Adwordsannonser och AMP

AMP Googl Visits KonverteringVisits har under året i nära samarbete med Google arbetat med att undersöka effekterna av att implementera AMP. AMP är en teknologi utvecklad av Google för att kraftigt öka den mobila upplevelsen av en webbsite. Google publicerade i början av juni en artikel där ett av våra tester beskrivs:
https://www.thinkwithgoogle.com/nordics/case-study/amp-helps-monetti-cut-page-load-time-by-84-grow-adwords-conversions-by-19/

AMP for e-commerce

Vi har under de senaste månaderna utvecklat ett system för att skapa en AMP-version av en webbsite. Vi samarbetar nu med ett 10-tal e-handlare där vi implementerar systemet för att öka deras konvertering från mobila enheter. Ett resultat av den data som Google har tagit fram från våra gemensamma tester är att de inom 2 veckor kommer att gå live med AMP för Adwords.
https://adwords.googleblog.com/2017/09/speed-up-your-search-text-ads-with-amp.html

Hur jobbar ni med AMP?

Har ni en strategi för att möta mobile first –direktivet som Google går live med under 2018? Kontakta Visits för att titta på hur vi kan hjälpa er, skicka gärna ett mail på: [email protected]

Google och Visits höll event om AMP och PWA

Event about AMP and PWA gets started

I takt med mobilmarknadens framfart har laddningstider blivit av allt större vikt för att kunna erbjuda besökare en så pass bra användarupplevelse som möjligt och lyckas få till affären på internet.

AMP och PWA är två nya standarder som hjälper oss nå de målen och vi träffade igår flera av våra kunder för att lyssna till Subir Majumdar från Google Dublin samt berätta om våra otroligt positiva erfarenheter utav AMP.

Vi vill först och främst tacka alla som var där och våra medarrangörer på Google för ett väldigt givande frukostsemenarium!

Gårdagen sparkade igång med att vi fick det stora nöjet att lyssna till Subir Majumdar från Google Product & Sales Activation – Mobile. Subir började med att konstatera att mobile är den snabbast växande teknologin någonsin för att sedan berätta om AMP och PWA med flera intressanta case.

”The web is dead” basunerade Wired ut 2010 efter att apparna tycktes vara på väg att helt dominera folks mobilanvändande. Vi kan efter de senaste årens utveckling konstatera att webben inte på långa vägar är död, utan har snarare gjort en sensationell comeback. Subir undrade lite skämtsamt om författaren till den ökända artikeln idag möjligen förlorat jobbet.

 

AMP – Accelerated Mobile Pages

The next gen mobile web amp pwa

Så vad är AMP? Det är vindsnabba mobilversioner av er site som ligger som undersidor och endast ses av besökare på mobila enheter. Vi har själva sett en stor minskning i laddningstid, lägre bounce rate samt en markant förbättrad konverteringsgrad för våra kunder.

En vanlig missuppfattning om AMP är att man behöver göra om hela sin site till AMP-sidor. I verkligheten så ligger de som undersidor och kompletterar er vanliga site som fortfarande visas för era desktopbesökare.

 

PWA – Progressive Web Apps

En annan mycket intressant ny trend inom mobil webbutveckling är Progressive Web Apps, förkortat PWA. I korthet så är PWA mobilanpassade siter som har samma funktionalitet som appar fast väger betydligt mindre och laddas in snabbare. PWA-siter är lätta och väldigt välkonverterande. Aliexpress påstår att deras konverteringsgrad på iOS ökat med hela 82%.

Subir berättade vidare om flera lyckade case och avancerad funktionalitet som exempelvis Air Berlin vars PWA-site gör det möjligt för besökare att få tillgång till sina boardingkort offline samt smidigt lägga till en länk till detsamma på home-skärmen på telefonen.

Ett annat lyckat exempel var Nigerias motsvarighet till Amazon, Jumia som genom sin PWA-site skickat push-notiser till sina kunder med påminnelser om övergiven varukorg. Resultat? En niofaldig ökning av konverteringsgraden. Förvänta er att PWA-siter kommer att bli allt vanligare inom en snar framtid.

 

Vårt AMP-case med Monetti

Efter Subir så var det tur för Martin från Visits att berätta om vårt test-case med lånförmedlaren Monetti. Genom att bygga AMP-sidor lyckades vi sänka sidladdningstiden från 3.8 till 0.6 sekunder. När vi A/B testade AMP-sidorna mot deras vanliga sidor såg vi en ökning av AdWords-konverteringen på mobila enheter med 28%!

Läs caset i sin helhet, som lyfts fram av Google här:

AMP helps Monetti cut page load time by 84%, grow AdWords conversions by 19%

 

Behöver ni hjälp med att skapa AMP-sidor eller vill veta mer? Kontakta oss på [email protected]

SearchLove #6: Amanda McGowan från Seers Interactive

Amanda McGowan från Seers Interactive pratade om vikten av att se bakom topp 10 i Google Analytics, att gå längre bak än det som visas som standard. En bra föreläsning som gav mig flera mer uppslag om hur jag kan använda Analytics ännu mer för att förbättra mina kunders SEO.

