Adwordsannonser och AMP

AMP Googl Visits KonverteringVisits har under året i nära samarbete med Google arbetat med att undersöka effekterna av att implementera AMP. AMP är en teknologi utvecklad av Google för att kraftigt öka den mobila upplevelsen av en webbsite. Google publicerade i början av juni en artikel där ett av våra tester beskrivs:
https://www.thinkwithgoogle.com/nordics/case-study/amp-helps-monetti-cut-page-load-time-by-84-grow-adwords-conversions-by-19/

AMP for e-commerce

Vi har under de senaste månaderna utvecklat ett system för att skapa en AMP-version av en webbsite. Vi samarbetar nu med ett 10-tal e-handlare där vi implementerar systemet för att öka deras konvertering från mobila enheter. Ett resultat av den data som Google har tagit fram från våra gemensamma tester är att de inom 2 veckor kommer att gå live med AMP för Adwords.
https://adwords.googleblog.com/2017/09/speed-up-your-search-text-ads-with-amp.html

Hur jobbar ni med AMP?

Har ni en strategi för att möta mobile first –direktivet som Google går live med under 2018? Kontakta Visits för att titta på hur vi kan hjälpa er, skicka gärna ett mail på: info@visits.se

Google och Visits höll event om AMP och PWA

Event about AMP and PWA gets started

I takt med mobilmarknadens framfart har laddningstider blivit av allt större vikt för att kunna erbjuda besökare en så pass bra användarupplevelse som möjligt och lyckas få till affären på internet.

AMP och PWA är två nya standarder som hjälper oss nå de målen och vi träffade igår flera av våra kunder för att lyssna till Subir Majumdar från Google Dublin samt berätta om våra otroligt positiva erfarenheter utav AMP.

Vi vill först och främst tacka alla som var där och våra medarrangörer på Google för ett väldigt givande frukostsemenarium!

Gårdagen sparkade igång med att vi fick det stora nöjet att lyssna till Subir Majumdar från Google Product & Sales Activation – Mobile. Subir började med att konstatera att mobile är den snabbast växande teknologin någonsin för att sedan berätta om AMP och PWA med flera intressanta case.

”The web is dead” basunerade Wired ut 2010 efter att apparna tycktes vara på väg att helt dominera folks mobilanvändande. Vi kan efter de senaste årens utveckling konstatera att webben inte på långa vägar är död, utan har snarare gjort en sensationell comeback. Subir undrade lite skämtsamt om författaren till den ökända artikeln idag möjligen förlorat jobbet.

 

AMP – Accelerated Mobile Pages

The next gen mobile web amp pwa

Så vad är AMP? Det är vindsnabba mobilversioner av er site som ligger som undersidor och endast ses av besökare på mobila enheter. Vi har själva sett en stor minskning i laddningstid, lägre bounce rate samt en markant förbättrad konverteringsgrad för våra kunder.

En vanlig missuppfattning om AMP är att man behöver göra om hela sin site till AMP-sidor. I verkligheten så ligger de som undersidor och kompletterar er vanliga site som fortfarande visas för era desktopbesökare.

 

PWA – Progressive Web Apps

En annan mycket intressant ny trend inom mobil webbutveckling är Progressive Web Apps, förkortat PWA. I korthet så är PWA mobilanpassade siter som har samma funktionalitet som appar fast väger betydligt mindre och laddas in snabbare. PWA-siter är lätta och väldigt välkonverterande. Aliexpress påstår att deras konverteringsgrad på iOS ökat med hela 82%.

Subir berättade vidare om flera lyckade case och avancerad funktionalitet som exempelvis Air Berlin vars PWA-site gör det möjligt för besökare att få tillgång till sina boardingkort offline samt smidigt lägga till en länk till detsamma på home-skärmen på telefonen.

Ett annat lyckat exempel var Nigerias motsvarighet till Amazon, Jumia som genom sin PWA-site skickat push-notiser till sina kunder med påminnelser om övergiven varukorg. Resultat? En niofaldig ökning av konverteringsgraden. Förvänta er att PWA-siter kommer att bli allt vanligare inom en snar framtid.

