Adwordsannonser och AMP

AMP Googl Visits KonverteringVisits har under året i nära samarbete med Google arbetat med att undersöka effekterna av att implementera AMP. AMP är en teknologi utvecklad av Google för att kraftigt öka den mobila upplevelsen av en webbsite. Google publicerade i början av juni en artikel där ett av våra tester beskrivs:
https://www.thinkwithgoogle.com/nordics/case-study/amp-helps-monetti-cut-page-load-time-by-84-grow-adwords-conversions-by-19/

AMP for e-commerce

Vi har under de senaste månaderna utvecklat ett system för att skapa en AMP-version av en webbsite. Vi samarbetar nu med ett 10-tal e-handlare där vi implementerar systemet för att öka deras konvertering från mobila enheter. Ett resultat av den data som Google har tagit fram från våra gemensamma tester är att de inom 2 veckor kommer att gå live med AMP för Adwords.
https://adwords.googleblog.com/2017/09/speed-up-your-search-text-ads-with-amp.html

Hur jobbar ni med AMP?

Har ni en strategi för att möta mobile first –direktivet som Google går live med under 2018? Kontakta Visits för att titta på hur vi kan hjälpa er, skicka gärna ett mail på: info@visits.se

Vloggen är den nya bloggen!

LinkedinIman Aldebe

Den här månaden bjuder vi på en inspirerande intervju med designern och bloggerskan Iman Aldebe. Vi möts på Napolyon Bistro & Bar och sätter oss ner för sia om framtiden i sociala medier. 

Vi har tidigare skrivit om att Snapchat är i ropet och att det används flitigt av företag utomlands. I Sverige är Snapchat på frammarsch och man har som företag fortfarande möjligheten av vara bland de första ut. När vi var sociala på Facebook upptäckte vi att Iman använder sig av Snapchat för att visa hur det går till bakom kulisserna på hennes företag, Happy Turbans. Iman tog emot sina första beställningar redan i gymnasiet när hon var 16-17 år gammal. Modeintresset har funnits där sedan hon var sex år gammal och hon piffade upp hennes mamma och hennes mammas väninnor. Hon startade sitt företag för att hon tidigt såg en lucka i muslimskt mode och insåg att det inte fanns något modernt på marknaden för modeintresserade kvinnor.

“Jag fokuserar på att skapa nya marknader” säger Iman, som tillverkar sina produkter hållbart i så stor utsträckning som möjligt. Hon gillar att röra om i grytan och säger att det gör henne kreativ. Iman säger att hon strävar efter att ha balans mellan privatliv och jobb. Iman använder sig av ett antal sociala mediekanaler dagligen för att marknadsföra sitt företag, främst Facebook, Instagram, Pinterest, Snapchat och hennes egna blogg Iman Aldebe. På Facebook har hon dels en privat Facebook fanpage Iman Aldebe Facebook och dels en fanpage för Happy Turbans. Hennes privata Facebook fanpage speglar bloggen och ger insikt i hennes liv och företag.

11050148_10153299772769853_7078380371923352172_nAntonRenborg_Skiss_MG_6886E3Q2343Iman_AntonRenborg1

Iman har cirka 50 000 följare på sin Instagram och följer själv både stora och mindre konton för inspiration. “Fördelarna med att vara aktiv i sociala medier är att man får mer kontroll över sitt varumärke och att man kan släcka frågeställningar snabbt”, säger Iman. För att ha kontroll över vad som skrivs och för att alla sociala medier ska följa en röd tråd uppdaterar hon sina kanaler själv. Satsningen på sociala medier har gjort det möjligt för henne att bygga relationer på sina egna villkor. Genom att använda sig av Snapchat ger hon kunderna en inblick i processen och de kan ta del av produktionsutvecklingen.

Vidare säger hon att hennes blogg har haft den största effekten och bidragit med flest samarbetsmöjligheter. På bloggen har hon cirka 30 000 besök per dag och hennes blogg besöks av läsare, kunder, media och så vidare. Iman säger att folk hellre går in på hennes blogg än på hennes hemsida och att det är lättare att bilda sig en läsarkrets via bloggen.

