Efter en rolig kväll med prisutdelningar, underhållning och god mat var det dags för dag 2 på #nes15. Det surrades om vem som skulle lyckas ta en selfie med Anders Borg som skulle föreläsa senare på eftermiddagen. Dagen inleddes av Catrin Folkesson från Clas Ohlson som pratade om hur man bygger upp en framgångsrik organisation för e-handel. Clas Ohlson har på senare år satsat stort på deras marknadskommunikation och blivit väldigt närvarande på de sociala medierna. Syfte är att underlätta för kunden och kunna erbjuda fler möjligheter. En kund ska kunna få samma bemötande oavsett om de handlar i butik, via hemsidan, sociala medier, telefon eller katalog.

IMG_20150526_084949

Chris Lindland från det San Franciscobaserade klädmärket BetaBrand talade om hur de skapar användbart innehåll, som i sin tur kan användas av skribenter, bloggare och så vidare. BetaBrand är en av ledarna inom innehållsmarknadsföring och använder sig av humor och kreativ marknadsföring. Chris pratade om hur ett varumärke skapas genom innehåll som uppdateras kontinuerligt och “content as a product”.  En Betabrandupplevelse börjar ofta på de sociala medierna, när en kund lägger upp en bild på sig på Facebook eller Instagram med BetaBrands kläder. Roliga poser med BetaBrands produkter gör att man blir en så kallad “Model Citizen” som erhåller rabatt på framtida köp.

IMG_20150527_102049

Chris nämnde hur viktigt det är att ha en delnings-vänlig hemsida, för att bli synlig på kundernas flöden på sociala medier. Detta brukar vi på Visits också poängtera, att hemsidan ska uppmuntra till delningar och vidare interaktion.

Dag 2 närmade sig till sitt slut och då intog Anders Borg scenen och delade med sig av värdefulla insikter kring hoten och möjligheterna med digitalisering. Det var en fullspäckad föreläsning som täckte en hel del relevanta teman, både ur ekonomisk och global synpunkt.

IMG_20150527_132830

IMG_20150527_135827

 

 

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *