AMP på Nordic eCommerce Summit

Keynote AMP Nordic eCommerce MalmöVisits besökte Nordic eCommerce i Malmö i Oktober. Här nedan hittar du ett youtubeklipp där Martin Holmin som är CTO på Folkefinans håller Keynote om AMP.

Martin jobbar tillsammans med oss på Visits som senior technology advisor i vårt project AMP for Ecommerce. Visits har skapat en plattform för att hjälpa e-handlare att implementera AMP utan att behöva göra några större ingrepp i sin e-handelsplattform. Det är en snabb väg för att komma igång med AMP och bygger på en robust systemarkitektur som driftas på servrar med mycket hög kapacitet. Fördelarna med AMP är bland annat minskad bouncerate och ökad konvertering.

Adwordsannonser och AMP

AMP Googl Visits KonverteringVisits har under året i nära samarbete med Google arbetat med att undersöka effekterna av att implementera AMP. AMP är en teknologi utvecklad av Google för att kraftigt öka den mobila upplevelsen av en webbsite. Google publicerade i början av juni en artikel där ett av våra tester beskrivs:
https://www.thinkwithgoogle.com/nordics/case-study/amp-helps-monetti-cut-page-load-time-by-84-grow-adwords-conversions-by-19/

AMP for e-commerce

Vi har under de senaste månaderna utvecklat ett system för att skapa en AMP-version av en webbsite. Vi samarbetar nu med ett 10-tal e-handlare där vi implementerar systemet för att öka deras konvertering från mobila enheter. Ett resultat av den data som Google har tagit fram från våra gemensamma tester är att de inom 2 veckor kommer att gå live med AMP för Adwords.
https://adwords.googleblog.com/2017/09/speed-up-your-search-text-ads-with-amp.html

Hur jobbar ni med AMP?

Har ni en strategi för att möta mobile first –direktivet som Google går live med under 2018? Kontakta Visits för att titta på hur vi kan hjälpa er, skicka gärna ett mail på: info@visits.se

Snabbast växande gruppen på Facebook

baby_boomers1

 

Den demografiska sammansättningen ändras på den ledande sociala medieplattformen. Generation Z, födda efter 1995, kommunicerar främst med bilder och använder sig sparsamt av text. Den här förändringen har Facebook fått erfara, när en fjärdedel av Generation Z lämnade nätverket förra året. I Facebooks demografiska rapport från 2014 ser man en signifikant ökning av en annan åldersgrupp- användare i åldrarna 55 och uppåt. 

Förändringarna i åldersgrupperna på de sociala medierna påverkar alla företag som är aktiva i sociala medier och som marknadsför sina produkter och tjänster online. Att ha det rätta valet av sociala mediekanaler och en strategi som passar målgruppen är avgörande för att satsningarna ska ge resultat.

Under samma period som den yngre generationen lämnade nätverket var det en tillväxt på över 80% bland 55+ användarna. Det här beteendet kan man själv känna igen bland sina föräldrar. Det första sociala mediekanalen som mina föräldrar började använda sig av var just Facebook och det är den enda kanalen de använder sig av i dagsläget.

Faktumet är att de ser Facebook som sin “bas” och Facebooks undersökningar visar på att deras kanal är den mest populära bland vuxna som bara använder sig av en social mediekanal. Ökningen av babyboomers och seniorer tros ha skett tack vore bättre content på Facebook som åldersgruppen lättare kan identifiera sig med. Dessutom har kunskapen om sociala medier ökat bland de vuxna användarna och förståelsen är bättre kring hur plattformen fungerar.

Varför är det här så viktigt? Affärsmöjligheter! Om din målgrupp är yngre och trendkänslig kan det vara läge att tänka om kring vilka kanaler och innehåll du delar med dig av och hur du ska rikta din annonsering. Om din tjänst eller produkt tilltalar den äldre generationen, då finns det en hel del outforskade möjlighet på Facebook. Den här gruppen är ofta köpkraftig, mer lojal och inte lika trendkänslig som Generation Z. För att öka engagemanget bland 55+ användarna har vi ett par värdefulla tips som du kan ha i åtanke.

  • Uppmuntra målgruppen att dela och kommentera inlägg med sina vänner och familj . Generation Z delar oftare inlägg och bilder utan att tänka sig för på samma sätt. Med babyboomers och seniorer är det kvalitet framför kvantitet som gäller.
  • Använd dig av tydliga och skarpa bilder i din marknadsföring på sociala medier. Yngre målgrupper som är trendkänsliga tenderar att dras till mer konstnärliga bilder medan äldre målgrupper föredrar ett mer lättförståeligt bildspråk. Givetvis ska du och bör du vara kreativ även här, men du behöver inte ha filter och specialeffekter lika mycket i åtanke som när du marknadsför mot Generation Z.
  • Sträva efter att bygga långsiktiga relationer på sociala medier och inkludera målgruppen i processen. Alla, oavsett åldersgrupp och demografisk sammansättning vill känna att de tillhör en gemenskap och att de kan bidra.

