Google ger sig på hackade siter

Google loggaAtt hacka andras siter för att på olika sätt utnyttja dem för att få trafik till egna siter och projekt är ett stort problem och det är även ett problem för Google då serpen ofta smutsas ner av hackade siter. Google inriktar sig nu ytterligare på detta och har lanserat flera algoritmförändringar som syftar till att hitta hackade siter och minska rankingen för dem.

Det finns lite olika metoder att använda hacking för att få en positiv effekt på sin SEO, en är att hacka siter och lägga in länkar på dem till sina egna siter och en annan är att hacka siter och lägga upp eget innehåll på dem som hackern sedan försöker få att ranka genom att bygga länkar till landingssidorna.

5 % av sökfrågorna påverkas

Google räknar med att ca 5% av sökfrågorna påverkas av förändringen vilket innebär att du som Googlare kommer att få se ett annat resultat på en del av dina sökningar än du gjorde innan uppdateringen. I första hand påverkas sökfrågor inom de områden som vanligen angrips bland annat Sex, Läkemedel och mode (kopior).


Läs Googles uttalande här!

 

Hur använder vi mobilen egentligen?

mobile use 2015 blogginlägg 

Mobilanvändningen ökar stadigt och på [email protected] i våras talades det mycket om hur vi kommer använda mobilen 2015.

Hela 94% använder sin mobil i vertikalt läge och med en hand. Detta måste man ha i åtanke när man designar layouten för sina besökare. På surfplattor däremot använder 54% av användarna sin padda i vertikalt läge så alla skärmar är olika. När skärmstorleken ökar, ökar det horisontella användandet. När man utformar en sida ska man ha designa den så att livet blir enklare för användaren. Man ska också tänka på den mänskliga skalan och miljön, inte bara på skärmstorlekar.

För mer intressant läsning kan du klicka dig vidare till [email protected]

Andelen (not Provided) minskar – eller?

Som de flesta av er som läser vår blogg känner till så innebär (not provided) att sökmotorer som Google  döljer din sökordsdata. Google började med detta redan 2011 och sedan dess har trenden varit att allt större andel sökord dolts.

När vi tittar på http://www.notprovidedcount.com/ ser vi att det är 2 tydliga trendbrott som talar för att andelen (not provided) har minskat de sista månaderna. Det första kom redan i december 2014 och i mars 2015 ser vi ytterligare ett trendbrott:

notprovided

Detta gjorde mig lite nyfiken och jag ville genast se om det är samma trend för våra svenska kunder. Jag har ett script som analyserar just detta för 15 svenska webbplatser.

Vi publicerade redan i december 2013 ett inlägg om detta: https://www.visits.se/hur-stor-andel-ar-not-provided-i-sverige/.

Nedan är en aktuell graf för utvecklingen av (not provided) för trafik till 15 svenska domäner. Alla dessa 15 domäner har över 1000 organiska besökare i månaden, de flesta betydligt fler än så.

notprovided-i-sverige-2014-01-2015-05

Ovan är en graf för andelen (not provided) för 46 448 460 organiska besökare till svenska webbsidor från 1 jan 2014 till 31 maj 2015.

Som ni ser visar min graf inte alls samma trend som notprovidedcount.com utan för de svenska webbsidorna som jag undersökte ligger (not provided) stabilt och just nu på 91% av alla sökningar medan notprovidedcount.com är nere på 78%.

Det är svårt att säga varför våra siffror skiljer sig så mycket åt. Jag vet inte hur många besökare som finns i notprovidedcount.com graf.

En teori jag har är att deras 60 webbsidor inte har så mycket trafik och att det därmed är enklare att manipulera deras data med ex. robottrafik/referralspam.

Jag tror många av er därute med ett Analyticskonto har sett referralspam i såväl refererande trafik som organisk trafik. Nedan är en bild på organisk trafik på sökordet forum.topic16347039.darodar.com som är ett av de mest frekventa robottrafik/referralspam som förekommer just nu.

organiskt-refferalspam

 

En annan teori är att Bing tar procent på den brittiska marknaden (notprovidedcount.com anger att majoriteten av deras trafik kommer därifrån). Som ni förmodligen känner till döljer inte Bing sökordsdata med (not provided), Yahoo gör det.