Frågan om framtiden är näst på tur och det märks att Iman kommer att ha mycket att säga till om den! De nya plattformarna kommer att växa, som Snapchat, Pinterest och vloggliknande format, tror Iman. Som en aktiv bloggerska med en välbesökt blogg säger hon att vloggar bara kommer att öka i popularitet och delvis eller helt ersätta det traditionella bloggformatet. Även om bloggen för det mesta har fört med sig fördelar, har den också fört med sig några svårigheter och hinder. En svårighet med att vara en publik person är att man tar risken att ens idéer och koncept kan komma att efterliknas av andra. Iman säger att hon strävar efter att hålla sin blogg företagsmässig men att en del läsare efterfrågar en mer personlig kontakt, vilket man inte alltid känner sig bekväm med eller har tiden för att kunna ge. Om hon möter ett fan in real life kan mötet vara avgörande för hur relationen till läsaren blir framöver.

100957-4a5b4c85dde44ffda18bf208928513bfIMG_9593100957-f0daf06af42447f59de7f3fdfad354b0

Slutligen frågar vi Iman om hon kan dela med sig av sina bästa sociala medietips till våra läsare och det gör hon gladeligen. Första tipset hon delar med sig av, är att följa “trendiga” plattformar och använda sig av dem. Se till att vara först ut på dessa och använd dig även av internationella plattformar som inte har kommit till Sverige och den Skandinaviska marknaden än. Pinterest och Snapchat är två exempel på populära sociala mediekanaler som är populära i USA och genom att använda sig av dem kan man lättare nå ut till en internationell publik. Genom att vara synlig på flera sociala mediekanaler, breddar man sin målgrupp och når ut till fler.

Imans andra tips är att hålla sig à jour i internationella nyheter och vara uppdaterad i vad som händer i världen. Vi avslutar intervjun med att Iman visar oss Systrarna Lejonhjerta:s Instagram-konto. Systrarna har tack vore sitt artistiska koncept och sina innovativa bilder, hamnat på omslaget till Vogue. Iman säger att de har en unik prägel på sitt konto och att konceptet skiljer sig från det man vanligtvis får se på Instagram (vardagsinstagram, matkonton, träningskonton, modekonton). Att sticka ut och våga göra något annorlunda är ett tips som tål att upprepas. 

Vi tackar för den insiktsfulla tiden vi har fått spendera med Iman och ser fram emot att följa henne på hennes resa!

 

Snabbast växande gruppen på Facebook

baby_boomers1

 

Den demografiska sammansättningen ändras på den ledande sociala medieplattformen. Generation Z, födda efter 1995, kommunicerar främst med bilder och använder sig sparsamt av text. Den här förändringen har Facebook fått erfara, när en fjärdedel av Generation Z lämnade nätverket förra året. I Facebooks demografiska rapport från 2014 ser man en signifikant ökning av en annan åldersgrupp- användare i åldrarna 55 och uppåt. 

Förändringarna i åldersgrupperna på de sociala medierna påverkar alla företag som är aktiva i sociala medier och som marknadsför sina produkter och tjänster online. Att ha det rätta valet av sociala mediekanaler och en strategi som passar målgruppen är avgörande för att satsningarna ska ge resultat.

Under samma period som den yngre generationen lämnade nätverket var det en tillväxt på över 80% bland 55+ användarna. Det här beteendet kan man själv känna igen bland sina föräldrar. Det första sociala mediekanalen som mina föräldrar började använda sig av var just Facebook och det är den enda kanalen de använder sig av i dagsläget.

Faktumet är att de ser Facebook som sin “bas” och Facebooks undersökningar visar på att deras kanal är den mest populära bland vuxna som bara använder sig av en social mediekanal. Ökningen av babyboomers och seniorer tros ha skett tack vore bättre content på Facebook som åldersgruppen lättare kan identifiera sig med. Dessutom har kunskapen om sociala medier ökat bland de vuxna användarna och förståelsen är bättre kring hur plattformen fungerar.

