Google straffar AMP-sidor som inte visar allt

Google straffar amp
AMP skapades för att förbättra prestandan på webbsidor i mobilen. Det kan ju kännas naturligt att bara visa en del av innehållet för att sedan låta användaren klicka på en länk för att komma till den “vanliga” siten och läsa hela innehållet. Det skulle ju göra hela processen ännu snabbare, något som borde tilltala Google.

Men Google väljer istället att från och med den 1 februari 2018 börja skicka ut varningsmeddelanden om ”manual action” via Search console och förhindra att sidorna cachas vilket innebär att man inte uppnår de fördelar som AMP-cachning innebär, bland annat ett större utrymme i serpen.

För att undvika detta så gäller det att AMP-versionen av en sida skall i huvudsak vara identisk med originalversionen av samma sida (den canoniska sidan). Google skriver: “… the same critical content as its non-AMP equivalent…” det innebär att de viktigaste delarna av innehållet skall finnas representerat i sin helhet på AMP-versionen.

Visits fortsätter satsa mobilt – 3 certifieringar inom Mobile Sites

Trenden i det digitala landskapet är tydlig: det är en mobile-first värld vi lever och verkar i. 100% av svenskar mellan 16-25 år använder smartphones¹.

 53 procent lämnar en webbsida om den tar mer än 3 sekunder att ladda

https://www.thinkwithgoogle.com/articles/mobile-page-speed-website-load-time.html

För att ytterligare säkerställa vår kompetens och våra tjänster inom digital marknadsföring har vi på Adtraction Visits under våren breddat vårt utbud av tjänster. Detta för att än bättre kunna hjälpa våra kunder lyckas i en allt mer mobil värd där tillgänglighet, hastighet och dynamik kommer att avgöra vem som lyckas och vem som försvinner.

Vi har därför under den senaste månaden sett till att tre av våra konsulter nu är certifierade inom Mobile Sites! Detta är en ny certifiering från Google som syftar till best practice inom skapande, hantering, mätning och optimering av mobilsidor. Huvudfokus inom certifieringen är på design samt laddningstid och hur vi kan förbättra användarupplevelsen.

Kontakta oss på info@visits.se för mer information.

¹https://www.thinkwithgoogle.com/nordics/research-study/consumer-barometer-explore-our-new-mobile-trends-and-audience-insights/

Vloggen är den nya bloggen!

LinkedinIman Aldebe

Den här månaden bjuder vi på en inspirerande intervju med designern och bloggerskan Iman Aldebe. Vi möts på Napolyon Bistro & Bar och sätter oss ner för sia om framtiden i sociala medier. 

Vi har tidigare skrivit om att Snapchat är i ropet och att det används flitigt av företag utomlands. I Sverige är Snapchat på frammarsch och man har som företag fortfarande möjligheten av vara bland de första ut. När vi var sociala på Facebook upptäckte vi att Iman använder sig av Snapchat för att visa hur det går till bakom kulisserna på hennes företag, Happy Turbans. Iman tog emot sina första beställningar redan i gymnasiet när hon var 16-17 år gammal. Modeintresset har funnits där sedan hon var sex år gammal och hon piffade upp hennes mamma och hennes mammas väninnor. Hon startade sitt företag för att hon tidigt såg en lucka i muslimskt mode och insåg att det inte fanns något modernt på marknaden för modeintresserade kvinnor.

“Jag fokuserar på att skapa nya marknader” säger Iman, som tillverkar sina produkter hållbart i så stor utsträckning som möjligt. Hon gillar att röra om i grytan och säger att det gör henne kreativ. Iman säger att hon strävar efter att ha balans mellan privatliv och jobb. Iman använder sig av ett antal sociala mediekanaler dagligen för att marknadsföra sitt företag, främst Facebook, Instagram, Pinterest, Snapchat och hennes egna blogg Iman Aldebe. På Facebook har hon dels en privat Facebook fanpage Iman Aldebe Facebook och dels en fanpage för Happy Turbans. Hennes privata Facebook fanpage speglar bloggen och ger insikt i hennes liv och företag.

