Google Lanserar Mobile Speed Scorecard

Mobile Score Cards - Jömför din site med dina konkurrenters.Under 2017 har Visits I samarbete med Google jobbat hårt på att ta fram hållbara mobillösningar för våra kunder. Kontakta oss om du behöver hjälp med att implementera AMP eller behöver allmän rådgivning om hur du skall göra för att din site skall ladda snabbare.

Google har länge påpekat vikten av att webbplatser är både snabba och användarvänliga. Eftersom mobiltelefonen är den vanligaste enheten för att läsa information på webben så är denna fråga mer aktuell än någonsin. I år rullar Google ut sin “mobile first approach” vilket innebär att de utgår från sitens mobila version för att bestämma rankingen i sökresultatet.

Samtidigt säger Google att hastigheten är en av de faktorer som påverkar vilken placering en site får i sökresultatet. Nu gäller det alltså verkligen att se över sitens laddningshastighet. Du har bara några få sekunder på dig att fånga en potentiell kunds intresse annars lämnar hen siten för att hitta en snabbare site.

Google hjälper som alltid till

Just nu pågår Mobile World Congress i Barcelona. Där meddelar Google att de har tagit fram fler verktyg som hjälper användare att utvärdera sin site och mäta hastigheten på den. Bland annat har de tagit fram det här verktyget där du kan testa din site mot dina konkurrenter. Under det första verktyget finns ett verktyg där du kan göra ett estimat på hur en hastighetsförbättring kan påverka försäljningen. Här kan du prova the mobile Speed Scorecard. Här kan du läsa hela artikeln.

Några tips på vad du kan göra för din mobila site.

Här är en lista på åtgärder du bör titta på:

  • Undvik att skicka trafik till URL:er som gör redirects
  • Aktivera komprimering
  • Se över serverns svarstid
  • Aktivera broswer-cach
  • Minify HTML, CSS och JavaScript
  • Optimera bilder
  • Optmiera CSS
  • Konstruera sidor så att synligt innehåll laddas först
  • Minska användandet av JavaScripts som pausar renderingen av sidan

Förutom ovanstående bör du titta på om det är möjligt att implementera AMP som ett komplement till övriga hastighetsanpassningar. Detta hjälper vi på Visits gärna till med.

I juli 2018 rankar Google ner långsamma mobilsiter

Google försämrar rankingen för långsamma mobilsiterGoogle har i flera år poängterat hur viktigt det är att siter laddar snabbt, särskilt för mobilanvändare. Det har också vid flera tillfällen sagt att det kommer att påverka rankingen men inte när det kommer att läggas till som en rankningsfaktor, förrän nu. Från och med juli i år kommer laddningstiden att påverka rankingen i Googles index. Det tillsammans med Googles mobile first -approach gör förmodligen den mobila webben till det viktigaste området att fokusera på i år. Något som vi på Visits gjort under det senaste året i och med vår fokusering på AMP.

Hur skall du då göra för att förbättra laddningstiden?
Börja med att testa hastigheten på: https://testmysite.withgoogle.com/intl/en-gb
Du kommer att få ett resultat som ger viss vägledning. Om det tar mer än 6 sekunder att ladda siten så kommer ditt betyg att bli “poor”, då bör du definitivt se över din laddningstid. Det finns flera verktyg för att utvärdera laddningstiden och de ger lite olika resultat, vi föredrar att använda Googles verktyg eftersom det är Googles åsikt vi i detta fall är intresserade av. Laddningstiden påverkas bland annat av, serverns prestanda, systemet som siten körs på och storleken på bilder.

Serverns prestanda och systemet som siten körs på kan vara lite mer komplicerade att åtgärda och det är troligen bäst att diskutera saken med leverantören av respektive tjänst. Storleken på bilder är något du själv kan åtgärda. En bild bör inte vara mer än 50-100 kb. Tänk ”less is more”, ju mindre respektive objekt är ju snabbare kommer sidan det ligger på att ladda.

AMP är en teknologi got som Google oavsett testresultat kommer att rekommendera. när en AMP-sida validerar så cachas den av Google och laddningstiden blir minimal. Visits har byggt ett system som gör att vi inom en vecka kan skapa AMP-versioner av dina befintliga mobilsidor.

Är du beredd på mobile-first!?

Är din site preppad för mobile first?Som du säkert känner till så planerar Google att växla till “mobile first”,Google rullar sakta ut och testkör det mot ett fåtal utvalda siter. I och med att man gör detta långsamt i små steg har man heller inte ett exakt datum för när man är klar och mobile first är utrullat över hela Google. På Webmaster central har Google gått ut med en artikel som beskriver vad du som siteägare behöver tänka på för att vara säker på att allt går bra.