 

Vårt AMP-case med Monetti

Efter Subir så var det tur för Martin från Visits att berätta om vårt test-case med lånförmedlaren Monetti. Genom att bygga AMP-sidor lyckades vi sänka sidladdningstiden från 3.8 till 0.6 sekunder. När vi A/B testade AMP-sidorna mot deras vanliga sidor såg vi en ökning av AdWords-konverteringen på mobila enheter med 28%!

Läs caset i sin helhet, som lyfts fram av Google här:

AMP helps Monetti cut page load time by 84%, grow AdWords conversions by 19%

 

Behöver ni hjälp med att skapa AMP-sidor eller vill veta mer? Kontakta oss på info@visits.se

AMP and Adwords = Better conversion rates

At Visits, we realized the importance of AMP early and started to build AMP-pages to our clients as soon as we understood that AMP can help our clients to sell more.

During the last months we have been running tests using Adwords Experiments. We were especially interested in seeing how AMP and shorten loading times affected conversion rates on our clients. Below we are presenting results from an A/B-test made on a client active in one of the most expensive segments in search engine marketing; finance.
Impressed by our findings, we are now building more and more AMP-pages for most of our large and enterprise clients, across all markets.” Says Leif Grenevall, CEO of Adtraction Visits.

Interesting results from one of our A/B test’s performed on a clients Adwords-account in which we sent mobile clicks to the AMP-page within the finance segment during 18:th March to 16:th April 2017:

Method:

We added the AMP URL as the mobile final URL on the ads. We tracked clicks on the application button on both versions (Original and AMP). The design and appearance was identical on both the original and the AMP version. The results are presented below.

Conversions:

AMP: 244 conversions (14,66% CVR)
Original page: 205 conversions on the original pages (11,45% CVR)
(An increase in CVR of 19,02 % compared to the original page.)

Costs:

CPC for AMP: The average CPC was 7,85% lower on AMP than on the original pages.

Load time:

AMP: 0,6 seconds (DOM Content Loaded)
Original page: 3,8 seconds (DOM Content Loaded)

Visits.se is a Swedish based SEO agency founded 2012 with headquarters in Stockholm, Sweden and offices in Lund and Helsinki, Finland.
As a Google Premier Partner with m-site certification Visits today serves companies within Financial Services, Retail, Travel and Digital Contentment across 27 markets.

Visits fortsätter satsa mobilt – 3 certifieringar inom Mobile Sites

Trenden i det digitala landskapet är tydlig: det är en mobile-first värld vi lever och verkar i. 100% av svenskar mellan 16-25 år använder smartphones¹.

 53 procent lämnar en webbsida om den tar mer än 3 sekunder att ladda

https://www.thinkwithgoogle.com/articles/mobile-page-speed-website-load-time.html

För att ytterligare säkerställa vår kompetens och våra tjänster inom digital marknadsföring har vi på Adtraction Visits under våren breddat vårt utbud av tjänster. Detta för att än bättre kunna hjälpa våra kunder lyckas i en allt mer mobil värd där tillgänglighet, hastighet och dynamik kommer att avgöra vem som lyckas och vem som försvinner.

Vi har därför under den senaste månaden sett till att tre av våra konsulter nu är certifierade inom Mobile Sites! Detta är en ny certifiering från Google som syftar till best practice inom skapande, hantering, mätning och optimering av mobilsidor. Huvudfokus inom certifieringen är på design samt laddningstid och hur vi kan förbättra användarupplevelsen.

Kontakta oss på info@visits.se för mer information.

¹https://www.thinkwithgoogle.com/nordics/research-study/consumer-barometer-explore-our-new-mobile-trends-and-audience-insights/

Visits blir nu en Google Premier Partner

Vår SEM avdelning har under åren växt och många av våra kunder har varit med oss sedan start, något som vi ser som ett tecken på att de utvecklats i samråd med oss och att vårt sätt att driva fram deras affärer mot resultat uppskattas.