11050148_10153299772769853_7078380371923352172_nAntonRenborg_Skiss_MG_6886E3Q2343Iman_AntonRenborg1

Iman har cirka 50 000 följare på sin Instagram och följer själv både stora och mindre konton för inspiration. “Fördelarna med att vara aktiv i sociala medier är att man får mer kontroll över sitt varumärke och att man kan släcka frågeställningar snabbt”, säger Iman. För att ha kontroll över vad som skrivs och för att alla sociala medier ska följa en röd tråd uppdaterar hon sina kanaler själv. Satsningen på sociala medier har gjort det möjligt för henne att bygga relationer på sina egna villkor. Genom att använda sig av Snapchat ger hon kunderna en inblick i processen och de kan ta del av produktionsutvecklingen.

Vidare säger hon att hennes blogg har haft den största effekten och bidragit med flest samarbetsmöjligheter. På bloggen har hon cirka 30 000 besök per dag och hennes blogg besöks av läsare, kunder, media och så vidare. Iman säger att folk hellre går in på hennes blogg än på hennes hemsida och att det är lättare att bilda sig en läsarkrets via bloggen.

Frågan om framtiden är näst på tur och det märks att Iman kommer att ha mycket att säga till om den! De nya plattformarna kommer att växa, som Snapchat, Pinterest och vloggliknande format, tror Iman. Som en aktiv bloggerska med en välbesökt blogg säger hon att vloggar bara kommer att öka i popularitet och delvis eller helt ersätta det traditionella bloggformatet. Även om bloggen för det mesta har fört med sig fördelar, har den också fört med sig några svårigheter och hinder. En svårighet med att vara en publik person är att man tar risken att ens idéer och koncept kan komma att efterliknas av andra. Iman säger att hon strävar efter att hålla sin blogg företagsmässig men att en del läsare efterfrågar en mer personlig kontakt, vilket man inte alltid känner sig bekväm med eller har tiden för att kunna ge. Om hon möter ett fan in real life kan mötet vara avgörande för hur relationen till läsaren blir framöver.

100957-4a5b4c85dde44ffda18bf208928513bfIMG_9593100957-f0daf06af42447f59de7f3fdfad354b0

Slutligen frågar vi Iman om hon kan dela med sig av sina bästa sociala medietips till våra läsare och det gör hon gladeligen. Första tipset hon delar med sig av, är att följa “trendiga” plattformar och använda sig av dem. Se till att vara först ut på dessa och använd dig även av internationella plattformar som inte har kommit till Sverige och den Skandinaviska marknaden än. Pinterest och Snapchat är två exempel på populära sociala mediekanaler som är populära i USA och genom att använda sig av dem kan man lättare nå ut till en internationell publik. Genom att vara synlig på flera sociala mediekanaler, breddar man sin målgrupp och når ut till fler.

Imans andra tips är att hålla sig à jour i internationella nyheter och vara uppdaterad i vad som händer i världen. Vi avslutar intervjun med att Iman visar oss Systrarna Lejonhjerta:s Instagram-konto. Systrarna har tack vore sitt artistiska koncept och sina innovativa bilder, hamnat på omslaget till Vogue. Iman säger att de har en unik prägel på sitt konto och att konceptet skiljer sig från det man vanligtvis får se på Instagram (vardagsinstagram, matkonton, träningskonton, modekonton). Att sticka ut och våga göra något annorlunda är ett tips som tål att upprepas. 

Vi tackar för den insiktsfulla tiden vi har fått spendera med Iman och ser fram emot att följa henne på hennes resa!

 

Google ger sig på hackade siter

Google loggaAtt hacka andras siter för att på olika sätt utnyttja dem för att få trafik till egna siter och projekt är ett stort problem och det är även ett problem för Google då serpen ofta smutsas ner av hackade siter. Google inriktar sig nu ytterligare på detta och har lanserat flera algoritmförändringar som syftar till att hitta hackade siter och minska rankingen för dem.