Om du har en responsiv webbplats där den mobila versionen och desktopversionen har samma markup och innehåll så behöver du i normala fall inte göra någonting, men här är några generella råd som kan vara värda att titta närmare på:

  • Försäkra dig om att mobilversionen har samma bilder, videos och text som desktoppversionen i ett format som Googles robotar kan tyda. Taggningen skall vara densamma mellan versionerna, t.ex. alt-attribut på bilder.
  • Strukturerad data är en viktig faktor för indexering och hur dina resultat visas i Googles resultatsidor. Se till att de finns på den mobila versionen och att de är konfigurerade för den i de fall de är mobilspecifika.
  • Metadata som finns i desktoppversionen skall också finnas på den mobila versionen av siten.
  • Behåll rel=canonical och rel=alternate -taggning mellan versionerna.
  • Om du använder link rel=hreflang för att peka på olika språk av en sida så skall de pekas mot den mobila versionen på den mobila versionen och till desktopversionen på desktopversionen av respektive sida på siten.
  • Om du har en separat domän för mobilversionen, t.ex. m.exempel.se så bör du försäkra dig om att det inte blir något problem med serverleverantören (t.ex. ett webbhotell) vid ökad crawlrate av den mobila versionen.

Som tillägg till ovanstående vill vi på Visits gärna föreslå att ta en närmare titt på AMP, för dig som inte känner till vad AMP är för något så kommer här en kort genomgång:

AMP Accelerated Mobile Pages, är en teknologi/ramverk föra tt bygga sidor som servas väldigt fort på mobila enheter och som dessutom cachas av Google (och fler aktörer förljer efter, bland annat erbjuder Cloudflare viss kompatibilitet med AMP) vilket innebär att sidan redan är laddad när du ser sökresultatet. Laddningstiden blir blixtsnabb och detta ger en oöverträffad användarupplevelse (UX). Genom att serva alla sidor på siten som AMP (man skapar en separat version av varje sida som är anpassad till AMP) så får du en enormt effektiv onboarding-process.

Kontakta oss nu! Så får du veta mer om hur vi kan hjälpa dig med AMP!

Adwordsannonser och AMP

AMP Googl Visits KonverteringVisits har under året i nära samarbete med Google arbetat med att undersöka effekterna av att implementera AMP. AMP är en teknologi utvecklad av Google för att kraftigt öka den mobila upplevelsen av en webbsite. Google publicerade i början av juni en artikel där ett av våra tester beskrivs:
https://www.thinkwithgoogle.com/nordics/case-study/amp-helps-monetti-cut-page-load-time-by-84-grow-adwords-conversions-by-19/

AMP for e-commerce

Vi har under de senaste månaderna utvecklat ett system för att skapa en AMP-version av en webbsite. Vi samarbetar nu med ett 10-tal e-handlare där vi implementerar systemet för att öka deras konvertering från mobila enheter. Ett resultat av den data som Google har tagit fram från våra gemensamma tester är att de inom 2 veckor kommer att gå live med AMP för Adwords.
https://adwords.googleblog.com/2017/09/speed-up-your-search-text-ads-with-amp.html

Hur jobbar ni med AMP?

Har ni en strategi för att möta mobile first –direktivet som Google går live med under 2018? Kontakta Visits för att titta på hur vi kan hjälpa er, skicka gärna ett mail på: [email protected]

Google ger sig på hackade siter

Google loggaAtt hacka andras siter för att på olika sätt utnyttja dem för att få trafik till egna siter och projekt är ett stort problem och det är även ett problem för Google då serpen ofta smutsas ner av hackade siter. Google inriktar sig nu ytterligare på detta och har lanserat flera algoritmförändringar som syftar till att hitta hackade siter och minska rankingen för dem.

Det finns lite olika metoder att använda hacking för att få en positiv effekt på sin SEO, en är att hacka siter och lägga in länkar på dem till sina egna siter och en annan är att hacka siter och lägga upp eget innehåll på dem som hackern sedan försöker få att ranka genom att bygga länkar till landingssidorna.

5 % av sökfrågorna påverkas

Google räknar med att ca 5% av sökfrågorna påverkas av förändringen vilket innebär att du som Googlare kommer att få se ett annat resultat på en del av dina sökningar än du gjorde innan uppdateringen. I första hand påverkas sökfrågor inom de områden som vanligen angrips bland annat Sex, Läkemedel och mode (kopior).


Läs Googles uttalande här!

 

“Det är väl bara att uppdatera Facebook?”

