Snabbast växande gruppen på Facebook

baby_boomers1

 

Den demografiska sammansättningen ändras på den ledande sociala medieplattformen. Generation Z, födda efter 1995, kommunicerar främst med bilder och använder sig sparsamt av text. Den här förändringen har Facebook fått erfara, när en fjärdedel av Generation Z lämnade nätverket förra året. I Facebooks demografiska rapport från 2014 ser man en signifikant ökning av en annan åldersgrupp- användare i åldrarna 55 och uppåt. 

Förändringarna i åldersgrupperna på de sociala medierna påverkar alla företag som är aktiva i sociala medier och som marknadsför sina produkter och tjänster online. Att ha det rätta valet av sociala mediekanaler och en strategi som passar målgruppen är avgörande för att satsningarna ska ge resultat.

Under samma period som den yngre generationen lämnade nätverket var det en tillväxt på över 80% bland 55+ användarna. Det här beteendet kan man själv känna igen bland sina föräldrar. Det första sociala mediekanalen som mina föräldrar började använda sig av var just Facebook och det är den enda kanalen de använder sig av i dagsläget.

Faktumet är att de ser Facebook som sin “bas” och Facebooks undersökningar visar på att deras kanal är den mest populära bland vuxna som bara använder sig av en social mediekanal. Ökningen av babyboomers och seniorer tros ha skett tack vore bättre content på Facebook som åldersgruppen lättare kan identifiera sig med. Dessutom har kunskapen om sociala medier ökat bland de vuxna användarna och förståelsen är bättre kring hur plattformen fungerar.

Varför är det här så viktigt? Affärsmöjligheter! Om din målgrupp är yngre och trendkänslig kan det vara läge att tänka om kring vilka kanaler och innehåll du delar med dig av och hur du ska rikta din annonsering. Om din tjänst eller produkt tilltalar den äldre generationen, då finns det en hel del outforskade möjlighet på Facebook. Den här gruppen är ofta köpkraftig, mer lojal och inte lika trendkänslig som Generation Z. För att öka engagemanget bland 55+ användarna har vi ett par värdefulla tips som du kan ha i åtanke.

  • Uppmuntra målgruppen att dela och kommentera inlägg med sina vänner och familj . Generation Z delar oftare inlägg och bilder utan att tänka sig för på samma sätt. Med babyboomers och seniorer är det kvalitet framför kvantitet som gäller.
  • Använd dig av tydliga och skarpa bilder i din marknadsföring på sociala medier. Yngre målgrupper som är trendkänsliga tenderar att dras till mer konstnärliga bilder medan äldre målgrupper föredrar ett mer lättförståeligt bildspråk. Givetvis ska du och bör du vara kreativ även här, men du behöver inte ha filter och specialeffekter lika mycket i åtanke som när du marknadsför mot Generation Z.
  • Sträva efter att bygga långsiktiga relationer på sociala medier och inkludera målgruppen i processen. Alla, oavsett åldersgrupp och demografisk sammansättning vill känna att de tillhör en gemenskap och att de kan bidra.

Refererande trafik skriver över den verkliga källan i Google Analytics

Google Analytics är ett fantastiskt verktyg för att kunna se vilka källor som ger försäljning, men det gäller att säkerställa att Google Analytics mäter din försäljning korrekt och att verkligen kontrollera att rätt källa sätts för försäljning.

Ett vanligt problem som vi stöter på är att olika betaltjänster skriver över den faktiska källan i Google Analytics. Detta innebär att du inte längre kan se vilken källa som gett försäljning.

Exempelvis:

  1. Besökaren kommer till din sida via en Adwordsannons
  2. Besökaren väljer en produkt och lägger den i kassan
  3. Besökaren fyller i sina uppgifter och klickar på betala
  4. Besökaren skickas till en betallösning på en annan domän som en internetbank eller PayPal exempelvis.
  5. Besökaren skickas tillbaka till din domän och din tacksida för ordern och försäljningen sparas i Google Analytics.

Google Analytics kommer nu i steg 5 att tillskriva denna order till den domän som betallösningen ligger på och inte din Adwordsannons som drev in besökaren till din butik! Detta beror på att Google Analytics tillämpar last click wins i sina rapporter och i detta exempel kommer det sista klicket från en betallösning.

För att se om du har problem med att betallösningar skriver över dina faktiska källor i Google Analytics kan du gå till:

Acqusition –> All Traffic –>Referrals och sortera på Ecommerce Conversion Rate

Referral_Traffic_-_Google_Analytics

I bilden ovan ser vi att källa är gfs.nb.se och secure.handelsbanken.se som är två olika betallösningars domäner.

Ser du några betallösningar här betyder det med största sannolikhet att du inte mäter din försäljning korrekt och att du inte via Google Analytics kan se vilka källor som konverterar korrekt.

Lösningen?

Du bör blockera spårningen av domäner som är betallösningar i Google Analytics. Detta gör du genom att gå till:

Admin –> Property –>Tracking Info –> Referral Exclusion List och sedan lägga in de domänerna som du anser vara betallösningar.

