Google blir lurade av hackare!

Google gick för lite drygt ett år sedan ut och sa att man nu har lämnat sin mobile first approach för att gå över till AI first. Det är onekligen en intressant approach och Google är ett av få företag som kan backa upp ett sådant påstående. Men det kan också bli väldigt tokigt. Man borde kunna förvänta sig att Google åtminstone kan leverera ett vettigt resultat för en sökning.

Billiga nike skor

Sökningen innehåller en särskrivning av ordet nikeskor. Det är relativt vanligt att sökningar gör på det sättet. Så det är i sig inte så underlig, det som däremot är underligt är resultatet av sökningen. Sökningen presenteras med en så kallad featured snippet i serpen.

Google Blir Lurade Av Hackers

Bilden visar resultatet där en site som inte har med nikeskor att göra rankar. Texten som syns i rutan saknar vettig mening. Man kan tycka att Google borde vara lite bättre på att upptäcka sånt här.

Hackad site

Siten som rankar, kinaskakor.se har ingenting med texten att göra, inte heller med nikeskor, Kinas kakor är en cateringfirma i Jämjö utanför Karlskrona. De känner förmodligen inte alls till vad som har hänt med siten. Om man tittar i källkoden så ser man direkt att den är hackad. Den här metodiken är vanlig och har använts flitigt i flera år så Google känner naturligtvis till problemet. Frågan är vad de gör åt det. Så länge det fungerar att ranka och få trafik på det här sättet kommer det att fortsätta.

Google Lanserar Mobile Speed Scorecard

Mobile Score Cards - Jömför din site med dina konkurrenters.Under 2017 har Visits I samarbete med Google jobbat hårt på att ta fram hållbara mobillösningar för våra kunder. Kontakta oss om du behöver hjälp med att implementera AMP eller behöver allmän rådgivning om hur du skall göra för att din site skall ladda snabbare.

Google har länge påpekat vikten av att webbplatser är både snabba och användarvänliga. Eftersom mobiltelefonen är den vanligaste enheten för att läsa information på webben så är denna fråga mer aktuell än någonsin. I år rullar Google ut sin “mobile first approach” vilket innebär att de utgår från sitens mobila version för att bestämma rankingen i sökresultatet.

Samtidigt säger Google att hastigheten är en av de faktorer som påverkar vilken placering en site får i sökresultatet. Nu gäller det alltså verkligen att se över sitens laddningshastighet. Du har bara några få sekunder på dig att fånga en potentiell kunds intresse annars lämnar hen siten för att hitta en snabbare site.

Google hjälper som alltid till

Just nu pågår Mobile World Congress i Barcelona. Där meddelar Google att de har tagit fram fler verktyg som hjälper användare att utvärdera sin site och mäta hastigheten på den. Bland annat har de tagit fram det här verktyget där du kan testa din site mot dina konkurrenter. Under det första verktyget finns ett verktyg där du kan göra ett estimat på hur en hastighetsförbättring kan påverka försäljningen. Här kan du prova the mobile Speed Scorecard. Här kan du läsa hela artikeln.

Några tips på vad du kan göra för din mobila site.

Här är en lista på åtgärder du bör titta på:

  • Undvik att skicka trafik till URL:er som gör redirects
  • Aktivera komprimering
  • Se över serverns svarstid
  • Aktivera broswer-cach
  • Minify HTML, CSS och JavaScript
  • Optimera bilder
  • Optmiera CSS
  • Konstruera sidor så att synligt innehåll laddas först
  • Minska användandet av JavaScripts som pausar renderingen av sidan

Förutom ovanstående bör du titta på om det är möjligt att implementera AMP som ett komplement till övriga hastighetsanpassningar. Detta hjälper vi på Visits gärna till med.

I juli 2018 rankar Google ner långsamma mobilsiter

Google försämrar rankingen för långsamma mobilsiterGoogle har i flera år poängterat hur viktigt det är att siter laddar snabbt, särskilt för mobilanvändare. Det har också vid flera tillfällen sagt att det kommer att påverka rankingen men inte när det kommer att läggas till som en rankningsfaktor, förrän nu. Från och med juli i år kommer laddningstiden att påverka rankingen i Googles index. Det tillsammans med Googles mobile first -approach gör förmodligen den mobila webben till det viktigaste området att fokusera på i år. Något som vi på Visits gjort under det senaste året i och med vår fokusering på AMP.