Vi ser betydligt lägre procent (not provided) på de amerikanska domäner vi har tillgång till jämfört med svenska. Vi har tyvärr för lite data från just Storbritannien så svårt att gräva djupare här just nu. Dock talar statistik från Statcounter ej för detta:

Söktrafik per sökmotor statisik

Detta är som sagt endast gissningar och jag är intresserad att höra om ni har andra teorier eller erfarenheter här.

SearchLove #6: Amanda McGowan från Seers Interactive

Amanda McGowan från Seers Interactive pratade om vikten av att se bakom topp 10 i Google Analytics, att gå längre bak än det som visas som standard. En bra föreläsning som gav mig flera mer uppslag om hur jag kan använda Analytics ännu mer för att förbättra mina kunders SEO.

Ett av många tips här var att titta djupare på refererande domäner, vilka sidor från de domänerna som skickar trafik och varifrån de sidorna får sin trafik ifrån. Om denna trafiken konverterar så bör vår sida finnas på de sökorden med. Det är enkelt får oss att ta fram ranking för en viss URL så säg att vår sida har haft 10 försäljningar från http://www.domän.se/snyggaste-nike-skor-från-80-talet/ då kan vi snabbt via verktyg som SEMRush eller SEOLytics snabbt få fram vilka sökord som denna sida rankar på. Detta är sökord som vår kund bör ranka på med och när vi fått upp vår kund på dessa sökord finns vi där tillsammans med vår refererande sida och har därmed minst 2 resultat som ger oss trafik och försäljning.

Övriga TakeAways:

  • Hantera interna sökningar utan resultat
  • Tagga upp interna sökningar utan resultat med extra sökord eller Event
  • Identifiera sökord från internal search med hög exit rate
  • Använd sökord (före 2011) från organisk trafik med internal sök och se vilka ord som ger dig trafik men som inte hjälper besökaren

SearchLove #5: Rand Fishkin – Rankingfaktorer

Dag 2 här på SearchLove i Boston började med Rand Fishkin från MOZ som pratade om kommande rankingsignaler. Det genomgående temat var (föga förvånande) användbarhet samt vikten av att vara ett varumärke.

Några av punkterna som Rand presenterade var:

  • vikten av att få sitt Brand förknippat med sökord som du vill ranka på. Exempelvis om många söker efter ”SAS flyg” kommer SAS att ranka bättre på flyg.
  • Besöksvägar som rankingsignal, att Google använder sökvägar som rankingsignal. Ex. om Google identifierar användare som söker efter ”bästa nudlar” på 5-10 olika sätt och alla slutar efter att kommit till en viss sida kommer den sidan ranka bättre på dessa/relaterade sökningarna för att göra sökvägen kortare för besökare
  • Sidor med korrekt/aktuell information kommer att vinna mer synlighet i Googles SERP, prioriterade område för Googles Quality Raters är bland annat Hälsa och sport resultat

I sig var mycket av det han sa inget nytt direkt, men ändå intressant höra resonemanget bakom teorierna och teorierna kring Googles utveckling.

Övriga TakeAways:

  • Folk har fått varningar för att blocka CSS/JS i Webamster Tools
  • Googles ingenjörer kommer i framtiden inte veta varför en sida rankar eller ej. Maskiner kommer att avgöra ranking i allt större utsträckning
  • Sidor som skickar vidare trafik kommer få det allt svårare att synas, ”Best experience = the full experience
  • Googles annonser får färre impressions än tidigare
  • Att byta till HTTPS har en liten fördel för organisk synlighet
  • Googles Mobile Update har gett små fördelar till mobilsajter, dock väldigt små

SearchLove #4: Jason Briggs – Mobile Search

Dagens bästa föreläsning stod Jason Briggs för där han delade ut konkreta tips på hur du kan optimera dina Appar för att få bättre synlighet i App Store samt i Googles SERP. Han gav flera exempel på hur du ska tagga upp innehåll med microformats/JSON-LD, något som jag blivit allt mer intresserad av de senaste månaderna så detta var en föreläsning helt i min smak!

2015-04-30 13.57.25

Kan även lägga till att vi under lunchen hade round table diskussioner kring Microformats och JSON-LD vilket gjorde att denna föreläsning än mer intressant.

