Google straffar AMP-sidor som inte visar allt

Google straffar amp
AMP skapades för att förbättra prestandan på webbsidor i mobilen. Det kan ju kännas naturligt att bara visa en del av innehållet för att sedan låta användaren klicka på en länk för att komma till den “vanliga” siten och läsa hela innehållet. Det skulle ju göra hela processen ännu snabbare, något som borde tilltala Google.

Men Google väljer istället att från och med den 1 februari 2018 börja skicka ut varningsmeddelanden om ”manual action” via Search console och förhindra att sidorna cachas vilket innebär att man inte uppnår de fördelar som AMP-cachning innebär, bland annat ett större utrymme i serpen.

För att undvika detta så gäller det att AMP-versionen av en sida skall i huvudsak vara identisk med originalversionen av samma sida (den canoniska sidan). Google skriver: “… the same critical content as its non-AMP equivalent…” det innebär att de viktigaste delarna av innehållet skall finnas representerat i sin helhet på AMP-versionen.

SearchLove #5: Rand Fishkin – Rankingfaktorer

Dag 2 här på SearchLove i Boston började med Rand Fishkin från MOZ som pratade om kommande rankingsignaler. Det genomgående temat var (föga förvånande) användbarhet samt vikten av att vara ett varumärke.

Några av punkterna som Rand presenterade var:

  • vikten av att få sitt Brand förknippat med sökord som du vill ranka på. Exempelvis om många söker efter ”SAS flyg” kommer SAS att ranka bättre på flyg.
  • Besöksvägar som rankingsignal, att Google använder sökvägar som rankingsignal. Ex. om Google identifierar användare som söker efter ”bästa nudlar” på 5-10 olika sätt och alla slutar efter att kommit till en viss sida kommer den sidan ranka bättre på dessa/relaterade sökningarna för att göra sökvägen kortare för besökare
  • Sidor med korrekt/aktuell information kommer att vinna mer synlighet i Googles SERP, prioriterade område för Googles Quality Raters är bland annat Hälsa och sport resultat

I sig var mycket av det han sa inget nytt direkt, men ändå intressant höra resonemanget bakom teorierna och teorierna kring Googles utveckling.

Övriga TakeAways:

  • Folk har fått varningar för att blocka CSS/JS i Webamster Tools
  • Googles ingenjörer kommer i framtiden inte veta varför en sida rankar eller ej. Maskiner kommer att avgöra ranking i allt större utsträckning
  • Sidor som skickar vidare trafik kommer få det allt svårare att synas, ”Best experience = the full experience
  • Googles annonser får färre impressions än tidigare
  • Att byta till HTTPS har en liten fördel för organisk synlighet
  • Googles Mobile Update har gett små fördelar till mobilsajter, dock väldigt små

SMX east 2014 är över

Vi sitter på flygplatsen och väntar på flyget hem över Atlanten, SMX har varit en intressant upplevelse vi har knutit nya kontakter fått upp ögonen för en hel del intressanta faktorer. Vi kommer att implementera en många nya strategier och produkter i vår portfölj.
SMX east 2014
Att besöka USA är alltid spännande, branschen har kommit mycket längre här och den är större. Det är det intryck jag får varje gång jag är här på konferenser. Man lär sig alltid något nytt och man får intressanta vinklingar på sånt som man känner till sedan tidigare.

Sista sessionen som vi var på handlade om att diskutera SEO med Google och Bing, nästa vecka kommer nästa Penguin-uppdatering och i framtiden kommer algoritmen att köras mer och mer frekvent. Förmodligen kommer den till att börja med köras månadsvis.

Vad betyder allt det här för dig som kund?

Det innebär att vi kommer att kunna erbjuda dig nya produkter som är skräddarsydda för att möta Googles ökande inteligens. Vi har också fått smygtitta på nästkommande version av Analytics SEO och de vi har sett är väldigt imponerande. Den övervägande delen av de företag som ställde ut på mässan var olika typer av SEO-verktyg men inget av dem erbjuder de möjligheter som Analytics SEO gör. Nästa version kommer att innehålla big data med miljontals sökord och mycket avancerade dataanalyser.

Google erbjuder information om dina sökord – igen

Google har uppdaterat sin sektion för sökordsdata i Google Webmaster Tools. Förändringen innebär att antal klick (clicks) och visningar (impressions) inte längre kommer att vara avrundade. En annan god nyhet är att det nu verkar som att Google Webmaster Tools även visar alla sökord och inte endast de mest populära, dvs. de visar även en större long tail. På bilden nedan ser vi att antalet Queries ökat avsevärt efter uppdateringen.

Google Webmaster Central Blog visar de före och efter exempel för att illustrera skillnaden:

GWB-skillnad-uppdatering-sökord

Det syns tydligt i Google Webmaster Tools när uppdateringen genomfördes:

GWT-uppdatering-sökord-2

Hur exakt informationen är efter uppdateringen vet vi inte än, men det är absolut ett steg i rätt riktning för alla oss som saknar sökordsdata i Google Analytics.

Tänk även på att koppla samman Google Webmaster Tools med Google Analytics för att få in informationen även i Google Analytics.

Vi hoppas inom kort kunna skriva mer om uppdateringen och hur tillförlitliga siffrorna är.