Hur skall du då göra för att förbättra laddningstiden?
Börja med att testa hastigheten på: https://testmysite.withgoogle.com/intl/en-gb
Du kommer att få ett resultat som ger viss vägledning. Om det tar mer än 6 sekunder att ladda siten så kommer ditt betyg att bli “poor”, då bör du definitivt se över din laddningstid. Det finns flera verktyg för att utvärdera laddningstiden och de ger lite olika resultat, vi föredrar att använda Googles verktyg eftersom det är Googles åsikt vi i detta fall är intresserade av. Laddningstiden påverkas bland annat av, serverns prestanda, systemet som siten körs på och storleken på bilder.

Serverns prestanda och systemet som siten körs på kan vara lite mer komplicerade att åtgärda och det är troligen bäst att diskutera saken med leverantören av respektive tjänst. Storleken på bilder är något du själv kan åtgärda. En bild bör inte vara mer än 50-100 kb. Tänk ”less is more”, ju mindre respektive objekt är ju snabbare kommer sidan det ligger på att ladda.

AMP är en teknologi got som Google oavsett testresultat kommer att rekommendera. när en AMP-sida validerar så cachas den av Google och laddningstiden blir minimal. Visits har byggt ett system som gör att vi inom en vecka kan skapa AMP-versioner av dina befintliga mobilsidor.

Är du beredd på mobile-first!?

Är din site preppad för mobile first?Som du säkert känner till så planerar Google att växla till “mobile first”,Google rullar sakta ut och testkör det mot ett fåtal utvalda siter. I och med att man gör detta långsamt i små steg har man heller inte ett exakt datum för när man är klar och mobile first är utrullat över hela Google. På Webmaster central har Google gått ut med en artikel som beskriver vad du som siteägare behöver tänka på för att vara säker på att allt går bra.

Om du har en responsiv webbplats där den mobila versionen och desktopversionen har samma markup och innehåll så behöver du i normala fall inte göra någonting, men här är några generella råd som kan vara värda att titta närmare på:

  • Försäkra dig om att mobilversionen har samma bilder, videos och text som desktoppversionen i ett format som Googles robotar kan tyda. Taggningen skall vara densamma mellan versionerna, t.ex. alt-attribut på bilder.
  • Strukturerad data är en viktig faktor för indexering och hur dina resultat visas i Googles resultatsidor. Se till att de finns på den mobila versionen och att de är konfigurerade för den i de fall de är mobilspecifika.
  • Metadata som finns i desktoppversionen skall också finnas på den mobila versionen av siten.
  • Behåll rel=canonical och rel=alternate -taggning mellan versionerna.
  • Om du använder link rel=hreflang för att peka på olika språk av en sida så skall de pekas mot den mobila versionen på den mobila versionen och till desktopversionen på desktopversionen av respektive sida på siten.
  • Om du har en separat domän för mobilversionen, t.ex. m.exempel.se så bör du försäkra dig om att det inte blir något problem med serverleverantören (t.ex. ett webbhotell) vid ökad crawlrate av den mobila versionen.

Som tillägg till ovanstående vill vi på Visits gärna föreslå att ta en närmare titt på AMP, för dig som inte känner till vad AMP är för något så kommer här en kort genomgång:

AMP Accelerated Mobile Pages, är en teknologi/ramverk föra tt bygga sidor som servas väldigt fort på mobila enheter och som dessutom cachas av Google (och fler aktörer förljer efter, bland annat erbjuder Cloudflare viss kompatibilitet med AMP) vilket innebär att sidan redan är laddad när du ser sökresultatet. Laddningstiden blir blixtsnabb och detta ger en oöverträffad användarupplevelse (UX). Genom att serva alla sidor på siten som AMP (man skapar en separat version av varje sida som är anpassad till AMP) så får du en enormt effektiv onboarding-process.