Google_Analytics

Här är en lista på domäner som  betallösningar använder som kan vara en bra början att blockera i Google Analytics:

internetbank.swedbank.se
secure5.arcot.com
secure.handelsbanken.se
acs1.swedbank.se
securesuite.co.uk
gfs.nb.se
acs2.swedbank.se
acs1.edb.com
dirbet.seb.se
ecommerce.payex.com
acs3.3dsecure.no
cap.attempts.securecode.com
paypal.com.se
acs4.3dsecure.no
paypal.com
acs1.luottokunta.fi
acs2.luottokunta.fi
acs3.sparebank1.no
acs4.sparebank1.no
acs2.edb.com
verkkopankki2.danskebank.fi
ebank.aktia.fi
business2.danskebank.fi
payment.certitrade.org
ppipe.net
3dsecure.paylife.at
secure6.arcot.com
compasscard.wlp-acs.com
3dsecure.barclaycard.de
belgium-3dsecure-uvg.wlp-acs.com
german-3dsecure.wlp-acs.com
hvbmc.cardinalcommerce.com
ipg.cardcomplete.com
payment.architrade.com
kultaraha.op.fi
verkkopankki.danskebank.fi
epayment.bbs.no
pay.klarna.com

Det finns även mer avancerade lösningar för detta problem: http://www.optimizesmart.com/tracking-true-referrals-in-google-analytics-when-using-paypal-and-other-payment-gateways/ 

 

Hur använder vi mobilen egentligen?

mobile use 2015 blogginlägg 

Mobilanvändningen ökar stadigt och på Conversions@Google i våras talades det mycket om hur vi kommer använda mobilen 2015.

Hela 94% använder sin mobil i vertikalt läge och med en hand. Detta måste man ha i åtanke när man designar layouten för sina besökare. På surfplattor däremot använder 54% av användarna sin padda i vertikalt läge så alla skärmar är olika. När skärmstorleken ökar, ökar det horisontella användandet. När man utformar en sida ska man ha designa den så att livet blir enklare för användaren. Man ska också tänka på den mänskliga skalan och miljön, inte bara på skärmstorlekar.

För mer intressant läsning kan du klicka dig vidare till Conversions@Google

Andelen (not Provided) minskar – eller?

Som de flesta av er som läser vår blogg känner till så innebär (not provided) att sökmotorer som Google  döljer din sökordsdata. Google började med detta redan 2011 och sedan dess har trenden varit att allt större andel sökord dolts.

När vi tittar på http://www.notprovidedcount.com/ ser vi att det är 2 tydliga trendbrott som talar för att andelen (not provided) har minskat de sista månaderna. Det första kom redan i december 2014 och i mars 2015 ser vi ytterligare ett trendbrott:

notprovided

Detta gjorde mig lite nyfiken och jag ville genast se om det är samma trend för våra svenska kunder. Jag har ett script som analyserar just detta för 15 svenska webbplatser.

Vi publicerade redan i december 2013 ett inlägg om detta: https://www.visits.se/hur-stor-andel-ar-not-provided-i-sverige/.

Nedan är en aktuell graf för utvecklingen av (not provided) för trafik till 15 svenska domäner. Alla dessa 15 domäner har över 1000 organiska besökare i månaden, de flesta betydligt fler än så.

notprovided-i-sverige-2014-01-2015-05

Ovan är en graf för andelen (not provided) för 46 448 460 organiska besökare till svenska webbsidor från 1 jan 2014 till 31 maj 2015.

Som ni ser visar min graf inte alls samma trend som notprovidedcount.com utan för de svenska webbsidorna som jag undersökte ligger (not provided) stabilt och just nu på 91% av alla sökningar medan notprovidedcount.com är nere på 78%.

Det är svårt att säga varför våra siffror skiljer sig så mycket åt. Jag vet inte hur många besökare som finns i notprovidedcount.com graf.

En teori jag har är att deras 60 webbsidor inte har så mycket trafik och att det därmed är enklare att manipulera deras data med ex. robottrafik/referralspam.

Jag tror många av er därute med ett Analyticskonto har sett referralspam i såväl refererande trafik som organisk trafik. Nedan är en bild på organisk trafik på sökordet forum.topic16347039.darodar.com som är ett av de mest frekventa robottrafik/referralspam som förekommer just nu.

organiskt-refferalspam

 

En annan teori är att Bing tar procent på den brittiska marknaden (notprovidedcount.com anger att majoriteten av deras trafik kommer därifrån). Som ni förmodligen känner till döljer inte Bing sökordsdata med (not provided), Yahoo gör det.

Vi ser betydligt lägre procent (not provided) på de amerikanska domäner vi har tillgång till jämfört med svenska. Vi har tyvärr för lite data från just Storbritannien så svårt att gräva djupare här just nu. Dock talar statistik från Statcounter ej för detta:

Söktrafik per sökmotor statisik

Detta är som sagt endast gissningar och jag är intresserad att höra om ni har andra teorier eller erfarenheter här.