Social media manager, digital marketing manager, social media analyst, new media manager- kärt barn har många namn. Digitaliseringen formar ett nytt yrke, de digitala strategerna, skrev Dagens Nyheter nyligen. Den digitala strategen är en spindel i nätet mellan marknadsavdelningen, IT-avdelningen och sälj- och kundtjänst.

Det talas om en växande “digital tsunami” för att förändringarna sker så snabbt att många företag känner sig vilsna i den rådande miljön. Efterfrågan är hög på extern hjälp som med hjälp av ny teknik och nya kanaler förbättrar de befintliga affärsmodellerna.

Kiev, Ukraine - May 20, 2013 - A social media logotype collection of well-known social network brand's placed on modern computer keyboard. Include Facebook, YouTube, Twitter, Google Plus, Instagram and more other logos.

Vad gör då en social media manager? Uppdaterar de bara de sociala medierna och matar inlägg och bilder hipp som happ? Det är en vanföreställning.  För att kunna vara en fulländad social media manager måste man trivas med en mångfacetterad roll.

Man måste ha kunskap inom olika områden, vara snabblärd i nya system/ verktyg och snappa upp pågående trender. Sociala medier möjliggör för såväl individer som globala varumärken att bygga upp och påverka sin målgrupp som aldrig förr. För att ett företag ska kunna nå sina mål på högsta nivån måste all personal på företaget bidra med material till de sociala medierna och följa de uppsatta strategierna.

Amy Crow , kommunikationsdirektör på Indeed, menar att färdigheter i sociala medier krävs i alla roller. Vi ser en ökad efterfrågan på socialt kunniga kandidater i hela verksamheten – från HR till produktion, kundtjänst, VD assistenter till VD:n. Fem väsentliga områden som en social media manager bör vara kunnig i är grundläggande grafisk formgivning, konsten att skriva text (för webb, nyhetsmejl, sociala mediekanaler), ett kundfokuserat tänk, förståelse för SEO och innehållsmarknadsföring samt annonsering i sociala medier (http://www.forbes.com/sites/jaysondemers/2015/06/08/5-skills-your-social-media-manager-must-have/).

Andelen (not Provided) minskar – eller?

Som de flesta av er som läser vår blogg känner till så innebär (not provided) att sökmotorer som Google  döljer din sökordsdata. Google började med detta redan 2011 och sedan dess har trenden varit att allt större andel sökord dolts.

När vi tittar på http://www.notprovidedcount.com/ ser vi att det är 2 tydliga trendbrott som talar för att andelen (not provided) har minskat de sista månaderna. Det första kom redan i december 2014 och i mars 2015 ser vi ytterligare ett trendbrott:

notprovided

Detta gjorde mig lite nyfiken och jag ville genast se om det är samma trend för våra svenska kunder. Jag har ett script som analyserar just detta för 15 svenska webbplatser.

Vi publicerade redan i december 2013 ett inlägg om detta: https://www.visits.se/hur-stor-andel-ar-not-provided-i-sverige/.

Nedan är en aktuell graf för utvecklingen av (not provided) för trafik till 15 svenska domäner. Alla dessa 15 domäner har över 1000 organiska besökare i månaden, de flesta betydligt fler än så.

notprovided-i-sverige-2014-01-2015-05

Ovan är en graf för andelen (not provided) för 46 448 460 organiska besökare till svenska webbsidor från 1 jan 2014 till 31 maj 2015.

Som ni ser visar min graf inte alls samma trend som notprovidedcount.com utan för de svenska webbsidorna som jag undersökte ligger (not provided) stabilt och just nu på 91% av alla sökningar medan notprovidedcount.com är nere på 78%.

Det är svårt att säga varför våra siffror skiljer sig så mycket åt. Jag vet inte hur många besökare som finns i notprovidedcount.com graf.

En teori jag har är att deras 60 webbsidor inte har så mycket trafik och att det därmed är enklare att manipulera deras data med ex. robottrafik/referralspam.

Jag tror många av er därute med ett Analyticskonto har sett referralspam i såväl refererande trafik som organisk trafik. Nedan är en bild på organisk trafik på sökordet forum.topic16347039.darodar.com som är ett av de mest frekventa robottrafik/referralspam som förekommer just nu.

organiskt-refferalspam

 

En annan teori är att Bing tar procent på den brittiska marknaden (notprovidedcount.com anger att majoriteten av deras trafik kommer därifrån). Som ni förmodligen känner till döljer inte Bing sökordsdata med (not provided), Yahoo gör det.