Ett av många tips här var att titta djupare på refererande domäner, vilka sidor från de domänerna som skickar trafik och varifrån de sidorna får sin trafik ifrån. Om denna trafiken konverterar så bör vår sida finnas på de sökorden med. Det är enkelt får oss att ta fram ranking för en viss URL så säg att vår sida har haft 10 försäljningar från http://www.domän.se/snyggaste-nike-skor-från-80-talet/ då kan vi snabbt via verktyg som SEMRush eller SEOLytics snabbt få fram vilka sökord som denna sida rankar på. Detta är sökord som vår kund bör ranka på med och när vi fått upp vår kund på dessa sökord finns vi där tillsammans med vår refererande sida och har därmed minst 2 resultat som ger oss trafik och försäljning.

Övriga TakeAways:

  • Hantera interna sökningar utan resultat
  • Tagga upp interna sökningar utan resultat med extra sökord eller Event
  • Identifiera sökord från internal search med hög exit rate
  • Använd sökord (före 2011) från organisk trafik med internal sök och se vilka ord som ger dig trafik men som inte hjälper besökaren

Search Love #2: Tim Wilson och “A KPI is just a metric until we assign a target”

Dagens andra session var Tim Wilson som pratade om vikten av att sätt värde och mål med sina KPI:er när man arbetar data driven.

Hur du "tvingar" fram KPI:er
Hur du “tvingar” fram KPI:er

En väldigt intressant föreläsning men mer övergripande om hur man som konsult ska hjälpa kunden jobbar mer data driven. En annan intressant frågeställning som kom upp här var att inte lägga för mycket resurser på teknik utan först och främst säkerställa att det finns intern kompetens och processer.

TakeAways

  • Det finns två sätt att använda data:
    • Mäta framgångar
      • Spåra framgångar på KPI & mål
    • Använd data för att validera hypoteser
      • Fånga prioritera & bekräfta antagande
  • Two magic questions for actions/designs/tests etc:
    • What are we trying to achive?
    • How will we know if we done that?

En intressant första föreläsning på SearchLove!

Search Love  började med Brian Massey som jag tidigare haft nöjet av att höra föreläsa på ConversionJam.

Brian Massey
Föreläsning om vikten av ta hand om besökare från mobiler.

Föreläsningen innehöll flera intressanta frågor som om man ska använda responsiv design för mobil eller en unik mobildesign. Brian var inne på att erbjuda en unik design för mobil och en annan för desktop/laptop. Hans argument för att separera var främst att mobilsidan presterar bättre om den påminner om appar samt att bygga en responsiv webbdesign ofta kan innebära sämre konverteringar för desktop/laptop.

TakeAways:

  • Klistra viktiga element på din mobilsida som inte försvinner når du scrollar
  • Ta bort onödiga element från mobil som kan behövas för design för desktop/laptop
  • Testa laddningstid, i synnerhet på responsiv design
  • Länka telefonnummer, i synnerhet för mobil

Återkommer med fler föreläsningar!

Google Eye Tracking serp tester

Eye tracking – Att spela in ögonens rörelsemönster på en besökare är en metod att försöka avgöra hur bra en sites call to action -element fungerar. Det går att använda eye tracking på lite andra sätt också, vi har tillsammans med Jason McMillion grundare av Upstain utfört tester på några serpar här publicerar vi serparna för sökorden Förråd och Stövlar (klicka på länkarna för att se hela rapporten).

Eye tracking av googleserpen för ordet förråd:

Eye tracking av ordet förråd

Länk till hela analysen

  • 95% tittar på det stora området till höger med flera bilder på förråd.
  • Från sackaderna (förflyttningar mellan fixeringarna – strecken i gaze plots) ser vi att blicken rör sig mycket från den stora bilden till de mindre bilderna (rectangle 6) samt att det gula med Annons verkar ha en effekt att dra till sig blickar.
Eye tracking av googleserpen för ordet stövlar:
eyetracking av serpen för sökordet stövlar
© Visits.se

Stövlar: Länk till hela analysen

  • Relativt jämt med fixeringar över de olika sökresultaten.
  • Men, återigen, så fort det finns bilder så dras våra fixeringar dit. Hela 90% fixerade på bilden med stövlar.

Vill du har hjälp med eye tracking -analyser av din hemsida? Kontakta oss idag så hjälper vi dig!

Vinn en eyetracking-analys

Eyetracking är en teknik där en kamera sätts upp på en skärm, användarens ögonrörelser spelas in och synkas med bilden på skärmen (din webbsite). Detta resulterar sedan i en analys där det tydligt syns om konverterande element är optimalt placerade och om dina besökare beter sig som du förväntar dig. Här är en länk till en komplett analys av vår förstasida.