Utmärkelsen innebär att vi som byrå har en lång och stor erfarenhet av annonsering i Google Adwords och att vi levererat goda resultat åt våra kunder. Det innebär också att vi hanterar en Adwordsspend av den högre klassen och att vi har en ständigt växande kundbas.

Vi är stolta över att vi nu uppnått högsta Google Partner status.

Är du inte redan kund hos oss, mejla oss så ser vi hur vi kan jobba tillsammans.

adtraction_visits_premier-google-partner

Customer match i AdWords

google adwords

 

Kundmatchning, även kallat Customer Match tillåter dig att ladda upp dina kunders e-postadresser och data som du har samlat in från dina webbplatser, appar, butiker och så vidare.

Funktionen gör det möjligt att skapa annonser som är skräddarsydda efter kundsegmentet som man vill nå via sök, Youtube Trueview och Gmail Ads. Annonsörerna kan ladda upp kund- och e-postlistor eller eller gå via AdWords egna API. Google matchar sedan e-postadresserna mot de inloggade användarna på Google och enskilda adresser görs anonyma. Det är första gången som Google tillåter annonsörer att rikta annonser med hjälp av kundägd data i AdWords.  Annonsörerna kan med andra ord att skapa annonser som är riktade till målgruppen som de själva har valt med hjälp av egna e-postlistor.

Remarketinglistor för sökannonser (RLSA), gör det möjligt för användare att bjuda på och annonser som är anpassade till publiken när de söker på Google. Remarketinglistor är byggda med cookies, som användare kan radera eller blockera och är inte är mobilanpassade. E-postadresser och användarinloggningar, å andra sidan, är mer stabila i alla enheter.

 

Vloggen är den nya bloggen!

LinkedinIman Aldebe

Den här månaden bjuder vi på en inspirerande intervju med designern och bloggerskan Iman Aldebe. Vi möts på Napolyon Bistro & Bar och sätter oss ner för sia om framtiden i sociala medier. 

Vi har tidigare skrivit om att Snapchat är i ropet och att det används flitigt av företag utomlands. I Sverige är Snapchat på frammarsch och man har som företag fortfarande möjligheten av vara bland de första ut. När vi var sociala på Facebook upptäckte vi att Iman använder sig av Snapchat för att visa hur det går till bakom kulisserna på hennes företag, Happy Turbans. Iman tog emot sina första beställningar redan i gymnasiet när hon var 16-17 år gammal. Modeintresset har funnits där sedan hon var sex år gammal och hon piffade upp hennes mamma och hennes mammas väninnor. Hon startade sitt företag för att hon tidigt såg en lucka i muslimskt mode och insåg att det inte fanns något modernt på marknaden för modeintresserade kvinnor.

“Jag fokuserar på att skapa nya marknader” säger Iman, som tillverkar sina produkter hållbart i så stor utsträckning som möjligt. Hon gillar att röra om i grytan och säger att det gör henne kreativ. Iman säger att hon strävar efter att ha balans mellan privatliv och jobb. Iman använder sig av ett antal sociala mediekanaler dagligen för att marknadsföra sitt företag, främst Facebook, Instagram, Pinterest, Snapchat och hennes egna blogg Iman Aldebe. På Facebook har hon dels en privat Facebook fanpage Iman Aldebe Facebook och dels en fanpage för Happy Turbans. Hennes privata Facebook fanpage speglar bloggen och ger insikt i hennes liv och företag.

11050148_10153299772769853_7078380371923352172_nAntonRenborg_Skiss_MG_6886E3Q2343Iman_AntonRenborg1

Iman har cirka 50 000 följare på sin Instagram och följer själv både stora och mindre konton för inspiration. “Fördelarna med att vara aktiv i sociala medier är att man får mer kontroll över sitt varumärke och att man kan släcka frågeställningar snabbt”, säger Iman. För att ha kontroll över vad som skrivs och för att alla sociala medier ska följa en röd tråd uppdaterar hon sina kanaler själv. Satsningen på sociala medier har gjort det möjligt för henne att bygga relationer på sina egna villkor. Genom att använda sig av Snapchat ger hon kunderna en inblick i processen och de kan ta del av produktionsutvecklingen.