Det finns lite olika metoder att använda hacking för att få en positiv effekt på sin SEO, en är att hacka siter och lägga in länkar på dem till sina egna siter och en annan är att hacka siter och lägga upp eget innehåll på dem som hackern sedan försöker få att ranka genom att bygga länkar till landingssidorna.

5 % av sökfrågorna påverkas

Google räknar med att ca 5% av sökfrågorna påverkas av förändringen vilket innebär att du som Googlare kommer att få se ett annat resultat på en del av dina sökningar än du gjorde innan uppdateringen. I första hand påverkas sökfrågor inom de områden som vanligen angrips bland annat Sex, Läkemedel och mode (kopior).


Läs Googles uttalande här!

 

Andelen (not Provided) minskar – eller?

Som de flesta av er som läser vår blogg känner till så innebär (not provided) att sökmotorer som Google  döljer din sökordsdata. Google började med detta redan 2011 och sedan dess har trenden varit att allt större andel sökord dolts.

När vi tittar på http://www.notprovidedcount.com/ ser vi att det är 2 tydliga trendbrott som talar för att andelen (not provided) har minskat de sista månaderna. Det första kom redan i december 2014 och i mars 2015 ser vi ytterligare ett trendbrott:

notprovided

Detta gjorde mig lite nyfiken och jag ville genast se om det är samma trend för våra svenska kunder. Jag har ett script som analyserar just detta för 15 svenska webbplatser.

Vi publicerade redan i december 2013 ett inlägg om detta: https://www.visits.se/hur-stor-andel-ar-not-provided-i-sverige/.

Nedan är en aktuell graf för utvecklingen av (not provided) för trafik till 15 svenska domäner. Alla dessa 15 domäner har över 1000 organiska besökare i månaden, de flesta betydligt fler än så.

notprovided-i-sverige-2014-01-2015-05

Ovan är en graf för andelen (not provided) för 46 448 460 organiska besökare till svenska webbsidor från 1 jan 2014 till 31 maj 2015.

Som ni ser visar min graf inte alls samma trend som notprovidedcount.com utan för de svenska webbsidorna som jag undersökte ligger (not provided) stabilt och just nu på 91% av alla sökningar medan notprovidedcount.com är nere på 78%.

Det är svårt att säga varför våra siffror skiljer sig så mycket åt. Jag vet inte hur många besökare som finns i notprovidedcount.com graf.

En teori jag har är att deras 60 webbsidor inte har så mycket trafik och att det därmed är enklare att manipulera deras data med ex. robottrafik/referralspam.

Jag tror många av er därute med ett Analyticskonto har sett referralspam i såväl refererande trafik som organisk trafik. Nedan är en bild på organisk trafik på sökordet forum.topic16347039.darodar.com som är ett av de mest frekventa robottrafik/referralspam som förekommer just nu.

organiskt-refferalspam

 

En annan teori är att Bing tar procent på den brittiska marknaden (notprovidedcount.com anger att majoriteten av deras trafik kommer därifrån). Som ni förmodligen känner till döljer inte Bing sökordsdata med (not provided), Yahoo gör det.

Vi ser betydligt lägre procent (not provided) på de amerikanska domäner vi har tillgång till jämfört med svenska. Vi har tyvärr för lite data från just Storbritannien så svårt att gräva djupare här just nu. Dock talar statistik från Statcounter ej för detta:

Söktrafik per sökmotor statisik

Detta är som sagt endast gissningar och jag är intresserad att höra om ni har andra teorier eller erfarenheter här.

SearchLove #5: Rand Fishkin – Rankingfaktorer

Dag 2 här på SearchLove i Boston började med Rand Fishkin från MOZ som pratade om kommande rankingsignaler. Det genomgående temat var (föga förvånande) användbarhet samt vikten av att vara ett varumärke.

