Våra kunder vet hur viktigt det är att ha väl optimerade och konverterande element på deras webbplatser. Hur vet de då detta? Jo, för att vi har informerat våra kunder om hur viktigt det är att lotsa kunden rätt på den egna siten, det skall aldrig råda något tvivel om hur de skall göra för att köpa något (eller utföra andra konverterande åtgärder, t.ex. skicka in ett intresseanmälan).
Det finns självklart undantag.. Vissa av våra kunder var experter på det här med konverteringsoptimering redan innan de kom i kontakt med oss, men i de flesta fall är den allmänna uppfattningen att det räcker med att ha en “snygg och prydlig” webbplats.

Skillnaden på 1 och 2

Med ett enkelt räkneexempel kan vi dock visa på vikten av att faktiskt ha en webbplats som konverterar bra. Tänk dig till exempel att du har 1000 besökare om dagen och att du (innan du optimerat din webbplats) har en konverteringsgrad på, låt säga 1% (en normal siffra för många e-handlare) och att varje köp leder till en snittintäkt på 800 kr (en rätt vanlig summa i dessa sammanhang.)

Detta betyder att du just nu säljer för ungefär 240.000 kr i månaden.

Låt oss nu säga att vi lyckas öka denna ynka procent med ytterligare en procent, till 2% (som också är en normal siffra i dessa sammanhang). Snittintäkten ligger kvar på 800kr men du har alltså istället för att sälja för 240.000kr i månaden istället lyckats sälja för 480.000 kr i månaden. Rätt stor skillnad, väl?

Den kritiske tänker nu så klart att detta har inneburit en försäljningsökning på 100%, och det har ni ju så klart helt rätt i också. Däremot är det dock också så att många webbplatser idag inte haft en tanke på att besökaren som man jobbat så hårt med att locka in på sidan faktiskt också ska konvertera (handla). Med hjälp av ofta väldigt enkla åtgärder, kan man göra det enklare för besökare att hitta det de söker, få besökaren att gilla det de ser och i slutändan också få dem att faktiskt trycka på den där köp-knappen som man så gärna vill ska användas flitigare och på så sätt öka konverteringsgraden (ofta ordenligt också!)

Vi på Visits hjälper våra kunder att (förutom att öka trafiken till deras webbplatser) få deras besökare att faktiskt också handla mer, och oftare.

Med hjälp av så kallade Heat Maps och Click Maps kan vi på ett enkelt sätt undersöka hur era besökare klickar runt på era konverterande sidor. En Heat Map kan se ut så här, där det har skett fler klick ju mörkare färgen är på området:

Har du till exempel undrat om dina besökare över huvud taget tittar på dina kampanjprodukter som du så snyggt har lagt upp på startsidan av din webbshop? Med hjälp av en Heat Map får du svar på det!

Det du däremot inte får svar på är om dina besökare faktiskt har tittat på kampanjprodukten. Vi på Visits kan nu ge er svar även på den frågan. Tillsammans med det nystartade företaget Upstain kan vi nu använda ny teknik för att undersöka om dina besökare tittar på(!) dina element eller inte. Upstain jobbar med Eye Tracking tests, dvs de använder riktiga människor som får ett par sekunder på sig att titta på din sida samtidigt som en speciell kamera registrerar varenda rörelse de gör med ögonen. Resultatet av detta får man sedan ut på en snygg rapport som på många sätt liknar en Heat Map, men istället för att visa klick på sidan visar Upstain istället vad dina besökare faktiskt tittar på, i vilket ordning man tittat på saker och vad man inte har tittat på.

Detta tillsammans med våra Heat Maps gör att man får ett enormt bra verktyg i sin jakt på fler affärer.

Intressant?

Låter detta intressant? Kontakta oss redan idag så kan vi diskutera hur vi kan hjälpa dig att öka din konverteringsgrad, och därigenom sälja mer!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *