ipg.cardcomplete.com
payment.architrade.com
kultaraha.op.fi
verkkopankki.danskebank.fi
epayment.bbs.no
pay.klarna.com

Det finns även mer avancerade lösningar för detta problem: http://www.optimizesmart.com/tracking-true-referrals-in-google-analytics-when-using-paypal-and-other-payment-gateways/ 

 

Hur använder vi mobilen egentligen?

mobile use 2015 blogginlägg 

Mobilanvändningen ökar stadigt och på Conversions@Google i våras talades det mycket om hur vi kommer använda mobilen 2015.

Hela 94% använder sin mobil i vertikalt läge och med en hand. Detta måste man ha i åtanke när man designar layouten för sina besökare. På surfplattor däremot använder 54% av användarna sin padda i vertikalt läge så alla skärmar är olika. När skärmstorleken ökar, ökar det horisontella användandet. När man utformar en sida ska man ha designa den så att livet blir enklare för användaren. Man ska också tänka på den mänskliga skalan och miljön, inte bara på skärmstorlekar.

För mer intressant läsning kan du klicka dig vidare till Conversions@Google

Snapchat- ett hett kampanjverktyg

 

snapchat for business

Snapchat är i ropet och växer mer och mer. Bildchatten används redan av välkända företag som en del av deras marknadsföringsstrategi, främst riktat till en yngre målgrupp. 

Det lilla spöket har mer potential än vad många tror, här kan du läsa lite hur ni skulle kunna ha nytta av det i er marknadsföring.

Snapchat används av många yngre användare vilket gör att en kampanj är tänkt att rikta sig till just den här målgruppen. Tänk hur mycket smart och roligt man kan göra vid lansering av nya produkter, skicka ut erbjudanden eller låta en kampanj få en personlig touch genom att till exempel skicka ut videomaterial enbart via Snapchat.

Om man kikar utanför Sveriges gränser är det flertalet större företag som redan kört en del kampanjer via Snapchat och även om det ännu inte har nått ut i Sverige så har man som företag stor potential att vara först och genomföra en lyckad Snapkampanj (Kan du som företag ha nytta av Snapchat).