Hur använder vi mobilen egentligen?

mobile use 2015 blogginlägg 

Mobilanvändningen ökar stadigt och på Conversions@Google i våras talades det mycket om hur vi kommer använda mobilen 2015.

Hela 94% använder sin mobil i vertikalt läge och med en hand. Detta måste man ha i åtanke när man designar layouten för sina besökare. På surfplattor däremot använder 54% av användarna sin padda i vertikalt läge så alla skärmar är olika. När skärmstorleken ökar, ökar det horisontella användandet. När man utformar en sida ska man ha designa den så att livet blir enklare för användaren. Man ska också tänka på den mänskliga skalan och miljön, inte bara på skärmstorlekar.

För mer intressant läsning kan du klicka dig vidare till Conversions@Google

Snapchat- ett hett kampanjverktyg

 

snapchat for business

Snapchat är i ropet och växer mer och mer. Bildchatten används redan av välkända företag som en del av deras marknadsföringsstrategi, främst riktat till en yngre målgrupp. 

Det lilla spöket har mer potential än vad många tror, här kan du läsa lite hur ni skulle kunna ha nytta av det i er marknadsföring.

Snapchat används av många yngre användare vilket gör att en kampanj är tänkt att rikta sig till just den här målgruppen. Tänk hur mycket smart och roligt man kan göra vid lansering av nya produkter, skicka ut erbjudanden eller låta en kampanj få en personlig touch genom att till exempel skicka ut videomaterial enbart via Snapchat.

Om man kikar utanför Sveriges gränser är det flertalet större företag som redan kört en del kampanjer via Snapchat och även om det ännu inte har nått ut i Sverige så har man som företag stor potential att vara först och genomföra en lyckad Snapkampanj (Kan du som företag ha nytta av Snapchat).

 

 

Nordic E-Commerce Summit dag 2

Efter en rolig kväll med prisutdelningar, underhållning och god mat var det dags för dag 2 på #nes15. Det surrades om vem som skulle lyckas ta en selfie med Anders Borg som skulle föreläsa senare på eftermiddagen. Dagen inleddes av Catrin Folkesson från Clas Ohlson som pratade om hur man bygger upp en framgångsrik organisation för e-handel. Clas Ohlson har på senare år satsat stort på deras marknadskommunikation och blivit väldigt närvarande på de sociala medierna. Syfte är att underlätta för kunden och kunna erbjuda fler möjligheter. En kund ska kunna få samma bemötande oavsett om de handlar i butik, via hemsidan, sociala medier, telefon eller katalog.

IMG_20150526_084949

Chris Lindland från det San Franciscobaserade klädmärket BetaBrand talade om hur de skapar användbart innehåll, som i sin tur kan användas av skribenter, bloggare och så vidare. BetaBrand är en av ledarna inom innehållsmarknadsföring och använder sig av humor och kreativ marknadsföring. Chris pratade om hur ett varumärke skapas genom innehåll som uppdateras kontinuerligt och “content as a product”.  En Betabrandupplevelse börjar ofta på de sociala medierna, när en kund lägger upp en bild på sig på Facebook eller Instagram med BetaBrands kläder. Roliga poser med BetaBrands produkter gör att man blir en så kallad “Model Citizen” som erhåller rabatt på framtida köp.

IMG_20150527_102049

Chris nämnde hur viktigt det är att ha en delnings-vänlig hemsida, för att bli synlig på kundernas flöden på sociala medier. Detta brukar vi på Visits också poängtera, att hemsidan ska uppmuntra till delningar och vidare interaktion.

Dag 2 närmade sig till sitt slut och då intog Anders Borg scenen och delade med sig av värdefulla insikter kring hoten och möjligheterna med digitalisering. Det var en fullspäckad föreläsning som täckte en hel del relevanta teman, både ur ekonomisk och global synpunkt.

IMG_20150527_132830

IMG_20150527_135827

 

 

 

 

Facebook leder vägen!

Facebook Shopping

Facebook är en av de största källorna för trafik till webbplatser. Merparten av alla ordrar som görs från sociala medier kommer från Facebook, men Polyvore ligger inte långt efter.

Som e-handlare har man ofta funderingar kring om företagets Facebooksida faktiskt driver försäljningen framåt och hur viktigt det är att vara socialt närvarande. En aktuell undersökning från C/O Digital visar att Facebook är bättre på att driva offline försäljning för mindre företag, än Twitter och Pinterest.

Hela 84% av de tillfrågade konsumenterna menar att erbjudanden och “special deals” på Facebook har en stor inverkan på deras köpbeslut och att dessa uppmuntrar till köp.

Något som också är intressant, är att konsumenterna uppgav att Facebook tillsammans med Pinterest är dem mest användbara sociala medierna för att göra research kring produkter och tjänster.