Kontakta oss nu! Så får du veta mer om hur vi kan hjälpa dig med AMP!

Google straffar AMP-sidor som inte visar allt

Google straffar amp
AMP skapades för att förbättra prestandan på webbsidor i mobilen. Det kan ju kännas naturligt att bara visa en del av innehållet för att sedan låta användaren klicka på en länk för att komma till den “vanliga” siten och läsa hela innehållet. Det skulle ju göra hela processen ännu snabbare, något som borde tilltala Google.

Men Google väljer istället att från och med den 1 februari 2018 börja skicka ut varningsmeddelanden om ”manual action” via Search console och förhindra att sidorna cachas vilket innebär att man inte uppnår de fördelar som AMP-cachning innebär, bland annat ett större utrymme i serpen.

För att undvika detta så gäller det att AMP-versionen av en sida skall i huvudsak vara identisk med originalversionen av samma sida (den canoniska sidan). Google skriver: “… the same critical content as its non-AMP equivalent…” det innebär att de viktigaste delarna av innehållet skall finnas representerat i sin helhet på AMP-versionen.

Adtraction Visits blir Add Visits

Under åren har vi har ständigt utvecklat våra tjänster och produkter i nära samarbete med våra kunder med våra kunder. Vi har i dagsläget ett betydligt bredare tjänsteutbud inom Online-marknadsföring än när vi startade för 6 år sedan. För att fortsätta vår utveckling tar vi nu nästa steg och lanserar flera av våra tjänster internationellt. Primärt handlar vårt fokus om att stärka våra tjänster inom mobil närvaro där vi tillsammans med Google arbetar med tekniker som AMP/PWA.

Ett kvitto på att vi är på rätt väg inom mobil närvaro är att Google lyfte fram vårt Case om Monetti under Google på Partner Summit i New York den 28 september i år .
AMP Visits Google & Adtraction

Nytt namn och företagsprofil!

För att markera vår satsning och för att förtydliga vad vi erbjuder, byter vi namn till ADD M Visits. Men vi kommer fortfarande att kalla oss för Visits. Bolaget har samma ägare som vid starten 2012 och Adtraction Marketing AB är fortfarande en av våra huvudägare.

Ett led i vår nya strategi är att vi har låtit ta fram en ny logotyp.
Adtraction Visits byter namn till Add Visits

ADD Visits erbjuder Online-marknadsföring med fokus på att generera konverterande trafik från sök. Adtraction erbjuder affiliatemarknadsföring och har verksamhet på ett tiotal marknader i Europa. Namnändringen tydliggör både för våra kunder och för våra samarbetspartners vad Visits respektive Adtraction erbjuder.

Vi ser fram emot fortsatta affärer och nya samarbeten!

Adwordsannonser och AMP

AMP Googl Visits KonverteringVisits har under året i nära samarbete med Google arbetat med att undersöka effekterna av att implementera AMP. AMP är en teknologi utvecklad av Google för att kraftigt öka den mobila upplevelsen av en webbsite. Google publicerade i början av juni en artikel där ett av våra tester beskrivs:
https://www.thinkwithgoogle.com/nordics/case-study/amp-helps-monetti-cut-page-load-time-by-84-grow-adwords-conversions-by-19/

AMP for e-commerce

Vi har under de senaste månaderna utvecklat ett system för att skapa en AMP-version av en webbsite. Vi samarbetar nu med ett 10-tal e-handlare där vi implementerar systemet för att öka deras konvertering från mobila enheter. Ett resultat av den data som Google har tagit fram från våra gemensamma tester är att de inom 2 veckor kommer att gå live med AMP för Adwords.
https://adwords.googleblog.com/2017/09/speed-up-your-search-text-ads-with-amp.html

Hur jobbar ni med AMP?

Har ni en strategi för att möta mobile first –direktivet som Google går live med under 2018? Kontakta Visits för att titta på hur vi kan hjälpa er, skicka gärna ett mail på: [email protected]

Google och Visits höll event om AMP och PWA

Event about AMP and PWA gets started

I takt med mobilmarknadens framfart har laddningstider blivit av allt större vikt för att kunna erbjuda besökare en så pass bra användarupplevelse som möjligt och lyckas få till affären på internet.