Några av punkterna som Rand presenterade var:

  • vikten av att få sitt Brand förknippat med sökord som du vill ranka på. Exempelvis om många söker efter ”SAS flyg” kommer SAS att ranka bättre på flyg.
  • Besöksvägar som rankingsignal, att Google använder sökvägar som rankingsignal. Ex. om Google identifierar användare som söker efter ”bästa nudlar” på 5-10 olika sätt och alla slutar efter att kommit till en viss sida kommer den sidan ranka bättre på dessa/relaterade sökningarna för att göra sökvägen kortare för besökare
  • Sidor med korrekt/aktuell information kommer att vinna mer synlighet i Googles SERP, prioriterade område för Googles Quality Raters är bland annat Hälsa och sport resultat

I sig var mycket av det han sa inget nytt direkt, men ändå intressant höra resonemanget bakom teorierna och teorierna kring Googles utveckling.

Övriga TakeAways:

  • Folk har fått varningar för att blocka CSS/JS i Webamster Tools
  • Googles ingenjörer kommer i framtiden inte veta varför en sida rankar eller ej. Maskiner kommer att avgöra ranking i allt större utsträckning
  • Sidor som skickar vidare trafik kommer få det allt svårare att synas, ”Best experience = the full experience
  • Googles annonser får färre impressions än tidigare
  • Att byta till HTTPS har en liten fördel för organisk synlighet
  • Googles Mobile Update har gett små fördelar till mobilsajter, dock väldigt små

SearchLove #4: Jason Briggs – Mobile Search

Dagens bästa föreläsning stod Jason Briggs för där han delade ut konkreta tips på hur du kan optimera dina Appar för att få bättre synlighet i App Store samt i Googles SERP. Han gav flera exempel på hur du ska tagga upp innehåll med microformats/JSON-LD, något som jag blivit allt mer intresserad av de senaste månaderna så detta var en föreläsning helt i min smak!

2015-04-30 13.57.25

Kan även lägga till att vi under lunchen hade round table diskussioner kring Microformats och JSON-LD vilket gjorde att denna föreläsning än mer intressant.

TakeAways:

  • Tänk bortom mobilanpassad, tänk på användbarhet, mellan 30-50% av dina besökare kommer från mobiler
  • Vi måste vara bra varje gång vi möter en besökare, mobil eller ej
  • Om man har samma design desktop och mobil antar man att man har samma behov, vill besökaren se samma sidor?
  • Olika ranking på Google mellan Apple och Android
  • Apps kan ha deep links från din sida (TAGGA UPP!)
  • Använd Anotations på din webbsida till din App!!!
  • Använd din App för att få synlighet i Googles SERP

Hoosh – Competitive Intelligence

Hoosh är ett verktyg för konkurrentanalys på Google, välj din bransch och få snabbt information om hur dina konkurrenter syns på Google – Fokuserar de på betalt eller på organiskt sök?

Competitive Intelligence for your Industry - Hoosh Technology

 

Hoosh är uppbyggt runt branscher och de viktigaste sökorden inom respektive bransch. Varje bransch har ett antal fördefinierade ord som representerar branschens kommersiella toppord. På detta sätt levererar Hoosh en objektiv jämförelse mellan siter inom samma bransch. Genom att jämföra siterna går det att dra slutsatser om konkurrensen mellan dem, du ser vad dina konkurrenter gör, kan analysera deras strategier, reklambudget etc.Efter nyår kommer Hoosh att introduceras på den svenska marknaden, men vi kan redan nu presentera viss branschdata till exempel inom kategorin Böcker som du ser nedan.
Fullscreen-2-1

Grafen visar att Bokus har den bästa organiska närvaron med 15.45% och 7.39% av Google Adwords -närvaron i kategorin. Grafen visar även att Elib bara syns organiskt och alltså inte köper någon trafik, skulle de göra detta så ökar de sin närvaro på Googlerejält.

 

Alla behöver en HOOSH Premium licens!
Redan idag kan du kontakta oss för att få tillgång till detta unika sökverktyg – Hoosh säljs som ett månadsabonnemang. En Premium-licens ger förutom tillgång till fördefinierad branschdata även möjlighet att skapa egna kategorier. Detta är mycket användbart då du kan övervaka väldigt specifik data. Fram till den 31 dec erbjuds en Premium-licens för €199. Kontakta oss för mer information!