AdFeed – Google Shopping och Produktannonser via AdFeed

Vi på Adtraction Visits har under en längre tid arbetat med både Google Shopping och Produktannonser från AdFeed med goda resultat. Nedan vill vi ge dig en överblick av dessa två begrepp och vad de betyder för oss.

Vad är Produktannonser via AdFeed?

AdFeed är vår benämning på produktannonser som vi skapar genom våra verktyg för att driva trafik via Google Adwords och Bing Ads. Produktannonser via AdFeed är vanliga Adwords eller Bing annonser, men vi annonserar endast direkt mot produkter eller sidor som finns i en datafeed.

Vad skiljer då annonsering via Google Shopping och Produktannonser via AdFeed?

Google Shopping och produktannonser via AdFeed inriktar sig på två olika annonsutrymmen på Google. I bilden nedan visas Google Shopping annonser i den röda rektangeln medan Produktannonser via AdFeed kan visas i de gröna rektanglarna.

Google Shopping och produktannonser

Produktannonser konkurrerar med andra ord med vanliga Adwordsannonser i det betalda sökresultatet. I bilden ovan ser ni exempelvis att Adidas syns i både i det betalda och det organiska sökresultatet men inte i Google Shopping. Tror ni Adidas missar försäljning genom att inte även finnas där?

Varför ska vi använda oss av Google Shopping OCH Produktannonser via AdFeed?

Vår tes är att desto bättre synlighet du kan få för dina viktigaste produkter ju större sannolikhet är det att du vinner besökaren och säljet.

Hur kan en Produktannonser via AdFeed se ut?

En produktannons har samma förutsättningar som en normal Google Adwords annons. Annonsrubriken kan vara upp till 25 tecken, annonstexterna får vara upp till 35 tecken var och visnings-URL får vara 35 upp till tecken. Utöver det gäller samma regler med specialtecken och budskap som för vanliga Adwords annonser även för Produktannonser via AdFeed.

Nedan är ett exempel på en annons via AdFeed (vi har valt att dölja visnings-URL):

adfeed-ad

Detta är en annons som pekar direkt till en produkt på annonsörens webbsida. Priset är samma som är angivet i såväl datafeeden som på hemsidan. Ni ser även att produktnamnet förekommer i annonstexten och delar av produktnamnet förekommer även i annonsens rubrik vilke.

Varför kan vi inte skapa Produktannonser själva?

Det är klart att ni kan, men vill ni även löpande hålla de uppdaterade med rätt priser, uppdatera/ta bort produkter som försvinner eller ändras, justera bud för att öka ROI?

Med våra system och erfarenhet hjälper vi er att skapa och hantera detta. Vi tar även bort produkter som utgår och uppdaterar URL:er och pris för produkter som byter namn eller pris. För en av våra kunder har vi skapat, lagt upp, löpande optimerat över 30 000 unika produkter med produktspecifika annonser och landningssidor för varje produkt.

Hur kan vi komma igång med Produktannonser via AdFeed och/eller Google Shopping?

Det som behövs är en feed i CSV, XML eller liknande med alla era produkter. Har ni inte en produktfeed idag får ni gärna kontakta oss så hjälper vi er skapa en produktfeed.

Läs mer om våra lösningar för produktannonsering under AdFeed.

Mobilen allt viktigare för e-handeln

Adobe har nyligen släppt siffror på hur stor andel av trafiken på webben som kommer från mobila enheter. Som syns på bilden är det en rejäl ökning sedan förra året och Sverige ligger i topp. Det blir nu allt viktigate för e-handlare att anpassa sigg till denna nya verklighet så att siterna fungerar på ett bra sätt när kunder vill handla via mobilen.

E-handeln blir mer beroende av mobilanpassade siter

Iphone 6

Apples senaste mobil – Iphone 6 har en större skärm vilket kommer att öka det totala antalet avslut på e-handelsplatser via mobilen. Än så länge dominerar Apple, men vi kan räkna med att konkurrenterna svarar med nya produkter anpassade till användarnas nya beteende.

5 faktorer för e-handel

En fråga som många e-handlare förmodligen ställer sig är hur de verkligt framgångsrika e-butikerna jobbar och vad är det som skiljer de 20% som toppresterar från övriga 80%. Adobe har analyserat data från 1000 marknadsförare i Europa, Mellanöstern, Afrika och USA och sållat ut de 20% som har bäst konvertering. Detta har i sin tur utmynnat i 5 fokusområden som är gemensamma för de som ligger i topp.
5 viktiga faktorer för framgångsrik e-handel
Kortfattat är följande 5 fokusområden gemensamt för de mest framgångsrika e-handlarna.

  1. Testa, analysera, testa, analysera och gör det igen och igen (ta action på dina findings).
  2. Involvera hela bolaget, hitta spetskompetens och utnyttja den.
  3. Använd mer än 5% av marknadsbudgeten till att testa & optimera.
  4. Använd data för att styra innehållet på siten.
  5. Mobilen är en mycket viktig marknadsföringskanal.

Läs hela artikeln på ehandel.se.