Vidare säger hon att hennes blogg har haft den största effekten och bidragit med flest samarbetsmöjligheter. På bloggen har hon cirka 30 000 besök per dag och hennes blogg besöks av läsare, kunder, media och så vidare. Iman säger att folk hellre går in på hennes blogg än på hennes hemsida och att det är lättare att bilda sig en läsarkrets via bloggen.

Frågan om framtiden är näst på tur och det märks att Iman kommer att ha mycket att säga till om den! De nya plattformarna kommer att växa, som Snapchat, Pinterest och vloggliknande format, tror Iman. Som en aktiv bloggerska med en välbesökt blogg säger hon att vloggar bara kommer att öka i popularitet och delvis eller helt ersätta det traditionella bloggformatet. Även om bloggen för det mesta har fört med sig fördelar, har den också fört med sig några svårigheter och hinder. En svårighet med att vara en publik person är att man tar risken att ens idéer och koncept kan komma att efterliknas av andra. Iman säger att hon strävar efter att hålla sin blogg företagsmässig men att en del läsare efterfrågar en mer personlig kontakt, vilket man inte alltid känner sig bekväm med eller har tiden för att kunna ge. Om hon möter ett fan in real life kan mötet vara avgörande för hur relationen till läsaren blir framöver.

100957-4a5b4c85dde44ffda18bf208928513bfIMG_9593100957-f0daf06af42447f59de7f3fdfad354b0

Slutligen frågar vi Iman om hon kan dela med sig av sina bästa sociala medietips till våra läsare och det gör hon gladeligen. Första tipset hon delar med sig av, är att följa “trendiga” plattformar och använda sig av dem. Se till att vara först ut på dessa och använd dig även av internationella plattformar som inte har kommit till Sverige och den Skandinaviska marknaden än. Pinterest och Snapchat är två exempel på populära sociala mediekanaler som är populära i USA och genom att använda sig av dem kan man lättare nå ut till en internationell publik. Genom att vara synlig på flera sociala mediekanaler, breddar man sin målgrupp och når ut till fler.

Imans andra tips är att hålla sig à jour i internationella nyheter och vara uppdaterad i vad som händer i världen. Vi avslutar intervjun med att Iman visar oss Systrarna Lejonhjerta:s Instagram-konto. Systrarna har tack vore sitt artistiska koncept och sina innovativa bilder, hamnat på omslaget till Vogue. Iman säger att de har en unik prägel på sitt konto och att konceptet skiljer sig från det man vanligtvis får se på Instagram (vardagsinstagram, matkonton, träningskonton, modekonton). Att sticka ut och våga göra något annorlunda är ett tips som tål att upprepas. 

Vi tackar för den insiktsfulla tiden vi har fått spendera med Iman och ser fram emot att följa henne på hennes resa!

 

Google ger sig på hackade siter

Google loggaAtt hacka andras siter för att på olika sätt utnyttja dem för att få trafik till egna siter och projekt är ett stort problem och det är även ett problem för Google då serpen ofta smutsas ner av hackade siter. Google inriktar sig nu ytterligare på detta och har lanserat flera algoritmförändringar som syftar till att hitta hackade siter och minska rankingen för dem.

Det finns lite olika metoder att använda hacking för att få en positiv effekt på sin SEO, en är att hacka siter och lägga in länkar på dem till sina egna siter och en annan är att hacka siter och lägga upp eget innehåll på dem som hackern sedan försöker få att ranka genom att bygga länkar till landingssidorna.

5 % av sökfrågorna påverkas

Google räknar med att ca 5% av sökfrågorna påverkas av förändringen vilket innebär att du som Googlare kommer att få se ett annat resultat på en del av dina sökningar än du gjorde innan uppdateringen. I första hand påverkas sökfrågor inom de områden som vanligen angrips bland annat Sex, Läkemedel och mode (kopior).


Läs Googles uttalande här!