SearchLove #6: Amanda McGowan från Seers Interactive

Amanda McGowan från Seers Interactive pratade om vikten av att se bakom topp 10 i Google Analytics, att gå längre bak än det som visas som standard. En bra föreläsning som gav mig flera mer uppslag om hur jag kan använda Analytics ännu mer för att förbättra mina kunders SEO.

Ett av många tips här var att titta djupare på refererande domäner, vilka sidor från de domänerna som skickar trafik och varifrån de sidorna får sin trafik ifrån. Om denna trafiken konverterar så bör vår sida finnas på de sökorden med. Det är enkelt får oss att ta fram ranking för en viss URL så säg att vår sida har haft 10 försäljningar från http://www.domän.se/snyggaste-nike-skor-från-80-talet/ då kan vi snabbt via verktyg som SEMRush eller SEOLytics snabbt få fram vilka sökord som denna sida rankar på. Detta är sökord som vår kund bör ranka på med och när vi fått upp vår kund på dessa sökord finns vi där tillsammans med vår refererande sida och har därmed minst 2 resultat som ger oss trafik och försäljning.

Övriga TakeAways:

  • Hantera interna sökningar utan resultat
  • Tagga upp interna sökningar utan resultat med extra sökord eller Event
  • Identifiera sökord från internal search med hög exit rate
  • Använd sökord (före 2011) från organisk trafik med internal sök och se vilka ord som ger dig trafik men som inte hjälper besökaren

Search Love #2: Tim Wilson och “A KPI is just a metric until we assign a target”

Dagens andra session var Tim Wilson som pratade om vikten av att sätt värde och mål med sina KPI:er när man arbetar data driven.

Hur du "tvingar" fram KPI:er
Hur du “tvingar” fram KPI:er

En väldigt intressant föreläsning men mer övergripande om hur man som konsult ska hjälpa kunden jobbar mer data driven. En annan intressant frågeställning som kom upp här var att inte lägga för mycket resurser på teknik utan först och främst säkerställa att det finns intern kompetens och processer.

TakeAways

  • Det finns två sätt att använda data:
    • Mäta framgångar
      • Spåra framgångar på KPI & mål
    • Använd data för att validera hypoteser
      • Fånga prioritera & bekräfta antagande
  • Two magic questions for actions/designs/tests etc:
    • What are we trying to achive?
    • How will we know if we done that?

Google Eye Tracking serp tester

Eye tracking – Att spela in ögonens rörelsemönster på en besökare är en metod att försöka avgöra hur bra en sites call to action -element fungerar. Det går att använda eye tracking på lite andra sätt också, vi har tillsammans med Jason McMillion grundare av Upstain utfört tester på några serpar här publicerar vi serparna för sökorden Förråd och Stövlar (klicka på länkarna för att se hela rapporten).

Eye tracking av googleserpen för ordet förråd:

Eye tracking av ordet förråd

Länk till hela analysen

  • 95% tittar på det stora området till höger med flera bilder på förråd.
  • Från sackaderna (förflyttningar mellan fixeringarna – strecken i gaze plots) ser vi att blicken rör sig mycket från den stora bilden till de mindre bilderna (rectangle 6) samt att det gula med Annons verkar ha en effekt att dra till sig blickar.
Eye tracking av googleserpen för ordet stövlar:
eyetracking av serpen för sökordet stövlar
© Visits.se

Stövlar: Länk till hela analysen

  • Relativt jämt med fixeringar över de olika sökresultaten.
  • Men, återigen, så fort det finns bilder så dras våra fixeringar dit. Hela 90% fixerade på bilden med stövlar.

Vill du har hjälp med eye tracking -analyser av din hemsida? Kontakta oss idag så hjälper vi dig!

Facebook fyller 10 år!

Vi på Adtraction Visits vill gratulera Facebook på sin 10-årsdag!

Idag använder hela 4,7 miljoner svenskar Facebook. Mer kul statistik om Facebook och svenskarna finns hos .se, bland annat att Kronobergare verkligen gillar Facebook och att vi i genomsnitt tillbringar 3,2 h per vecka på Facebook.

 

Svenskarna & Internet
Svenskarna & Internet

Google har uppgifterna – men vem är boven?

I slutet av november publicerade Google siffror på hur många förfrågningar de får från olika delar av världen gällande insamling av uppgifter om privatpersoner. Topp 3 placeras USA, Indien och Tyskland.

Statistik visar att förfrågningarna ökade från 21 389 st till 25 879 st mellan hösten 2012 till våren 2013. Ser vi tillbaka till våren 2009, då förfrågningarna var 12 539 st, förstår vi den markanta ökningen.

 

Bilden är lånad från Goggles blogg
Bilden är lånad från Goggles blogg

 

Ett öppet brev har skrivits av rörelsen Global Government Surveillance Reform (bestående av AOL, Apple, Facebook, Google, LinkedIn, Microsoft, Twitter, Yahoo) till den amerikanska regeringen där 5 regler om personlig integritet uppmanas att implementeras.

 “Reports about government surveillance have shown there is a real need for greater disclosure and new limits on how governments collect information. The US government should take this opportunity to lead this reform effort and make things right.”
Mark Zuckerberg, CEO, Facebook

Läs mer..