Vi ser betydligt lägre procent (not provided) på de amerikanska domäner vi har tillgång till jämfört med svenska. Vi har tyvärr för lite data från just Storbritannien så svårt att gräva djupare här just nu. Dock talar statistik från Statcounter ej för detta:

Söktrafik per sökmotor statisik

Detta är som sagt endast gissningar och jag är intresserad att höra om ni har andra teorier eller erfarenheter här.

Nordic E-Commerce Summit dag 2

Efter en rolig kväll med prisutdelningar, underhållning och god mat var det dags för dag 2 på #nes15. Det surrades om vem som skulle lyckas ta en selfie med Anders Borg som skulle föreläsa senare på eftermiddagen. Dagen inleddes av Catrin Folkesson från Clas Ohlson som pratade om hur man bygger upp en framgångsrik organisation för e-handel. Clas Ohlson har på senare år satsat stort på deras marknadskommunikation och blivit väldigt närvarande på de sociala medierna. Syfte är att underlätta för kunden och kunna erbjuda fler möjligheter. En kund ska kunna få samma bemötande oavsett om de handlar i butik, via hemsidan, sociala medier, telefon eller katalog.

IMG_20150526_084949

Chris Lindland från det San Franciscobaserade klädmärket BetaBrand talade om hur de skapar användbart innehåll, som i sin tur kan användas av skribenter, bloggare och så vidare. BetaBrand är en av ledarna inom innehållsmarknadsföring och använder sig av humor och kreativ marknadsföring. Chris pratade om hur ett varumärke skapas genom innehåll som uppdateras kontinuerligt och “content as a product”.  En Betabrandupplevelse börjar ofta på de sociala medierna, när en kund lägger upp en bild på sig på Facebook eller Instagram med BetaBrands kläder. Roliga poser med BetaBrands produkter gör att man blir en så kallad “Model Citizen” som erhåller rabatt på framtida köp.

IMG_20150527_102049

Chris nämnde hur viktigt det är att ha en delnings-vänlig hemsida, för att bli synlig på kundernas flöden på sociala medier. Detta brukar vi på Visits också poängtera, att hemsidan ska uppmuntra till delningar och vidare interaktion.

Dag 2 närmade sig till sitt slut och då intog Anders Borg scenen och delade med sig av värdefulla insikter kring hoten och möjligheterna med digitalisering. Det var en fullspäckad föreläsning som täckte en hel del relevanta teman, både ur ekonomisk och global synpunkt.

IMG_20150527_132830

IMG_20150527_135827

 

 

 

 

Facebook leder vägen!

Facebook Shopping

Facebook är en av de största källorna för trafik till webbplatser. Merparten av alla ordrar som görs från sociala medier kommer från Facebook, men Polyvore ligger inte långt efter.

Som e-handlare har man ofta funderingar kring om företagets Facebooksida faktiskt driver försäljningen framåt och hur viktigt det är att vara socialt närvarande. En aktuell undersökning från C/O Digital visar att Facebook är bättre på att driva offline försäljning för mindre företag, än Twitter och Pinterest.

Hela 84% av de tillfrågade konsumenterna menar att erbjudanden och “special deals” på Facebook har en stor inverkan på deras köpbeslut och att dessa uppmuntrar till köp.

Något som också är intressant, är att konsumenterna uppgav att Facebook tillsammans med Pinterest är dem mest användbara sociala medierna för att göra research kring produkter och tjänster.

Är Pinterest nya Google?

Pinterest-Logo

Den snabbast växande sociala mediekanalen under 2014 var Pinterest och det har kommit att bli en betydande sökmotor. Vi ser en ändring i sökvanor när Pinterest används flitigare för att söka och inhämta information. 
Det är inte förvånande med tanke på att vi knyter an lättare till bilder och visuella sökresultat till skillnad från sökresultat med textlänkar. Pinterest är en plattform där besökarna kan planera och inspireras genom pins och anslagstavlor. Det räknas till ett av de bästa sociala medieverktygen för att optimera och dela visuellt innehåll.

Statistik från MDG Advertising visar att 60% är mer benägna att kontakta ett företag när en bild dyker upp i samband med sökningen. En Pinterest sökning svarar genom att ge produkter som för användarna närmare sina drömmar och visioner. Därför bör man, förutom att optimera innehåll för Google, även optimera sitt visuella innehåll.

Över 69% av användarna uppger att de har köpt en vara eller hittat något som de vill köpa efter att ha gjort en sökning på plattformen. Det är viktigt att ha i åtanke om man är verksam inom mode och inredning- men även resebranschen, upplevelser, hotell- och restaurangbranschen- som är ett par av de dominerande kategorierna.