Andelen (not Provided) minskar – eller?

Som de flesta av er som läser vår blogg känner till så innebär (not provided) att sökmotorer som Google  döljer din sökordsdata. Google började med detta redan 2011 och sedan dess har trenden varit att allt större andel sökord dolts.

När vi tittar på http://www.notprovidedcount.com/ ser vi att det är 2 tydliga trendbrott som talar för att andelen (not provided) har minskat de sista månaderna. Det första kom redan i december 2014 och i mars 2015 ser vi ytterligare ett trendbrott:

notprovided

Detta gjorde mig lite nyfiken och jag ville genast se om det är samma trend för våra svenska kunder. Jag har ett script som analyserar just detta för 15 svenska webbplatser.

Vi publicerade redan i december 2013 ett inlägg om detta: https://www.visits.se/hur-stor-andel-ar-not-provided-i-sverige/.

Nedan är en aktuell graf för utvecklingen av (not provided) för trafik till 15 svenska domäner. Alla dessa 15 domäner har över 1000 organiska besökare i månaden, de flesta betydligt fler än så.

notprovided-i-sverige-2014-01-2015-05

Ovan är en graf för andelen (not provided) för 46 448 460 organiska besökare till svenska webbsidor från 1 jan 2014 till 31 maj 2015.

Som ni ser visar min graf inte alls samma trend som notprovidedcount.com utan för de svenska webbsidorna som jag undersökte ligger (not provided) stabilt och just nu på 91% av alla sökningar medan notprovidedcount.com är nere på 78%.

Det är svårt att säga varför våra siffror skiljer sig så mycket åt. Jag vet inte hur många besökare som finns i notprovidedcount.com graf.

En teori jag har är att deras 60 webbsidor inte har så mycket trafik och att det därmed är enklare att manipulera deras data med ex. robottrafik/referralspam.

Jag tror många av er därute med ett Analyticskonto har sett referralspam i såväl refererande trafik som organisk trafik. Nedan är en bild på organisk trafik på sökordet forum.topic16347039.darodar.com som är ett av de mest frekventa robottrafik/referralspam som förekommer just nu.

organiskt-refferalspam

 

En annan teori är att Bing tar procent på den brittiska marknaden (notprovidedcount.com anger att majoriteten av deras trafik kommer därifrån). Som ni förmodligen känner till döljer inte Bing sökordsdata med (not provided), Yahoo gör det.

Vi ser betydligt lägre procent (not provided) på de amerikanska domäner vi har tillgång till jämfört med svenska. Vi har tyvärr för lite data från just Storbritannien så svårt att gräva djupare här just nu. Dock talar statistik från Statcounter ej för detta:

Söktrafik per sökmotor statisik

Detta är som sagt endast gissningar och jag är intresserad att höra om ni har andra teorier eller erfarenheter här.

SearchLove #6: Amanda McGowan från Seers Interactive

Amanda McGowan från Seers Interactive pratade om vikten av att se bakom topp 10 i Google Analytics, att gå längre bak än det som visas som standard. En bra föreläsning som gav mig flera mer uppslag om hur jag kan använda Analytics ännu mer för att förbättra mina kunders SEO.

Ett av många tips här var att titta djupare på refererande domäner, vilka sidor från de domänerna som skickar trafik och varifrån de sidorna får sin trafik ifrån. Om denna trafiken konverterar så bör vår sida finnas på de sökorden med. Det är enkelt får oss att ta fram ranking för en viss URL så säg att vår sida har haft 10 försäljningar från http://www.domän.se/snyggaste-nike-skor-från-80-talet/ då kan vi snabbt via verktyg som SEMRush eller SEOLytics snabbt få fram vilka sökord som denna sida rankar på. Detta är sökord som vår kund bör ranka på med och när vi fått upp vår kund på dessa sökord finns vi där tillsammans med vår refererande sida och har därmed minst 2 resultat som ger oss trafik och försäljning.

Övriga TakeAways:

  • Hantera interna sökningar utan resultat
  • Tagga upp interna sökningar utan resultat med extra sökord eller Event
  • Identifiera sökord från internal search med hög exit rate
  • Använd sökord (före 2011) från organisk trafik med internal sök och se vilka ord som ger dig trafik men som inte hjälper besökaren

Bygghandlaren som inte handlade rätt.

Via SEO-verktyget SEOlytics går det att följa samtliga svenska hemsidor från V. 17 2011 fram till idag. Varje vecka visas en lista på vinnare och förlorare, där syns det direkt om en viss domän har tappat sina placeringar i Googles index. I december upptäckte vi att en bygghandel tappade en mycket stor del av sitt Google värde. Nedanstående bild från SEOlytics visar hur Bauhaus.se plötsligt har fått ett kraftigt dropp i sin ranking.

