Google straffar amp
AMP skapades för att förbättra prestandan på webbsidor i mobilen. Det kan ju kännas naturligt att bara visa en del av innehållet för att sedan låta användaren klicka på en länk för att komma till den “vanliga” siten och läsa hela innehållet. Det skulle ju göra hela processen ännu snabbare, något som borde tilltala Google.

Men Google väljer istället att från och med den 1 februari 2018 börja skicka ut varningsmeddelanden om ”manual action” via Search console och förhindra att sidorna cachas vilket innebär att man inte uppnår de fördelar som AMP-cachning innebär, bland annat ett större utrymme i serpen.

För att undvika detta så gäller det att AMP-versionen av en sida skall i huvudsak vara identisk med originalversionen av samma sida (den canoniska sidan). Google skriver: “… the same critical content as its non-AMP equivalent…” det innebär att de viktigaste delarna av innehållet skall finnas representerat i sin helhet på AMP-versionen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *