AMP på Nordic eCommerce Summit

Keynote AMP Nordic eCommerce MalmöVisits besökte Nordic eCommerce i Malmö i Oktober. Här nedan hittar du ett youtubeklipp där Martin Holmin som är CTO på Folkefinans håller Keynote om AMP.

Martin jobbar tillsammans med oss på Visits som senior technology advisor i vårt project AMP for Ecommerce. Visits har skapat en plattform för att hjälpa e-handlare att implementera AMP utan att behöva göra några större ingrepp i sin e-handelsplattform. Det är en snabb väg för att komma igång med AMP och bygger på en robust systemarkitektur som driftas på servrar med mycket hög kapacitet. Fördelarna med AMP är bland annat minskad bouncerate och ökad konvertering.

Google och Visits höll event om AMP och PWA

Event about AMP and PWA gets started

I takt med mobilmarknadens framfart har laddningstider blivit av allt större vikt för att kunna erbjuda besökare en så pass bra användarupplevelse som möjligt och lyckas få till affären på internet.

AMP och PWA är två nya standarder som hjälper oss nå de målen och vi träffade igår flera av våra kunder för att lyssna till Subir Majumdar från Google Dublin samt berätta om våra otroligt positiva erfarenheter utav AMP.

Vi vill först och främst tacka alla som var där och våra medarrangörer på Google för ett väldigt givande frukostsemenarium!

Gårdagen sparkade igång med att vi fick det stora nöjet att lyssna till Subir Majumdar från Google Product & Sales Activation – Mobile. Subir började med att konstatera att mobile är den snabbast växande teknologin någonsin för att sedan berätta om AMP och PWA med flera intressanta case.

”The web is dead” basunerade Wired ut 2010 efter att apparna tycktes vara på väg att helt dominera folks mobilanvändande. Vi kan efter de senaste årens utveckling konstatera att webben inte på långa vägar är död, utan har snarare gjort en sensationell comeback. Subir undrade lite skämtsamt om författaren till den ökända artikeln idag möjligen förlorat jobbet.

 

AMP – Accelerated Mobile Pages

The next gen mobile web amp pwa

Så vad är AMP? Det är vindsnabba mobilversioner av er site som ligger som undersidor och endast ses av besökare på mobila enheter. Vi har själva sett en stor minskning i laddningstid, lägre bounce rate samt en markant förbättrad konverteringsgrad för våra kunder.

En vanlig missuppfattning om AMP är att man behöver göra om hela sin site till AMP-sidor. I verkligheten så ligger de som undersidor och kompletterar er vanliga site som fortfarande visas för era desktopbesökare.

 

PWA – Progressive Web Apps

En annan mycket intressant ny trend inom mobil webbutveckling är Progressive Web Apps, förkortat PWA. I korthet så är PWA mobilanpassade siter som har samma funktionalitet som appar fast väger betydligt mindre och laddas in snabbare. PWA-siter är lätta och väldigt välkonverterande. Aliexpress påstår att deras konverteringsgrad på iOS ökat med hela 82%.

Subir berättade vidare om flera lyckade case och avancerad funktionalitet som exempelvis Air Berlin vars PWA-site gör det möjligt för besökare att få tillgång till sina boardingkort offline samt smidigt lägga till en länk till detsamma på home-skärmen på telefonen.

Ett annat lyckat exempel var Nigerias motsvarighet till Amazon, Jumia som genom sin PWA-site skickat push-notiser till sina kunder med påminnelser om övergiven varukorg. Resultat? En niofaldig ökning av konverteringsgraden. Förvänta er att PWA-siter kommer att bli allt vanligare inom en snar framtid.

 

Vårt AMP-case med Monetti

Efter Subir så var det tur för Martin från Visits att berätta om vårt test-case med lånförmedlaren Monetti. Genom att bygga AMP-sidor lyckades vi sänka sidladdningstiden från 3.8 till 0.6 sekunder. När vi A/B testade AMP-sidorna mot deras vanliga sidor såg vi en ökning av AdWords-konverteringen på mobila enheter med 28%!