TakeAways:

  • Tänk bortom mobilanpassad, tänk på användbarhet, mellan 30-50% av dina besökare kommer från mobiler
  • Vi måste vara bra varje gång vi möter en besökare, mobil eller ej
  • Om man har samma design desktop och mobil antar man att man har samma behov, vill besökaren se samma sidor?
  • Olika ranking på Google mellan Apple och Android
  • Apps kan ha deep links från din sida (TAGGA UPP!)
  • Använd Anotations på din webbsida till din App!!!
  • Använd din App för att få synlighet i Googles SERP

Search Love #2: Tim Wilson och “A KPI is just a metric until we assign a target”

Dagens andra session var Tim Wilson som pratade om vikten av att sätt värde och mål med sina KPI:er när man arbetar data driven.

Hur du "tvingar" fram KPI:er
Hur du “tvingar” fram KPI:er

En väldigt intressant föreläsning men mer övergripande om hur man som konsult ska hjälpa kunden jobbar mer data driven. En annan intressant frågeställning som kom upp här var att inte lägga för mycket resurser på teknik utan först och främst säkerställa att det finns intern kompetens och processer.

TakeAways

  • Det finns två sätt att använda data:
    • Mäta framgångar
      • Spåra framgångar på KPI & mål
    • Använd data för att validera hypoteser
      • Fånga prioritera & bekräfta antagande
  • Two magic questions for actions/designs/tests etc:
    • What are we trying to achive?
    • How will we know if we done that?

Google Adwords ett system i ständig utveckling

Stefan Jönsson är ansvarig för PPC på Adtraction Visits, Stefan har mer än 10 års erfarenhet från att driva kampanjer i Google annonshanteringssystem Adwords. Under de åren har han skapat sig en enorm erfarenhet, Stefan är certifierad Google-partner och driver idag flera stora Adwordskonton.

Jag frågade Stefan om hur han ser på Adwords utveckling från ett relativt enkelt annonshateringssystem till dagens komplexa plattform.

“Adwords har utvecklats väldigt mycket sedan systemet lanserades år 2000. Det som från början var ett ganska enkelt system för att mata in textannonser och knyta ord till respektive annons är nu ett mycket avancerat verktyg för att styra och kontrollera annonsering i Google och i Googles displaynätverk.

För dig som annonsör har variationsmöjligheterna och mätbarheten blivit så mycket större. Detta har lett till att en allt större del av marknadsbudgeten läggs på sökordsannonsering och en stor del av TV-budgeten läggs ofta på Youtube. Mätbarhet är ledordet, möjligheten att mycket exakt mäta trafikflöden och annonseffektivitet gör annonsering på Internet generellt blir väldigt effektivt. Att annonsera via sökmotorer är ännu mer effektivt eftersom det går att så specifikt identifiera användarens behov och önskemål.

Adwords är om ett verktyg som i grunden är gratis, utvecklingen har dock lett till en komplexitet som gör att det inte längre är så enkelt att driva kampanjer på egen hand om de skall ge full effekt. Idag jobbar många med stora produktfeeder som innehåller tiotusentals produkter och att koppla retargeting mot besökaren för att exponera annonserna flera gånger för samma person. En adwordskampanj kan optimeras på en uppsjö olika sätt. Alla de här faktorerna betyder sammantaget att det ofta är mer kostnadseffektivt för ett företag att använda externa partners som hanterar annonseringen.

Visits erbjuder just de här tjänsterna, vi har lång erfarenhet av att driva både små och stora kampanjer samt teknisk kompetens för att t.ex. implementera Google Tag Manager (vilket ytterligare ökar möjligheterna till spårbarhet och mätning). Vi har dessutom utvecklat ett eget hjälpmedel för att hantera produktfeeder. Adfeed Verktyget hjälper kunder med stora produktfeeder att effektivisera sin annonsering för att uppnå maximal ROI.”

Vill du veta mer om våra tjänster inom SEM?
Sitter du med ett eget adwordskonto och vet inte riktigt hur du skall göra för att maximera effekten av ditt investerade kapital?
Tveka inte att höra av dig till oss så berättar vi vad vi kan göra för att hjälpa dig!

Google Eye Tracking serp tester

Eye tracking – Att spela in ögonens rörelsemönster på en besökare är en metod att försöka avgöra hur bra en sites call to action -element fungerar. Det går att använda eye tracking på lite andra sätt också, vi har tillsammans med Jason McMillion grundare av Upstain utfört tester på några serpar här publicerar vi serparna för sökorden Förråd och Stövlar (klicka på länkarna för att se hela rapporten).