Bauhaus tappar SEOvärde pga felaktig URL-hantering
Vid en närmare analys såg vi att de ändrat i sin URL-struktur, det vill säga de har bytt namn på sitens undersidor. De har gjort detta utan att på ett korrekt sätt hantera de gamla sidorna eller säkerställa på rätt sätt att Google förstår vilken av undersidorna som ska prioriteras. Därmed förlorade det sitt uppbyggda Google värde på viktiga sökord förutom varumärket.

Det vi vill lyfta fram är att vid en migrering (byte av plattform) är det mycket viktigt att vara noggrann med att flytta över allt SEO-värde från de gamla URL:erna till de nya. Annars är risken att siten förlora en mycket stor del av sin trafik. Det kan handla upp mot 70-80% av den organiska trafiken, vilket i sin tur innebär stora intäktsförluster oavsett om man är en stor eller liten e-handlare.

Hur undviks detta?
Våra rekommendationer är att alltid lägga stor vikt vid att säkerställa de befintliga resultaten i Googles index. Detta görs bäst genom att involvera oss tidigt i processen tillsammans med er IT avdelning och webbyrån. Vi föreslår dessutom att en omfattande konverteringsanalys innan val av ny site/plattform görs. I konverteringsanalysen testas den gamla designen mot den nya för att se vilken som i praktiken konverterar bäst och leder till flest avslut.

Planerar ni att göra tekniska förändringar eller förändringar i innehållet, kontakta oss så bokar vi ett möte var vi kan presentera mer om hur vi arbetar – info@visits.se

 

Syns dina konkurrenter bättre än dig?

Vi på Adtraction Visits testar just ett nytt verktyg på den svenska marknaden för att estimera olika webbplatsers synlighet på Google.

Hoosh har funnits på flera olika marknader under en längre tid och nu är det snart dags även för den svenska marknaden.

För 3 år sedan lanserades SEOlytics på den svenska marknaden. SEOlytics var då det första verktyget för att mäta olika sidors totala synlighet på Google.se mot en svensk sökorddatabas. Det finns idag flera skillnader mellan Hoosh och SEOlytics. De två främsta skillnaderna är att:

  • SEOlytics SVR-värde fokuserar på total synlighet. Hoosh fokuserar på synlighet inom olika industrier och kategorier.
  • Hoosh visar synlighet inom kategorier både för organiskt och betalt sök. SEOlytics SVR-värde baseras endast på organiska rankingar


Vad är Hoosh?
Hoosh finns idag i ett flertal länder i Europa samt i USA. Det som gör Hoosh unikt och värdefullt är för att de visar olika webbplatsers synlighet både för Google Adwords och Googles organiska sök inom olika kategorier.

För den svenska marknaden innehåller Hoosh just nu 18 olika huvudbranscher med specifika kategorier. Varje kategori innehåller i sin tur cirka 20 viktiga sökord som Hoosh spindlar dagligen och kontrollerar ranking på, både betalt och organiskt. Utifrån dessa data sätts dagligen ett närvarovärde där du ser vilka webbplatser som rankar bäst för respektive kategori. Du kan sedan undersöka synligheten både för organiskt eller köpt trafik samt vilka webbplatser som ökat/minskat mest veckovis.

För mer information om Hoosh rekommenderar vi er att besöka http://hoosh.com/About-us

Varför behöver jag Hoosh?
Genom Hoosh kan du kontrollera hur din egen eller andras sajter presterar på Google. Du ser löpande hur dina konkurrenters synlighet förändras inom dina sökordskategorier. Hoosh visar hur din sida ligger till mot dina konkurrenter och om de har en bättre organisk närvaro eller om de satsar mer på att köpa Google Adwords. På så vis kan du exempelvis se när en konkurrent ökar sin investering på Google Adwords eller om de arbetar mer med sitt organiska sök.

Hur ser Hoosh ut?
Nedan är ett exempel på en graf som visar den totala synligheten inom kategorin Bildelar.

Grafen visar vilka fem webbplatser som rankar bäst inom just denna kategori.

I grafen nedan ser vi exempelvis att autoexperten.se får nästan 16% av all trafik på de mest värdefulla sökorden i kategorin Bildelar. Utifrån detta kan sedan ägaren av Autoexperten uppskatta såväl trafikvolymer och försäljning för sina konkurrenter.

hoosh nyhetsbrev bild 1

 

Du ser även i grafen att Skruvat har ökat sin närvaro. I denna graf ser vi dock inte om det är genom att stärka sina organiska positioner eller genom att de ökat sin Adwords budget.