Läs caset i sin helhet, som lyfts fram av Google här:

AMP helps Monetti cut page load time by 84%, grow AdWords conversions by 19%

 

Behöver ni hjälp med att skapa AMP-sidor eller vill veta mer? Kontakta oss på [email protected]

Snapchat- ett hett kampanjverktyg

 

snapchat for business

Snapchat är i ropet och växer mer och mer. Bildchatten används redan av välkända företag som en del av deras marknadsföringsstrategi, främst riktat till en yngre målgrupp. 

Det lilla spöket har mer potential än vad många tror, här kan du läsa lite hur ni skulle kunna ha nytta av det i er marknadsföring.

Snapchat används av många yngre användare vilket gör att en kampanj är tänkt att rikta sig till just den här målgruppen. Tänk hur mycket smart och roligt man kan göra vid lansering av nya produkter, skicka ut erbjudanden eller låta en kampanj få en personlig touch genom att till exempel skicka ut videomaterial enbart via Snapchat.

Om man kikar utanför Sveriges gränser är det flertalet större företag som redan kört en del kampanjer via Snapchat och även om det ännu inte har nått ut i Sverige så har man som företag stor potential att vara först och genomföra en lyckad Snapkampanj (Kan du som företag ha nytta av Snapchat).

 

 

Nordic E-Commerce Summit dag 2

Efter en rolig kväll med prisutdelningar, underhållning och god mat var det dags för dag 2 på #nes15. Det surrades om vem som skulle lyckas ta en selfie med Anders Borg som skulle föreläsa senare på eftermiddagen. Dagen inleddes av Catrin Folkesson från Clas Ohlson som pratade om hur man bygger upp en framgångsrik organisation för e-handel. Clas Ohlson har på senare år satsat stort på deras marknadskommunikation och blivit väldigt närvarande på de sociala medierna. Syfte är att underlätta för kunden och kunna erbjuda fler möjligheter. En kund ska kunna få samma bemötande oavsett om de handlar i butik, via hemsidan, sociala medier, telefon eller katalog.

IMG_20150526_084949

Chris Lindland från det San Franciscobaserade klädmärket BetaBrand talade om hur de skapar användbart innehåll, som i sin tur kan användas av skribenter, bloggare och så vidare. BetaBrand är en av ledarna inom innehållsmarknadsföring och använder sig av humor och kreativ marknadsföring. Chris pratade om hur ett varumärke skapas genom innehåll som uppdateras kontinuerligt och “content as a product”.  En Betabrandupplevelse börjar ofta på de sociala medierna, när en kund lägger upp en bild på sig på Facebook eller Instagram med BetaBrands kläder. Roliga poser med BetaBrands produkter gör att man blir en så kallad “Model Citizen” som erhåller rabatt på framtida köp.

IMG_20150527_102049

Chris nämnde hur viktigt det är att ha en delnings-vänlig hemsida, för att bli synlig på kundernas flöden på sociala medier. Detta brukar vi på Visits också poängtera, att hemsidan ska uppmuntra till delningar och vidare interaktion.

Dag 2 närmade sig till sitt slut och då intog Anders Borg scenen och delade med sig av värdefulla insikter kring hoten och möjligheterna med digitalisering. Det var en fullspäckad föreläsning som täckte en hel del relevanta teman, både ur ekonomisk och global synpunkt.

IMG_20150527_132830

IMG_20150527_135827

 

 

 

 

Nordic E-Commerce Summit dag 1

11222137_846363255448419_751074895146258978_n

Denna års NES bjöd på intressanta föreläsningar från bland andra Sportamore, Gymgrossisten, Klarna och Odd Molly. Joakim Friedman från Sportamore pratade om vikten av kundservice och menade att kundservice inte kan vara både bra, billig och snabb- ett av dessa måste bort. Företaget har fått beröm av sina kunder för sitt återkopplande och sina snabba leveranser. På 2014 års Award Dinner vann Sportamore priset för bästa kundtjänst och i år kammade de hem samma pris och var väldigt glada för det! Joakim filmade en video där publiken ropade “vi vann!” som ett tack till sin personal.