Varför är det här så viktigt? Affärsmöjligheter! Om din målgrupp är yngre och trendkänslig kan det vara läge att tänka om kring vilka kanaler och innehåll du delar med dig av och hur du ska rikta din annonsering. Om din tjänst eller produkt tilltalar den äldre generationen, då finns det en hel del outforskade möjlighet på Facebook. Den här gruppen är ofta köpkraftig, mer lojal och inte lika trendkänslig som Generation Z. För att öka engagemanget bland 55+ användarna har vi ett par värdefulla tips som du kan ha i åtanke.

  • Uppmuntra målgruppen att dela och kommentera inlägg med sina vänner och familj . Generation Z delar oftare inlägg och bilder utan att tänka sig för på samma sätt. Med babyboomers och seniorer är det kvalitet framför kvantitet som gäller.
  • Använd dig av tydliga och skarpa bilder i din marknadsföring på sociala medier. Yngre målgrupper som är trendkänsliga tenderar att dras till mer konstnärliga bilder medan äldre målgrupper föredrar ett mer lättförståeligt bildspråk. Givetvis ska du och bör du vara kreativ även här, men du behöver inte ha filter och specialeffekter lika mycket i åtanke som när du marknadsför mot Generation Z.
  • Sträva efter att bygga långsiktiga relationer på sociala medier och inkludera målgruppen i processen. Alla, oavsett åldersgrupp och demografisk sammansättning vill känna att de tillhör en gemenskap och att de kan bidra.

Snapchat- ett hett kampanjverktyg

 

snapchat for business

Snapchat är i ropet och växer mer och mer. Bildchatten används redan av välkända företag som en del av deras marknadsföringsstrategi, främst riktat till en yngre målgrupp. 

Det lilla spöket har mer potential än vad många tror, här kan du läsa lite hur ni skulle kunna ha nytta av det i er marknadsföring.

Snapchat används av många yngre användare vilket gör att en kampanj är tänkt att rikta sig till just den här målgruppen. Tänk hur mycket smart och roligt man kan göra vid lansering av nya produkter, skicka ut erbjudanden eller låta en kampanj få en personlig touch genom att till exempel skicka ut videomaterial enbart via Snapchat.

Om man kikar utanför Sveriges gränser är det flertalet större företag som redan kört en del kampanjer via Snapchat och även om det ännu inte har nått ut i Sverige så har man som företag stor potential att vara först och genomföra en lyckad Snapkampanj (Kan du som företag ha nytta av Snapchat).

 

 

“Det är väl bara att uppdatera Facebook?”

Social media manager, digital marketing manager, social media analyst, new media manager- kärt barn har många namn. Digitaliseringen formar ett nytt yrke, de digitala strategerna, skrev Dagens Nyheter nyligen. Den digitala strategen är en spindel i nätet mellan marknadsavdelningen, IT-avdelningen och sälj- och kundtjänst.

Det talas om en växande “digital tsunami” för att förändringarna sker så snabbt att många företag känner sig vilsna i den rådande miljön. Efterfrågan är hög på extern hjälp som med hjälp av ny teknik och nya kanaler förbättrar de befintliga affärsmodellerna.

Kiev, Ukraine - May 20, 2013 - A social media logotype collection of well-known social network brand's placed on modern computer keyboard. Include Facebook, YouTube, Twitter, Google Plus, Instagram and more other logos.

Vad gör då en social media manager? Uppdaterar de bara de sociala medierna och matar inlägg och bilder hipp som happ? Det är en vanföreställning.  För att kunna vara en fulländad social media manager måste man trivas med en mångfacetterad roll.

Man måste ha kunskap inom olika områden, vara snabblärd i nya system/ verktyg och snappa upp pågående trender. Sociala medier möjliggör för såväl individer som globala varumärken att bygga upp och påverka sin målgrupp som aldrig förr. För att ett företag ska kunna nå sina mål på högsta nivån måste all personal på företaget bidra med material till de sociala medierna och följa de uppsatta strategierna.