Eye tracking av googleserpen för ordet förråd:

Eye tracking av ordet förråd

Länk till hela analysen

  • 95% tittar på det stora området till höger med flera bilder på förråd.
  • Från sackaderna (förflyttningar mellan fixeringarna – strecken i gaze plots) ser vi att blicken rör sig mycket från den stora bilden till de mindre bilderna (rectangle 6) samt att det gula med Annons verkar ha en effekt att dra till sig blickar.
Eye tracking av googleserpen för ordet stövlar:
eyetracking av serpen för sökordet stövlar
© Visits.se

Stövlar: Länk till hela analysen

  • Relativt jämt med fixeringar över de olika sökresultaten.
  • Men, återigen, så fort det finns bilder så dras våra fixeringar dit. Hela 90% fixerade på bilden med stövlar.

Vill du har hjälp med eye tracking -analyser av din hemsida? Kontakta oss idag så hjälper vi dig!

AdFeed – Google Shopping och Produktannonser via AdFeed

Vi på Adtraction Visits har under en längre tid arbetat med både Google Shopping och Produktannonser från AdFeed med goda resultat. Nedan vill vi ge dig en överblick av dessa två begrepp och vad de betyder för oss.

Vad är Produktannonser via AdFeed?

AdFeed är vår benämning på produktannonser som vi skapar genom våra verktyg för att driva trafik via Google Adwords och Bing Ads. Produktannonser via AdFeed är vanliga Adwords eller Bing annonser, men vi annonserar endast direkt mot produkter eller sidor som finns i en datafeed.

Vad skiljer då annonsering via Google Shopping och Produktannonser via AdFeed?

Google Shopping och produktannonser via AdFeed inriktar sig på två olika annonsutrymmen på Google. I bilden nedan visas Google Shopping annonser i den röda rektangeln medan Produktannonser via AdFeed kan visas i de gröna rektanglarna.

Google Shopping och produktannonser

Produktannonser konkurrerar med andra ord med vanliga Adwordsannonser i det betalda sökresultatet. I bilden ovan ser ni exempelvis att Adidas syns i både i det betalda och det organiska sökresultatet men inte i Google Shopping. Tror ni Adidas missar försäljning genom att inte även finnas där?

Varför ska vi använda oss av Google Shopping OCH Produktannonser via AdFeed?

Vår tes är att desto bättre synlighet du kan få för dina viktigaste produkter ju större sannolikhet är det att du vinner besökaren och säljet.

Hur kan en Produktannonser via AdFeed se ut?

En produktannons har samma förutsättningar som en normal Google Adwords annons. Annonsrubriken kan vara upp till 25 tecken, annonstexterna får vara upp till 35 tecken var och visnings-URL får vara 35 upp till tecken. Utöver det gäller samma regler med specialtecken och budskap som för vanliga Adwords annonser även för Produktannonser via AdFeed.

Nedan är ett exempel på en annons via AdFeed (vi har valt att dölja visnings-URL):

adfeed-ad

Detta är en annons som pekar direkt till en produkt på annonsörens webbsida. Priset är samma som är angivet i såväl datafeeden som på hemsidan. Ni ser även att produktnamnet förekommer i annonstexten och delar av produktnamnet förekommer även i annonsens rubrik vilke.

Varför kan vi inte skapa Produktannonser själva?

Det är klart att ni kan, men vill ni även löpande hålla de uppdaterade med rätt priser, uppdatera/ta bort produkter som försvinner eller ändras, justera bud för att öka ROI?

Med våra system och erfarenhet hjälper vi er att skapa och hantera detta. Vi tar även bort produkter som utgår och uppdaterar URL:er och pris för produkter som byter namn eller pris. För en av våra kunder har vi skapat, lagt upp, löpande optimerat över 30 000 unika produkter med produktspecifika annonser och landningssidor för varje produkt.

Hur kan vi komma igång med Produktannonser via AdFeed och/eller Google Shopping?

Det som behövs är en feed i CSV, XML eller liknande med alla era produkter. Har ni inte en produktfeed idag får ni gärna kontakta oss så hjälper vi er skapa en produktfeed.

Läs mer om våra lösningar för produktannonsering under AdFeed.