IMG_20150526_092319

Gymgrossisten är Nordens ledande internetbutik inom kosttillskott och duktiga varumärkesbyggare. Therese Hillman, Gymgrossistens VD, poängterade hur viktigt det är känna sin kund och älska sin kund. Hon delade med sig av hur aktivt Gymgrossisten arbetar att ha kunder som varumärkesambassadörer. Therese visade ett exempel från Instagram med en kund som köper Gymgrossistens produkter och kosttillskott. Det är ett effektivt sätt att sprida varumärket och få trovärdighet kring produkterna. För att alla i företaget ska ha samma vision och målsättningar, tränar personalen regelbundet och för en aktiv livsstil. Då sprids budskapet kring varumärket både internt och externt.

IMG_20150526_094307

Eftermiddagen avslutades med en föreläsning från Per Holknekt från Odd Molly som pratade om mod och att våga tro på sig själv och sina idéer. På kvällen hölls den årliga awardmiddagen med den komikern Kristoffer Appelquist som värd. Det bjöds på goda snittar med gårdgris och skagenröra på förminglet och till huvudrätt serverades entrecote med färskpotatis, bearnaisesås, bakade tomater och sparris. Avslutningsvis fick vi pannacotta med rabarber och färsk mynta, smaskigt!

Hisilicon Balong

Årets pristagare för bästa customer service var Sportamore, CDON mottog priset för årets user experience och Apotea för årets ehandlare.

IMG_20150526_214511

SearchLove #5: Rand Fishkin – Rankingfaktorer

Dag 2 här på SearchLove i Boston började med Rand Fishkin från MOZ som pratade om kommande rankingsignaler. Det genomgående temat var (föga förvånande) användbarhet samt vikten av att vara ett varumärke.

Några av punkterna som Rand presenterade var:

  • vikten av att få sitt Brand förknippat med sökord som du vill ranka på. Exempelvis om många söker efter ”SAS flyg” kommer SAS att ranka bättre på flyg.
  • Besöksvägar som rankingsignal, att Google använder sökvägar som rankingsignal. Ex. om Google identifierar användare som söker efter ”bästa nudlar” på 5-10 olika sätt och alla slutar efter att kommit till en viss sida kommer den sidan ranka bättre på dessa/relaterade sökningarna för att göra sökvägen kortare för besökare
  • Sidor med korrekt/aktuell information kommer att vinna mer synlighet i Googles SERP, prioriterade område för Googles Quality Raters är bland annat Hälsa och sport resultat

I sig var mycket av det han sa inget nytt direkt, men ändå intressant höra resonemanget bakom teorierna och teorierna kring Googles utveckling.

Övriga TakeAways:

  • Folk har fått varningar för att blocka CSS/JS i Webamster Tools
  • Googles ingenjörer kommer i framtiden inte veta varför en sida rankar eller ej. Maskiner kommer att avgöra ranking i allt större utsträckning
  • Sidor som skickar vidare trafik kommer få det allt svårare att synas, ”Best experience = the full experience
  • Googles annonser får färre impressions än tidigare
  • Att byta till HTTPS har en liten fördel för organisk synlighet
  • Googles Mobile Update har gett små fördelar till mobilsajter, dock väldigt små

SearchLove #4: Jason Briggs – Mobile Search

Dagens bästa föreläsning stod Jason Briggs för där han delade ut konkreta tips på hur du kan optimera dina Appar för att få bättre synlighet i App Store samt i Googles SERP. Han gav flera exempel på hur du ska tagga upp innehåll med microformats/JSON-LD, något som jag blivit allt mer intresserad av de senaste månaderna så detta var en föreläsning helt i min smak!