Amy Crow , kommunikationsdirektör på Indeed, menar att färdigheter i sociala medier krävs i alla roller. Vi ser en ökad efterfrågan på socialt kunniga kandidater i hela verksamheten – från HR till produktion, kundtjänst, VD assistenter till VD:n. Fem väsentliga områden som en social media manager bör vara kunnig i är grundläggande grafisk formgivning, konsten att skriva text (för webb, nyhetsmejl, sociala mediekanaler), ett kundfokuserat tänk, förståelse för SEO och innehållsmarknadsföring samt annonsering i sociala medier (http://www.forbes.com/sites/jaysondemers/2015/06/08/5-skills-your-social-media-manager-must-have/).

Nordic E-Commerce Summit dag 2

Efter en rolig kväll med prisutdelningar, underhållning och god mat var det dags för dag 2 på #nes15. Det surrades om vem som skulle lyckas ta en selfie med Anders Borg som skulle föreläsa senare på eftermiddagen. Dagen inleddes av Catrin Folkesson från Clas Ohlson som pratade om hur man bygger upp en framgångsrik organisation för e-handel. Clas Ohlson har på senare år satsat stort på deras marknadskommunikation och blivit väldigt närvarande på de sociala medierna. Syfte är att underlätta för kunden och kunna erbjuda fler möjligheter. En kund ska kunna få samma bemötande oavsett om de handlar i butik, via hemsidan, sociala medier, telefon eller katalog.

IMG_20150526_084949

Chris Lindland från det San Franciscobaserade klädmärket BetaBrand talade om hur de skapar användbart innehåll, som i sin tur kan användas av skribenter, bloggare och så vidare. BetaBrand är en av ledarna inom innehållsmarknadsföring och använder sig av humor och kreativ marknadsföring. Chris pratade om hur ett varumärke skapas genom innehåll som uppdateras kontinuerligt och “content as a product”.  En Betabrandupplevelse börjar ofta på de sociala medierna, när en kund lägger upp en bild på sig på Facebook eller Instagram med BetaBrands kläder. Roliga poser med BetaBrands produkter gör att man blir en så kallad “Model Citizen” som erhåller rabatt på framtida köp.

IMG_20150527_102049

Chris nämnde hur viktigt det är att ha en delnings-vänlig hemsida, för att bli synlig på kundernas flöden på sociala medier. Detta brukar vi på Visits också poängtera, att hemsidan ska uppmuntra till delningar och vidare interaktion.

Dag 2 närmade sig till sitt slut och då intog Anders Borg scenen och delade med sig av värdefulla insikter kring hoten och möjligheterna med digitalisering. Det var en fullspäckad föreläsning som täckte en hel del relevanta teman, både ur ekonomisk och global synpunkt.

IMG_20150527_132830

IMG_20150527_135827

 

 

 

 

Nordic E-Commerce Summit dag 1

11222137_846363255448419_751074895146258978_n

Denna års NES bjöd på intressanta föreläsningar från bland andra Sportamore, Gymgrossisten, Klarna och Odd Molly. Joakim Friedman från Sportamore pratade om vikten av kundservice och menade att kundservice inte kan vara både bra, billig och snabb- ett av dessa måste bort. Företaget har fått beröm av sina kunder för sitt återkopplande och sina snabba leveranser. På 2014 års Award Dinner vann Sportamore priset för bästa kundtjänst och i år kammade de hem samma pris och var väldigt glada för det! Joakim filmade en video där publiken ropade “vi vann!” som ett tack till sin personal.

IMG_20150526_092319

Gymgrossisten är Nordens ledande internetbutik inom kosttillskott och duktiga varumärkesbyggare. Therese Hillman, Gymgrossistens VD, poängterade hur viktigt det är känna sin kund och älska sin kund. Hon delade med sig av hur aktivt Gymgrossisten arbetar att ha kunder som varumärkesambassadörer. Therese visade ett exempel från Instagram med en kund som köper Gymgrossistens produkter och kosttillskott. Det är ett effektivt sätt att sprida varumärket och få trovärdighet kring produkterna. För att alla i företaget ska ha samma vision och målsättningar, tränar personalen regelbundet och för en aktiv livsstil. Då sprids budskapet kring varumärket både internt och externt.