Svara på frågorna, fyll i namn, e-post, företagsnamn och tryck på skicka. Vi kommer att dra den vinnare bland de rätta svaren. LYCKA TILL!

Eyetracking-analys av visits.se´s förstasida
Eyetracking-analys av vår förstasida.

Ungefär hur många sökningar utförs dagligen på Google.se?
20 miljoner30 miljoner40 miljoner


kladdkakaSconesSockerkaka

Vilket var det mest sökta ordet 2013?
YoutubeFacebookGoogle

När lanserades Google Adwords i Sverige ?
200219992001

Hur många annonser visas max högst upp i Googles sökresultat?
351

Namn

Företag

Din epost

Jag vill prova eyetracking, 2 analyser för 2995 sek

Läs mer om eytracking.

Kraftfull konverteringsoptimering med hjälp av Eye Tracking

Våra kunder vet hur viktigt det är att ha väl optimerade och konverterande element på deras webbplatser. Hur vet de då detta? Jo, för att vi har informerat våra kunder om hur viktigt det är att lotsa kunden rätt på den egna siten, det skall aldrig råda något tvivel om hur de skall göra för att köpa något (eller utföra andra konverterande åtgärder, t.ex. skicka in ett intresseanmälan).
Det finns självklart undantag.. Vissa av våra kunder var experter på det här med konverteringsoptimering redan innan de kom i kontakt med oss, men i de flesta fall är den allmänna uppfattningen att det räcker med att ha en “snygg och prydlig” webbplats.

Skillnaden på 1 och 2

Med ett enkelt räkneexempel kan vi dock visa på vikten av att faktiskt ha en webbplats som konverterar bra. Tänk dig till exempel att du har 1000 besökare om dagen och att du (innan du optimerat din webbplats) har en konverteringsgrad på, låt säga 1% (en normal siffra för många e-handlare) och att varje köp leder till en snittintäkt på 800 kr (en rätt vanlig summa i dessa sammanhang.)

Detta betyder att du just nu säljer för ungefär 240.000 kr i månaden.

Låt oss nu säga att vi lyckas öka denna ynka procent med ytterligare en procent, till 2% (som också är en normal siffra i dessa sammanhang). Snittintäkten ligger kvar på 800kr men du har alltså istället för att sälja för 240.000kr i månaden istället lyckats sälja för 480.000 kr i månaden. Rätt stor skillnad, väl?

Den kritiske tänker nu så klart att detta har inneburit en försäljningsökning på 100%, och det har ni ju så klart helt rätt i också. Däremot är det dock också så att många webbplatser idag inte haft en tanke på att besökaren som man jobbat så hårt med att locka in på sidan faktiskt också ska konvertera (handla). Med hjälp av ofta väldigt enkla åtgärder, kan man göra det enklare för besökare att hitta det de söker, få besökaren att gilla det de ser och i slutändan också få dem att faktiskt trycka på den där köp-knappen som man så gärna vill ska användas flitigare och på så sätt öka konverteringsgraden (ofta ordenligt också!)

Vi på Visits hjälper våra kunder att (förutom att öka trafiken till deras webbplatser) få deras besökare att faktiskt också handla mer, och oftare.

Med hjälp av så kallade Heat Maps och Click Maps kan vi på ett enkelt sätt undersöka hur era besökare klickar runt på era konverterande sidor. En Heat Map kan se ut så här, där det har skett fler klick ju mörkare färgen är på området:

Har du till exempel undrat om dina besökare över huvud taget tittar på dina kampanjprodukter som du så snyggt har lagt upp på startsidan av din webbshop? Med hjälp av en Heat Map får du svar på det!

Det du däremot inte får svar på är om dina besökare faktiskt har tittat på kampanjprodukten. Vi på Visits kan nu ge er svar även på den frågan. Tillsammans med det nystartade företaget Upstain kan vi nu använda ny teknik för att undersöka om dina besökare tittar på(!) dina element eller inte. Upstain jobbar med Eye Tracking tests, dvs de använder riktiga människor som får ett par sekunder på sig att titta på din sida samtidigt som en speciell kamera registrerar varenda rörelse de gör med ögonen. Resultatet av detta får man sedan ut på en snygg rapport som på många sätt liknar en Heat Map, men istället för att visa klick på sidan visar Upstain istället vad dina besökare faktiskt tittar på, i vilket ordning man tittat på saker och vad man inte har tittat på.

Detta tillsammans med våra Heat Maps gör att man får ett enormt bra verktyg i sin jakt på fler affärer.

Intressant?

Låter detta intressant? Kontakta oss redan idag så kan vi diskutera hur vi kan hjälpa dig att öka din konverteringsgrad, och därigenom sälja mer!