2015-04-30 13.57.25

Kan även lägga till att vi under lunchen hade round table diskussioner kring Microformats och JSON-LD vilket gjorde att denna föreläsning än mer intressant.

TakeAways:

  • Tänk bortom mobilanpassad, tänk på användbarhet, mellan 30-50% av dina besökare kommer från mobiler
  • Vi måste vara bra varje gång vi möter en besökare, mobil eller ej
  • Om man har samma design desktop och mobil antar man att man har samma behov, vill besökaren se samma sidor?
  • Olika ranking på Google mellan Apple och Android
  • Apps kan ha deep links från din sida (TAGGA UPP!)
  • Använd Anotations på din webbsida till din App!!!
  • Använd din App för att få synlighet i Googles SERP

SMX east 2014 är över

Vi sitter på flygplatsen och väntar på flyget hem över Atlanten, SMX har varit en intressant upplevelse vi har knutit nya kontakter fått upp ögonen för en hel del intressanta faktorer. Vi kommer att implementera en många nya strategier och produkter i vår portfölj.
SMX east 2014
Att besöka USA är alltid spännande, branschen har kommit mycket längre här och den är större. Det är det intryck jag får varje gång jag är här på konferenser. Man lär sig alltid något nytt och man får intressanta vinklingar på sånt som man känner till sedan tidigare.

Sista sessionen som vi var på handlade om att diskutera SEO med Google och Bing, nästa vecka kommer nästa Penguin-uppdatering och i framtiden kommer algoritmen att köras mer och mer frekvent. Förmodligen kommer den till att börja med köras månadsvis.

Vad betyder allt det här för dig som kund?

Det innebär att vi kommer att kunna erbjuda dig nya produkter som är skräddarsydda för att möta Googles ökande inteligens. Vi har också fått smygtitta på nästkommande version av Analytics SEO och de vi har sett är väldigt imponerande. Den övervägande delen av de företag som ställde ut på mässan var olika typer av SEO-verktyg men inget av dem erbjuder de möjligheter som Analytics SEO gör. Nästa version kommer att innehålla big data med miljontals sökord och mycket avancerade dataanalyser.

SMX New York – dag 2

Dag 2 på SMX har varit något av ett uppvaknande för oss, en myckt positivt sådant. Vi har varit på ett par ganska tekniska sessions som har fått oss att tänka till lite extra.

Anvädn din kunskap och lyft din business!
Kunskap rätt använd lyfter dig på alla sätt!

Ovanstående bildtext kan låta som en klyscha, men det är så sant. Vi har lärt oss att lyfta blicken, att läsa det som har stått skrivet på vår näsa hela tiden.

VI HAR LÄRT OSS VAD VI INTE GÖR!

 

Adtraction Group på Stockholm e-commerce 2014

Ecommerce 2014 1-2 april Kistamässan

Besök Adtraction Group Easyfairs e-commerce på Kistamässan den 1-2 april 2014

SEO, SEM Affiliate, Display och Hoosh
Här kan du diskutera synlighet och sök med Adtraction Visits.  Även Adtraction Marketing kommer finnas på plats för dig som vill diskutera Affiliatemarknadsföring och Display. Dessutom kommer  representanter för Hoosh att finnas på plats för att lära dig allt om sitt verktyg. Hoosh hjälper dig att göra en snabb konkurrentanalys och på så vis få en bild av hur du ligger till på Google i förhållande till dina konkurrenter, både organiskt och betalt.

Jacob Hagemann Hoosh

 

Hoosh representeras på plats av Jacob Hagemann. Jacob Hagemann är grundaren av Hoosh och internationellt erkänd inom SEO-världen. Jacob kommer att hålla ett föredrag om Hoosh efter lunch den 1 april. Missa inte det!

Beställ din fribiljett
Som utställare kan vi på Adtraction Visits erbjuda dig gratis inträde till mässan. Klicka här och ange kod 6000 för dig och kod 6001 för dina kollegor för att anmäla dig.