IMG_20150526_094307

Eftermiddagen avslutades med en föreläsning från Per Holknekt från Odd Molly som pratade om mod och att våga tro på sig själv och sina idéer. På kvällen hölls den årliga awardmiddagen med den komikern Kristoffer Appelquist som värd. Det bjöds på goda snittar med gårdgris och skagenröra på förminglet och till huvudrätt serverades entrecote med färskpotatis, bearnaisesås, bakade tomater och sparris. Avslutningsvis fick vi pannacotta med rabarber och färsk mynta, smaskigt!

Hisilicon Balong

Årets pristagare för bästa customer service var Sportamore, CDON mottog priset för årets user experience och Apotea för årets ehandlare.

IMG_20150526_214511

Facebook leder vägen!

Facebook Shopping

Facebook är en av de största källorna för trafik till webbplatser. Merparten av alla ordrar som görs från sociala medier kommer från Facebook, men Polyvore ligger inte långt efter.

Som e-handlare har man ofta funderingar kring om företagets Facebooksida faktiskt driver försäljningen framåt och hur viktigt det är att vara socialt närvarande. En aktuell undersökning från C/O Digital visar att Facebook är bättre på att driva offline försäljning för mindre företag, än Twitter och Pinterest.

Hela 84% av de tillfrågade konsumenterna menar att erbjudanden och “special deals” på Facebook har en stor inverkan på deras köpbeslut och att dessa uppmuntrar till köp.

Något som också är intressant, är att konsumenterna uppgav att Facebook tillsammans med Pinterest är dem mest användbara sociala medierna för att göra research kring produkter och tjänster.

Är Pinterest nya Google?

Pinterest-Logo

Den snabbast växande sociala mediekanalen under 2014 var Pinterest och det har kommit att bli en betydande sökmotor. Vi ser en ändring i sökvanor när Pinterest används flitigare för att söka och inhämta information. 
Det är inte förvånande med tanke på att vi knyter an lättare till bilder och visuella sökresultat till skillnad från sökresultat med textlänkar. Pinterest är en plattform där besökarna kan planera och inspireras genom pins och anslagstavlor. Det räknas till ett av de bästa sociala medieverktygen för att optimera och dela visuellt innehåll.

Statistik från MDG Advertising visar att 60% är mer benägna att kontakta ett företag när en bild dyker upp i samband med sökningen. En Pinterest sökning svarar genom att ge produkter som för användarna närmare sina drömmar och visioner. Därför bör man, förutom att optimera innehåll för Google, även optimera sitt visuella innehåll.

Över 69% av användarna uppger att de har köpt en vara eller hittat något som de vill köpa efter att ha gjort en sökning på plattformen. Det är viktigt att ha i åtanke om man är verksam inom mode och inredning- men även resebranschen, upplevelser, hotell- och restaurangbranschen- som är ett par av de dominerande kategorierna.

Lansering av Social Media Package

Den 26 & 27 maj hittar du oss på Nordic E-Commerce Summit på Münchenbryggeriet och där kommer vi att lansera vår nya tjänst, vårt Social Media Package. Vi ser med spänning fram emot att berätta mer om vad den innebär och svara på era frågor och funderingar! 

 

Utvecklingen av sociala medier går med stormfart och det räcker inte med att ha en social närvaro. Det är av stor vikt att se över sina strategier för sociala medier och att interagera sociala medier i kampanjer och i den övergripande kommunikationsstrategin.

Hela 71% av alla klagomål och reklamationer görs på Facebook, antingen via användares egna Facebook profiler eller direkt på företagens egna Facebooksidor. Färsk statistik visar att fem av sex dessa kundklagomål går obesvarade förbi.  Att nyttja sitt företagets Facebooksida korrekt som en form kundtjänst ger ett viktigt mervärde till kunderna.

Vi på Visits kommer att kunna erbjuda en komplett analys av er närvaro i sociala medier och därefter utarbetar vi en skräddarsydd strategi som vi tillsammans sätter i verket!

 

Läs mer om Nordic E-Commerce Summit: http://www.nordicecommercesummit.se/stockholm/

 

Nordic ecommerce