Genom Hoosh kan du dock se vad som ligger bakom uppgången i två andra grafer, en som endast visar data för organiskt sök och en som endast visar köpt sök.

I grafen nedan ser vi att det är främst inom det köpta söket som Skruvat.se ökat sin närvaro.

hoosh nyhetsbrev bild 2

 

Vi visar nedan ytterligare ett utdrag ur Hoosh från kategorin Bildelar, den visar att Autoexperten rankar bäst organiskt och Skruvat.se ligger 2:a organiskt samt 2:a av de som köper Adwords. Mister-auto.se bygger större delen av sin närvaro på Google med betalda Google annonser och rankar bara på 16:e plats organiskt i kategorin. Bildelsbasen har en bra organisk närvaro och har valt att inte köpa annonser alls.

hoosh nyhebrev bild 3

Förutom att du via Hoosh kan kontrollera utvecklingen för de existerande kategorierna kan du även via ett Premium abonnemang skapa en egen kategori med de viktigaste sökorden för just ditt företag. Hoosh kontrollerar dina sökord på samma sätt och du får koll på just dina ”moneymakers” samt hur dina konkurrenters synlighet förändras på dessa sökord.

Det går sedan utifrån dessa data att uppskatta hur mycket era konkurrenter har i Adwords budget för dessa sökord.

Hur får jag tillgång till Hoosh?
Vill du få information om när Hoosh är live kan du maila hoosh@visits.se så skickar vi ut information när den svenska sökordsdatabasen finns tillgänglig och när du kan anmäla dig för ett testabonnemang.

Du kan redan nu beställa ett Hoosh Premium abonnemang. Önskar du förhandsinformation om hur er webbplats förhåller sig till övriga så hör av er så skickar vi gärna ut några.

 

Google erbjuder information om dina sökord – igen

Google har uppdaterat sin sektion för sökordsdata i Google Webmaster Tools. Förändringen innebär att antal klick (clicks) och visningar (impressions) inte längre kommer att vara avrundade. En annan god nyhet är att det nu verkar som att Google Webmaster Tools även visar alla sökord och inte endast de mest populära, dvs. de visar även en större long tail. På bilden nedan ser vi att antalet Queries ökat avsevärt efter uppdateringen.

Google Webmaster Central Blog visar de före och efter exempel för att illustrera skillnaden:

GWB-skillnad-uppdatering-sökord

Det syns tydligt i Google Webmaster Tools när uppdateringen genomfördes:

GWT-uppdatering-sökord-2

Hur exakt informationen är efter uppdateringen vet vi inte än, men det är absolut ett steg i rätt riktning för alla oss som saknar sökordsdata i Google Analytics.

Tänk även på att koppla samman Google Webmaster Tools med Google Analytics för att få in informationen även i Google Analytics.

Vi hoppas inom kort kunna skriva mer om uppdateringen och hur tillförlitliga siffrorna är.

Hur stor andel är (not provided) i Sverige?

Google började kryptera sin sökordsdata redan under mars 2010 och det innebär kortfattat att Google döljer sökord i sin referrerdata för mottagande webbsida. I Analytics ser du dold sökordsdata som (not provided) och det är därifrån termen har hämtats. Lanseringen av (not provided) har skett stegvis sedan lanseringen och idag syns endast en bråkdel av sökorden från Googles webbsök för mottagande webbsida.

Enligt våra undersökningar dolde Google sökordsdata för 23% av alla sökningar i början av 2013. Fram till slutet av juni har andelen (not provided) stigit långsamt men stabilt uppåt. Under augusti-september har andelen (not provided) vuxit från 35% till nästan 80%. Mellan den 10-16 december 2013 var andelen (not provided) för vår mätning 83%.

En bild på utvecklingen här.

Våra siffror baseras på 22 044 957 besök till svenska sidor under perioden 1 januari till 16 december 2013.

Det finns även en bra resurs som visar utvecklingen av (not provided) för interntionella sajter, främst från Storbritannien finns http://www.notprovidedcount.com/. Enligt deras senaste mätningar ligger (not provided) mellan 81-84% för organisk trafik från Google.

Det är dock en skillnad mellan vår data och data från NotProvidedCount och det är att de endast visar data från Google. Vår data är för alla sökmotorer som presenteras av Google Analytics.

Att siffrorna från NotProvidedCount och våra siffror inte skiljer sig åt är inte så förvånande då Google i princip har monopol på sökmotormarknaden i Sverige med en marknadsandel över 93%. Googles marknadsandel i Storbritannien är cirka 5% lägre. Om du är intresserad av att se utvecklingen av (not provided) endast för Sverige är det bara att lämna en kommentar om det så kan vi lägga upp en ny graf för endast Sverige.