AMP och PWA är två nya standarder som hjälper oss nå de målen och vi träffade igår flera av våra kunder för att lyssna till Subir Majumdar från Google Dublin samt berätta om våra otroligt positiva erfarenheter utav AMP.

Vi vill först och främst tacka alla som var där och våra medarrangörer på Google för ett väldigt givande frukostsemenarium!

Gårdagen sparkade igång med att vi fick det stora nöjet att lyssna till Subir Majumdar från Google Product & Sales Activation – Mobile. Subir började med att konstatera att mobile är den snabbast växande teknologin någonsin för att sedan berätta om AMP och PWA med flera intressanta case.

”The web is dead” basunerade Wired ut 2010 efter att apparna tycktes vara på väg att helt dominera folks mobilanvändande. Vi kan efter de senaste årens utveckling konstatera att webben inte på långa vägar är död, utan har snarare gjort en sensationell comeback. Subir undrade lite skämtsamt om författaren till den ökända artikeln idag möjligen förlorat jobbet.

 

AMP – Accelerated Mobile Pages

The next gen mobile web amp pwa

Så vad är AMP? Det är vindsnabba mobilversioner av er site som ligger som undersidor och endast ses av besökare på mobila enheter. Vi har själva sett en stor minskning i laddningstid, lägre bounce rate samt en markant förbättrad konverteringsgrad för våra kunder.

En vanlig missuppfattning om AMP är att man behöver göra om hela sin site till AMP-sidor. I verkligheten så ligger de som undersidor och kompletterar er vanliga site som fortfarande visas för era desktopbesökare.

 

PWA – Progressive Web Apps

En annan mycket intressant ny trend inom mobil webbutveckling är Progressive Web Apps, förkortat PWA. I korthet så är PWA mobilanpassade siter som har samma funktionalitet som appar fast väger betydligt mindre och laddas in snabbare. PWA-siter är lätta och väldigt välkonverterande. Aliexpress påstår att deras konverteringsgrad på iOS ökat med hela 82%.

Subir berättade vidare om flera lyckade case och avancerad funktionalitet som exempelvis Air Berlin vars PWA-site gör det möjligt för besökare att få tillgång till sina boardingkort offline samt smidigt lägga till en länk till detsamma på home-skärmen på telefonen.

Ett annat lyckat exempel var Nigerias motsvarighet till Amazon, Jumia som genom sin PWA-site skickat push-notiser till sina kunder med påminnelser om övergiven varukorg. Resultat? En niofaldig ökning av konverteringsgraden. Förvänta er att PWA-siter kommer att bli allt vanligare inom en snar framtid.

 

Vårt AMP-case med Monetti

Efter Subir så var det tur för Martin från Visits att berätta om vårt test-case med lånförmedlaren Monetti. Genom att bygga AMP-sidor lyckades vi sänka sidladdningstiden från 3.8 till 0.6 sekunder. När vi A/B testade AMP-sidorna mot deras vanliga sidor såg vi en ökning av AdWords-konverteringen på mobila enheter med 28%!

Läs caset i sin helhet, som lyfts fram av Google här:

AMP helps Monetti cut page load time by 84%, grow AdWords conversions by 19%

 

Behöver ni hjälp med att skapa AMP-sidor eller vill veta mer? Kontakta oss på [email protected]

Visits blir nu en Google Premier Partner

Vår SEM avdelning har under åren växt och många av våra kunder har varit med oss sedan start, något som vi ser som ett tecken på att de utvecklats i samråd med oss och att vårt sätt att driva fram deras affärer mot resultat uppskattas.

Utmärkelsen innebär att vi som byrå har en lång och stor erfarenhet av annonsering i Google Adwords och att vi levererat goda resultat åt våra kunder. Det innebär också att vi hanterar en Adwordsspend av den högre klassen och att vi har en ständigt växande kundbas.

Vi är stolta över att vi nu uppnått högsta Google Partner status.

Är du inte redan kund hos oss, mejla oss så ser vi hur vi kan jobba tillsammans.

adtraction_visits_premier-google-partner